بازدید 17672
۳

متخصصان ایرانی ماهانه چقدر حقوق می‌گیرند؟

تحلیلی از جنس پسا برجام بر جدیدترین " گزارش سالانه حقوق و دستمزد" منتشر شده توسط ایران تلنت در سال 1395
کد خبر: ۵۸۸۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷ 12 May 2016
چقدر حقوق به متخصصان و مدیران کلیدی خود پرداخت کنیم تا پیشنهاد وسوسه انگیز همکاری با شرکت‌های خارجی تازه وارد به بازار ایران را رد کنند؟! در پسابرجام نگران از دست دادن کدام یک از مدیران و متخصصان خود باشیم؟! شرکت‌های رقیب به متخصصان خود چقدر حقوق پرداخت می کنند؟ جدیدترین گزارش سالانه حقوق و دستمزد که توسط ایران تلنت منتشر شده است، حاوی اطلاعات جذابی برای متخصصان ایرانی و خارجی است. مطالعه این گزارش را از دست ندهید!

به گزارش ایران تلنت، به روال سالهای اخیر و با توجه به استقبال گسترده شركت‌ها و مديران ایرانی، براي سومين سال پياپي گزارش حقوق و دستمزد ايران تلنت منتشر شد. اين گزارش که حاصل تحلیل اطلاعات بیش از 36 هزار متخصص و مدیر ایرانی است و از بسیاری جهات به تنها مرجع شناخت بازار کار و  تصمیم گیری برای مدیران و شرکتهای ایرانی تبدیل شده است، ميزان حقوق دريافتي متخصصان كشور را در ٢٢ گروه شغلي و با جزئیات مفید ارائه مي‌دهد.

 در سومین گزارش حقوق و دستمزد ایران تلنت، موارد بسیاری درباره بازار کار اعلام شده است؛ از جمله نکات جالب، اختلاف زياد پرداختيها براي پستهاي مشابه در شركت‌هاي مختلف است. اينكه اين اختلاف تحت تأثير چه عواملي است و آيا ناشي از سطح توانمندي و مهارت افراد است و يا قدرت پرداخت شركت‌هاي مختلف با یکدیگر تفاوت دارند، خود جاي بحث مفصل دارد؛ اما آنچه بي شك همواره چالش شركت‌ها بوده، تعیين سطح حقوق و دستمزد سازمان به گونه‌اي است كه باعث نگهداشت نيروهاي حرفهاي مجموعه شود. تحقیقات نشان میدهد که سازمان‌ها به طور معمول و دوره‌ای، حقوق پرداختی شركت‌هاي مشابه و یا رقیب را در بازار كار و صنعت خود بررسي مي‌كنند و با در نظر گرفتن توان پرداخت خود، سطح حقوق و دستمزد برای پستهای مختلف را در سازمان تعيين مي‌كنند.
 


از جمله دیگر یافته‌های این گزارش، عوامل پیدا و پنهانی است که روی دریافتی افراد اثرگذار است. از جمله می‌توان گفت که دریافتی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دولتی به طور متوسط 16 درصد بالاتر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آزاد است و یا دریافتی افراد دارای مدرک فوق لیسانس نسبت به لیسانس به طور متوسط 15 درصد بالاتر است. یکی دیگر از موارد مورد بحث در بازار کار جنیست است که با توجه به آمار ایران تلنت به طور متوسط دریافتی خانم‌ها در سمت‌های مشابه، 23 درصد کمتر از دریافتی آقایان است. در این میان آمار نشان می‌دهد که افراد مسلط به زبان انگلیسی به طور متوسط 16 درصد دریافتی بیشتری دارند.

شروع فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران، تهدید یا فرصت؟


در همین راستا موضوع قابل تأمل براي شركتها و كارفرمايان ايراني، ورود و شروع فعالیت شركتهاي خارجي به بازار ايران است كه با برداشته شدن تحريمها و به نتيجه رسيدن برجام به زودي اتفاق خواهد افتاد. بدون شك برطرف شدن موانع تحریم از مسیر پیشرفت کشور، باعث رونق اقتصادي و شكوفايي كسب و كار و افزايش آمار اشتغال خواهد شد؛ اما از طرف دیگر حقوق 5/ 1 ميليون توماني يك كارشناس تحصيل كرده در يكي از رشته‌هاي مهندسي، معادل ٣٥٠ دلار خواهد بود و حقوق ٤ ميليون توماني كه جزو حقوق‌هاي خوب بازار كار محسوب مي شود، معادل كمي بيشتر از 1000 دلار! اين اعداد و ارقام براي بسياري از شركت‌هاي بين‌المللي پايين محسوب مي‌شوند، لذا قدرت مانور زيادي روي حقوق‌هاي پيشنهادي خود به متخصصان ایرانی خواهند داشت. اين امر منتهي به جذب راحت‌تر نيروهاي توانمند بازار كار ايران مي‌شود. اين موضوع يكي از دغدغه‌هاي مديران و كارفرمايان را شكل مي‌دهد و از طرفي آنان را ترغيب مي‌كند كه در صدد برنامه‌ريزي و تدوين سياست‌هاي خاص و خلاقانه براي شناسايي و نگهداشت نيروهاي ارزشمند سازمان باشند.
 


این تهدید از زاویه دیگر، فرصتی فوق‌العاده را برای شرکت‌های ایرانی در جهت همکاری با شرکت‌های خارجی فراهم می‌کند. به عبارت دیگر همانطور که تولید بسیاری از برندهای غربی و آمریکایی امروزه در چین صورت میگیرد و یا خدمات بسیاری از شرکتهای برتر دنیا از کانال شرکتهایی در هند مدیریت و اجرا می‌شود، ایران نیز کاندید خوبی برای این امر محسوب خواهد شد و شرکت‌های خارجی به این سمت روی می‌آورند که تولید محصول و یا ارائه خدمات خود را از طریق شرکت‌های مرتبط در ایران انجام دهند. در این حالت نه تنها شرکت‌های داخلی بابت از دست دادن نیروی متخصص خود نگرانی نخواهند داشت بلکه میتوانند با وصل شدن به بازارهای جهانی و شرکت‌های بین المللی، رونق چشم‌گیری به کسب و کار خود ببخشند.

لازم به ذکر است برخی از مدیران بر این باورند که نکته کلیدی این همکاری دو جانبه و وصل شدن به بازارهای بین‌المللی، کیفیت، شفافیت و ساختار است. بدون شک رشد کیفیت در تولید و یا ارائه خدمات طبق استانداردهای بین‌المللی، شفافیت در تعاملات و مراودات مالی و بازرگانی و ساختار در فرآیندها و فعالیت‌های شرکت کلید تعامل مؤثر با بازارهای جهانی و شرکتهای بین‌المللی خواهد بود. 

گفتنی است گزارش کامل حقوق و دستمزد سال 1394 در وب‌سایت ایرانتلنت به آدرس www.IranTalent.com در دسترس و قابل دانلود است. در این گزارش، حقوق و دستمزد خالص دریافتی در هر گروه شغلی برای سه رده کارشناسی، سرپرستی و مدیریتی ذکر شده و در هر رده شغلی، میزان دریافتی افراد به تفکیک سابقه کار مشخص شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۳
بابا اونقدر دکترای بیکار داریم که فرصت به اونهایی که کار دارن نمیرسه
جالبه هر چقدر درسها ساده تره حقوقشون تو بازار کار بیشتره. مالی؟ صنایع؟ عمران!!!؟؟؟
انگیزه کار در شرکتهای خارجی نه تنها پرداخت حقوق بالاتر بلکه مزایای دیگر است پرداخت دو ماه اخرین حقوق بعنوان پاداش پایان کار و یکماه حقوق برای عیدی و برقراری بیمه درمان گروهی تشکیل بیمه عمر وپرداخت مزایا بر اساس قانون کار(برای نمونه ۷ساعت اضافه کاری در روز جمعه معادل۷ساعت پایه حقوق محاسبه نشده بلکه یک سی ام دریافتی ضربدر۱/۴ می باشد)تشکیل کلاسهای ایمنی چهارگانه بخرج شرکت و بطور اجباری برای کارکنان و اسقبال ار کار افرینی و بهره وری از مستخدمین و...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر