بازدید 4644
۱

جزئیات تازه مصادره دو میلیارد دلاری اموال ایران در آمریکا

معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد با اشاره به خرید دو نوع اوراق قرضه دلاری آمریکایی و اوراق قرضه دلاری اروپایی در سال‌های گذشته، گفت: وجوه مصادره شده، اصل و فرع اوراق قرضه آمریکایی بوده که در حساب نهاد سپرده‌گذاری مرکزی نزد Citibank نیویورک قرار داشته است.
کد خبر: ۵۸۸۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴ 11 May 2016
معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد با اشاره به خرید دو نوع اوراق قرضه دلاری آمریکایی و اوراق قرضه دلاری اروپایی در سال‌های گذشته، گفت: وجوه مصادره شده، اصل و فرع اوراق قرضه آمریکایی بوده که در حساب نهاد سپرده‌گذاری مرکزی نزد Citibank نیویورک قرار داشته است.

چند روز بعد از اعلام حکم دادگاه عالی آمریکا برای مصادره 2 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی ایران در اول اردیبهشت ماه، هیات وزیران مقرر کرد کارگروهی با مسئولیت وزیر امور اقتصادی و دارایی و عضویت وزرای امور خارجه، اطلاعات، دادگستری و رئیس کل بانک مرکزی، تشکیل و ابعاد مختلف از جمله تعیین عوامل دخیل در این خصوص به صورت جامع و دقیق بررسی شده و برای پیگیری و استیفای حقوق دولت جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد لازم را ارائه کند.

براساس اخبار منتشر شده این گزارش ۱۲ اردیبهشت ماه پیش به هیات وزیران ارائه شد.

حسین قضاوی در گفت‌وگو با فارس، در این باره به خبرنگار از جزئیات تازه‌ای خبر داد.

وی با بیان اینکه بیانیه عمومی درباره جزئیات ماجرای برداشت 2 میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی توسط آمریکا منتشر خواهد شد، اظهارداشت: تحقیقاتی که به دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی انجام شد، در نهایت منجر به تهیه گزارشی در این باره و ارائه آن به هیات دولت شد.

وی افزود: پیرو ارائه این گزارش بیانیه عمومی هم تهیه شده که فکر می‌‌کنم به‌زودی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید و جزئیات این رخداد و چگونگی این مسدودی به تفصیل پرداخته شده است.

معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد با اشاره به خرید دو نوع اوراق قرضه توسط بانک مرکزی در آن سال‌ها، گفت: یک اوراق، اوراق دلاری است که در حوزه جغرافیایی آمریکا منتشر شده و اوراق دوم، اوراقی دلاری است که خارج از حوزه جغرافیایی آمریکا و در اروپا منتشر شده است.

وی تصریح کرد: اوراقی که در حوزه جغرافیایی آمریکا منتشر می‌شود را اوراق قرضه دلاری آمریکایی و آنهای که خارج از آمریکا منتشر می‌شود را اوراق قرضه دلاری اروپایی می‌گویند.

قضاوی افزود: هر دو نوع اوراق قرضه توسط نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی، بانک IFC ( این بانک زیرمجموعه بانک جهانی است) یا بانک‌های معروف مثل KFW توسط این نهادها منتشر شده که برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خریداری شده است.

وی با بیان اینکه تحقیقات زیادی در این باره انجام شده است، گفت: گیر افتادن اوراق به دو نوع تفکیک می‌شود. یک نوع آن توقیف مقام قضایی را دارد و بخشی از این اوراق فقط حالت مسدودی دارد که البته جزئیات بیشتر در بیانیه عمومی اعلام خواهد شد.

به گفته وی دولت پیگیر است تا در اولین فرصت احقاق حق کند و دسترسی بانک مرکزی به وجوه این اوراق تسهیل شود.

معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا در این تحقیقات مشخص شده خرید این اوراق در چه سالی انجام شده است، اظهارداشت: بانک مرکزی به طور سنتی همواره بخشی از ذخایر ارزی را روی اوراق قرضه دلاری سرمایه‌گذاری می‌کرد، اما در گزارش به طور دقیق مشخص شده که اوراقی که در شرایط فعلی دچار مشکل شده در چه سال‌هایی و هر سال به چه میزان خریداری شده است.

وی تاکید کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که همه این اوراق در سال 2012 سررسید شده و اصل و فرع آن به صورت وجوه دلاری به حساب‌های مشخص شده واریز شد.

قضاوی ادامه داد: اصل و فرع اوراق قرضه‌ دلاری آمریکایی به حسابی در Citibank نیویورک واریز شده که این حساب متعلق به نهاد سپرده‌گذاری مرکزی  «clear stream » است و تسویه این اوراق را عهده‌دار بوده است.

وی افزود: وجوه اوراق قرضه دلاری که در حوزه جغرافیایی اروپا منتشر شده در Citibank لندن است.

معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد در پاسخ به این سوال که کدام یک از این دو نوع اوراق مصادره شده است، گفت: اوراقی مشمول حکم توقیف شده که وجوه آن در داخل آمریکا است.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
با کمال تاسف وجوهی که باید صرف سرمایه گذاری در داخل کشور برای اشتغال جوانان شود در بانکهای اروپایی و امریکایی خرج خرید اوراق قرضه میشود ماشاء الله به این سیاست اقتصادی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی