بازدید 5316

مخالف حق پخش ازصداوسیما رفت/چشمک شانس به فدراسیون تاج

شاید خوشبین ترین اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال که پیش از انتخابات 18 اسفندماه ، علیه صداوسیما مصوبه ای تند و تیز را با رای اکثریت به تصویب رساندند هم گمان نمی کردند گره پیش آمده در روابط شان با رسانه ملی به این سرعت شل شود. تاج خود را برای توسل به شیوه های قانونی و طرح ماجرا در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت آماده می کرد که تغییر غیرمتعارف نفر اول رادیو و تلویزیون ایران، نور امیدی در این تاریکی به فوتبال بحران زده تاباند. حالا کافی است با توجه به احاطه علی عسگری به مسایل فنی رسانه ملی، قرارداد IPTV فوتبال احیا شود و فوتبال، فصل تازه ای را آغاز کند
کد خبر: ۵۸۸۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴ 12 May 2016
هفته پرخبر و سوژه ساز فوتبال ایران هنوز تمام نشده است. انتخاب مهدی تاج به عنوان رییس جدید فدراسیون فوتبال، برگزاری بازی های مهم هفته 29 با تغییر ترکیب مدعیان قهرمانی، اعلام رسمی دلیل مرگ تاسف برانگیز مهرداد اولادی برای افکارعمومی، جنجال مهدی رحمتی علیه مربی سابقش و هفته پایانی لیگ برتر پانزدهم همگی از ابتدا تا انتهای همین هفته رخ داده اند اما به همه این رویدادها و حوادث ، باید خبر کناررفتن محمد سرافراز از ریاست سازمان صداوسیما را هم اضافه کرد؛ اتفاقی که می تواند سرنوشت فوتبال ایران در دوره چهارساله رییس جدید را تغییر دهد و باشگاه های زیادی را از خطر ورشکستگی و انحلال برهاند.

به گزارش تابناک ورزشی، از هجده ماه پیش که سرافراز به جای عزت الله ضرغامی ریاست رسانه ملی را برعهده گرفت، فوتبال ایران از دریافت حق طبیعی ( و نه البته قانونی) پخش مستقیم مسابقات فوتبال ایران محروم شد و فدراسیونی ها به هر دری زدند، نتوانستند حتی یک ریال از مبلغ 22 میلیارد تومان توافق شده قبلی را از حساب صداوسیما خارج کنند.

به این ترتیب دو فصل اخیر فوتبال باشگاهی ایران در بلاتکلیفی محض طی کرد. آغاز کننده این جنگ البته خود فدراسیون و در راس آن علی کفاشیان و مهدی تاج بودند. آنها با اعلام اینکه تصاویر زنده فوتبال ایران و زمان پربیننده ای که ازمخاطبان تلویزیون دولتی کشور به خود اختصاص می دهد، ارزشی به مراتب بیشتر از 20 میلیارد تومان قبلی می ارزد. 

استدلال این دو مدیر فوتبال هر چه بود به مذاق روسای سازمان خوش نیامد اما وقتی صحبت از لزوم امضای قراردادی به رقم حدودی 150 میلیارد تومان برای صدور اجازه ورود دوربین های تلویزیون به ورزشگاه ها مطرح شد، جنگ علنی شد و صداوسیما پشت خاکریز قانون سنگر گرفت. قانونی که هیچ جا پرداخت چنین رقم درشتی را مستقیما پیش بینی نکرده بود اما روسای اسبق صداوسیما با افزودن فوتبال به سبد خرید برنامه های جذاب خود ، راهی برای پرداخت هزینه تولید حداقلی به این برنامه سازان پربیننده خود پیدا کرده بودند و غائله را با ریش سفیدی خاتمه دادند.

ادعای تازه فوتبال اما حدود یک پنجم از کل درآمد افول کرده تبلیغات سازمان صداوسیما را ( که با کسری عجیب و فاحش بودجه دست و پنجه نرم می کرد و همین امر موجب بحران های بزرگ درون سازمانی شد) نشانه رفته بود . سرافراز جواب های را با هوی داد و شاخ و شانه کشیدن فوتبال را پاسخ سکوت به استدعا و التماس تبدیل کرد اما گویا زبان خوش هم فایده ای نکرد و حق پخش در محاق ماند. 

عدم پخش تلویزیونی سه هفته از مسابقات لیگ چهاردهم با ممنوع التصویری مدیران فوتبال پاسخ داده شد اما این دعوای تمام عیار بالاخره پای نمایندگان فوتبال را به حریم صداوسیما باز کرد و منجر به تشکیل جلسه ای شد که ماحصل آن توافق دوطرف بر سر شیوه ای جدید به نام IPTV  شد. توافقی که تا امروز در حد یک برگه کاغذ باقی مانده و حالا که رییس امضاکننده آن هم صندلی اش را ترک کرده، بلاتکلیف تر مانده است.

مخالف حق پخش ازصداوسیما رفت/چشمک شانس به فدراسیون تاج

شاید خوشبین ترین اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال که پیش از انتخابات 18 اسفندماه ، علیه صداوسیما مصوبه ای تند و تیز را با رای اکثریت به تصویب رساندند هم گمان نمی کردند گره پیش آمده در روابط شان با رسانه ملی به این سرعت شل شود. تاج خود را برای توسل به شیوه های قانونی و طرح ماجرا در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت آماده می کرد که تغییر غیرمتعارف نفر اول رادیو و تلویزیون ایران، نور امیدی در این تاریکی به ساختمان سئول تاباند. 

حالا علی عسگری هم مانند تاج مجموعه ای را تحویل گرفته که با کوهی از معضلات اقتصادی مواجه است. برخوردهای تند و تیز و قهرآمیز سرافراز با حوزه های مختلف درگیر با صداوسیما باعث شده این مجموعه غیر از مشکلات داخلی، جبهه های بی ثمر زیادی مقابل خود بگشاید که جز مزاحمت برای پیشرفت آن چیزی دربرنداشت. از تغییرات در ساختمان شیشه ای جام جم بوی تعامل می آید. هر چند در صف این تعاملات آتی، فوتبال اولویت مهمی محسوب نمی شود. 

با مروری بر رزومه علی عسگری ، وی مدیری همه فن حریف نشان می دهد. تخصص های متعدد وی از مسایل فنی رسانه (معاون فنی صداوسیما در زمان ضرغامی) گرفته تا مسوولیت در وزارت ارشاد و سازمان گردشگری، نشان می دهد وی که پدر تلویزیون دیجیتال در ایران خوانده می شود، می تواند پایه گذار ارتقای روابط آنالوگ گونه جام جم با سایر حوزه ها باشد.

مهدی تاج و تیم مدیرانش حالا می توانند بعد از این امتیاز رویایی که تقدیر پیش پای شان گذاشته، یکی دوماهی منتظر بمانند تا با توجه به فرصت مناسبی که تا آغاز لیگ شانزدهم هست، بالاخره به قول معروف اصفهانی ها « زلف فوتبال را به تلویزیون گره بزنند» و حداقل آنکه با توجه به احاطه علی عسگری به مسایل فنی، قرارداد پولساز IPTV  را احیا کنند. قراردادی که گفته می شود در صورت راه اندازی آن جیب هر دو مجموعه بی نیاز از بودجه های فعلی خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر