بازدید 2034

بیکاری "درد مشترک" شد/طرح‌های تکراری جواب می‌دهد؟

امروزه مهمترین دغدغه جوانان بیکاری است که به "درد مشترک" تبدیل شده است و به نظر می رسد با طرح‌های تکراری قابل علاج نیست و تمرکز دولت بر "تولید داخل" را نیاز دارد.
کد خبر: ۵۸۸۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷ 11 May 2016
امروزه مهمترین دغدغه جوانان بیکاری است که به "درد مشترک" تبدیل شده است و به نظر می رسد با طرح‌های تکراری قابل علاج نیست و تمرکز دولت بر "تولید داخل" را نیاز دارد.

به گزارش تسنیم، در حالی حسن روحانی برای پیروزی در انتخابات یازدهم وعده‌های زیادی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به مردم داده بود که  یکی از مهمترین آنها وعده اشتغال‌زایی برای افراد تحصیل‌کرده بود.

 درحال حاضر شمایل بازار کار در کشور مناسب نیست. در کنار وجود بیش از 2میلیون و 700 هزار بیکار و آمادگی برای ورود 4.5 میلیون فارغ التحصیل بیکار به بازار کار، وجود 6.5میلیون شغل غیر رسمی می‌تواند بیانگر وضعیت نامطلوب بازار کاری باشد که در آن هیچ اقدامی برای اشتغالزایی نشده است.

روند صعودی بیکاری طی 2سال اخیر نشان می دهد، بیکاری حتی بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم هم معضل بسیاری از جوانان و خانواده هاست. معضلی که به نظر می‌رسد دولت یازدهم عزم جدی برای حل آن ندارد و تنها در خصوص آن هشدار می‌دهد.

این وعده‌ها اما در حالی بیان شد که بر همگان روشن است، بیکاری امروز تنها مشکل اقتصادی نیست بلکه مشکل اجتماعی و خانوادگی و یک معضل فرهنگی است و ده‌ها مشکل دیگر را به دنبال خود به همراه دارد.

به اعتصاد کارشناسان یکی از دلایل عدم موفقیت دولت یازدهم در مهار بیکاری، تکرار طرح‌های قبلی با عناوین جدید است. اگر در دولت‌های قبلی شناسایی ظرفیت‌های منطقه ای به عنوان یکی از طرح‌ها برای حل معضل بیکاری بود، موفق نشد، باز هم این طرح در قابل طرح تکاپو، آمایش سرزمین و اکنون طرح "حرکت" مجدداً‌ روی کار آمده است.

  اما به راستی راهکار اصلی برای حل معضل بیکاری کجاست؟

 مقام معظم رهبری در پیامی  به‌مناسبت آغاز سال 1395 هجری شمسی «تولید داخلی»، «ایجاد اشتغال و رفع بیکاری»، «تحرک و رونق اقتصادی و مقابله با رکود»  را مسائل اصلی در اقتصاد برشمردند و گفتند: این موارد جزء مسائل مبتلابه مردم است و مردم آنها را حس و مطالبه می‌کنند و آمارها و اظهارات مسئولان نیز نشان می‌دهد که این خواسته‌های مردم، بجا و به‌مورد است.

حضرت آیت الله خامنه ای «اقتصاد مقاومتی» را علاج مشکلات اقتصادی و پاسخ به مطالبات مردم خواندند و افزودند: با اقتصاد مقاومتی می‌توان به جنگ بیکاری و رکود رفت، گرانی را مهار کرد، در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد و فرصتهای بسیاری برای کشور ایجاد و از آنها استفاده کرد.

همچنین رهبر انقلاب،در آستانه‌ی روز کارگر در دیدار هزاران نفر از کارگران وارد کردن اجناسی را که مشابه داخلی دارند، «مطلقاً ممنوع» خواندند و افزودند: برخی فروشگاه‌ها مقیدند که جز تولید داخلی نفروشند که باید به این انسان‌های با غیرت آفرین گفت.

ایشان افزودند: البته در برخی فروشگاه‌های عمدتاً بزرگ و گاه وابسته به دستگاه‌های دولتی، همه‌ی اجناس، خارجی است که این کارِ زشت، عملاً موجب بیکاری کارگر ایرانی و بهبود وضع کارگر خارجی می‌شود.

یکی از جدی ترین مسائل و چالش های زندگی کارگری در ایران، پایین بودن سطح درآمدها و ناتوانی خانوارهای کارگری در تنظیم هزینه و درآمد خود است، در کنار آن یکی از جدی‌ترین مسائل خانواده‌های امروز بیکاری جوانان است که تحقق اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید داخلی مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری راهکار خروج از این شرایط است.

ایجاد شرایط مناسب برای کار و تولید ملی یکی از شعارهای اصلی دولت تدبیر و امید است به نحوی که رئیس جمهور در جریان انتخابات ریاست جمهوری برنامه بلند مدت دولت خود را توسعه اقتصادی اعلام و در اهداف کوتاه مدت هم افزایش قدرت خرید خانوارها، رشد تولید ملی، افزایش سرمایه‌گذاری، اجرایی شدن سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و بهبود فضای کسب‌وکار را عنوان کرده است.

دولت یازدهم در حالی سال پایانی خود را می گذراند که اقدامات و سیاست‌های این دولت در بخش تولید نه تنها چاره ساز نبوده بلکه در مواردی بر مشکلات تولیدکنندگان افزوده است. امید آن می‌رود در شرایط که خود مسئولان بیکاری را در مرز بحران می دانند سیاست‌ها و اقدامات را به گونه ای تغییر دهند که وضعیت از حال موجود بدتر نشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر