بازدید 3334

تجارت: تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو توجه به مسکن

چندین سال است رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را برای پیشرفت اقتصاد کشور به منظور مقابله با تهدیدهای دشمن مطرح کرده اند اما از روزی که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی ایشان ابلاغ شد، گام موثری برای تحقق آن شاهد نبوده ایم و این در حالی است که کارشناسان و مسوولان تاثیرات مثبت آنرا در هر شرایط پذیرفته اند.
کد خبر: ۵۸۸۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۳ 12 May 2016
چندین سال است رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را برای پیشرفت اقتصاد کشور به منظور مقابله با تهدیدهای دشمن مطرح کرده اند اما از روزی که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی ایشان ابلاغ شد، گام موثری برای تحقق آن شاهد نبوده ایم و این در حالی است که کارشناسان و مسوولان تاثیرات مثبت آنرا در هر شرایط پذیرفته اند.

به گزارش تجارت، نکته مهم این است که اقتصاد مقاومتی یک راهکار کلان است که در بخشهای گوناگون قابلیت اجرایی دارد که یکی از این بخشها، حوزه ساخت وساز به ویژه مسکن است. بی شک کمبود مسکن باعث مشکلات بسیاری برای کشور شده است. اشتغالزایی و کاهش بیکاری، ازدواج و تشکیل خانواده، کاهش تنشهای جامعه، بهبود مبلمان شهری، کاهش وابستگی و بسیاری موارد دیگر می تواند در بخش مسکن محقق شود.

اگر باور داشته باشیم که مهمترین مساله در اقتصاد مقاومتی، توجه به توان داخلی و قطع وابستگی است، این را نیز  باید بدانیم که مسکن یکی از گزینه هایی است که از صفر تا صد آن در داخل کشور به دست می آید و مهمتر اینکه بهترین  کیفیت را نیز داریم. امروزه آهن آلات، سیمان، آجر، شیرآلات ساختمانی، انواع کاشی و سرامیک، لوله و اتصالات، شیشه و بسیاری محصولات دیگر در کشورمان تولید می شود و کارخانه های بزرگی در این زمینه ها فعال هستند، بنابر این تحقق حمایت از تولید داخل به شرط آنکه از تجمل گرایی فاصله بگیریم و محصولات با کیفیت ایرانی را بخریم، در بخش مسکن نهفته است.  نکته ای که نباید فراموش کنیم این است که مشکل انتقال ارز، مشکلات سوئیفت، تحریم بانکی و دیگر مشکلات مالی را در بسیاری از ظرفیتهای اقتصادی داریم. امروزه کشورهای آسیایی و اروپایی و آمریکایی بابت خرید نفت و دیگر معاملات به ایران بدهکار هستند اما توان انتقال ارز وجود ندارد.

در این شرایط بسیاری از صنایع برای ادامه حیات خود ناچار به استفاده از دلار و یورو برای تهیه نیازهای خود هستند. 

در این شرایط باید بدانیم که مهمترین ابزار تهدید اقتصاد کشور، سایه شوم تحریمها بوده و مقام معظم رهبری برای ناکارآمد کردن این تهدید، بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند اما می بینیم که صنعت ساختمان هیچگونه ارزبری ندارد. برای رونق بازار مسکن در وهله اول به خریدار نیاز داریم. این در حالی است که با توجه به آمارهای ازدواج و بازسازی و نوسازی بافتهای فرسوده در کشور، سالانه به 800 هزار مسکن نوساز نیاز داریم و هم اکنون نیز از کمبود بیش از یک میلیون و 500 هزار مسکن رنج می بریم.

بحث دیگر آن است که تحریمها برای آن از سوی دشمنان اعمال شد که در بخشهای گوناگون به خارج از کشور وابسته شویم، این در حالی است که در صنعت مسکن کمترین وابستگی احساس نمی شود. همچنین هر بخشی از صنایع و خدمات کشور به نیروی کار توانمند نیاز دارد و برای تهیه آن ناچار به استفاده از مستشار خارجی هستیم و شاهد این بودیم که با اعمال تحریمها، بسیاری از مستشاران و کارشناسان خارجی در خودروسازیها، صنعت نفت و دیگر موارد کشورمان را ترک کردند و با چالش رو به رو شدیم. اما در صنعت ساختمان هیچ نیازی به خارجی ها نداریم.نکته مهم دیگر آن است که صنعت ساختمان، صنعتی زودبازده با سود مناسب است. این درحالی است که هر صنعتی را بخواهیم راه اندازی کنیم، پایه آن ساختمان است.

یعنی برای ساخت کارخانه ابتدا باید سوله و ساختمانهای اداری و انبارها را بسازیم و پس از آن دستگاههای تولید را نصب و شروع به تولید، فروش و کسب سود کنیم. اما صنعت ساخت به محض پایان یافتن کار، به فروش می رسد و سود خوبی هم برای سازنده به دنبال دارد.نکته دیگری که مانع ایجاد اشتغال می شود میزان سرمایه گذاری برای ایجاد یک شغل است. آمارها بیانگر آن است که در صنعت ساختمان هر 20 میلیون تومان یک شغل ‌ایجاد می کند که برای مدت یک سال پابرجا خواهد بود.

این در حالی است که سرمایه گذاری برای همین یک شغل در صنعت نفت 300 میلیون تومان است که البته با توجه به وابستگی بودجه کشور به صنعت نفت، این سرمایه گذاری اجتناب ناپذیر است.یکی دیگر از مزیتهای صنعت ساختمان، تنوع مشاغل در این صنعت است. اگر صنعت ساختمان در کشور به حرکت در بیاید و از حالت رکود خارج شود، اقتصاد کشور از رکود خارج می شود، زیرا صدها شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم از صنعت ساختمان ارتزاق می کنند و در اصل صنعت ساختمان نیروی محرکه اقتصاد کشور است اما با کمال تاسف، بودجه عمرانی کشور هرگز محقق نشده و هنوز هم نگران این هستیم که بودجه سال آینده محقق نشود. در این صورت اگر تاثیرات مسکن را بر اقتصاد و تحقق اقتصاد مقاومتی بدانیم، نه تنها بودجه های عمرانی را حذف نمی کنیم، بلکه از دیگر بخشها برای بخش عمران تخصیص می دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل