بازدید 9025
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

ایران، محور مذاکرات کری و بانک‌های اروپایی/ تحرکات جدید در روابط ریاض و تل‌آویو

اظهارات جان کری در رد اتهامات شرکت‌های غربی به آمریکا، تصمیم کری برای دیدار با نمایندگان بانک‌های اروپایی درباره ایران، موضع آمریکا در قبال فروش «اس ۳۰۰» به ایران، تحرکات جدید در روابط عربستان و رژیم اسرائیل، عدم حمایت تد کروز از دونالد ترامپ و پیش‌بینی جو بایدن درباره نتیجه انتخابات آمریکا، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۸۸۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 11 May 2016
ایران، محور مذاکرات کری و بانک‌های اروپایی/ تحرکات جدید در روابط ریاض و تل‌آویواظهارات جان کری در رد اتهامات شرکت‌های غربی به آمریکا، تصمیم کری برای دیدار با نمایندگان بانک‌های اروپایی درباره ایران، موضع آمریکا در قبال فروش «اس ۳۰۰» به ایران، تحرکات جدید در روابط عربستان و رژیم اسرائیل، عدم حمایت تد کروز از دونالد ترامپ و پیش‌بینی جو بایدن درباره نتیجه انتخابات آمریکا، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهارات وزیر خارجه آمریکا را بازتاب داده که مدعی شده دوری شرکت‌های غربی از ایران، ربطی به تحریم‌های آمریکا ندارد. جان کری اظهار داشت، شرکت‌ها در سرتاسر جهان، آمریکا را بهانه خود برای خودداری از تعامل با ایران معرفی می‌کنند. کری که قرار است روز پنجشنبه در لندن با بانک‌های اروپایی درباره داد و ستد با ایران دیدار کند، گفت: «این ناعادلانه و ناصحیح است که شرکت‌ها، تحریم‌های آمریکا را مقصر تصمیم خود برای دور ماندن از ایران معرفی می‌کنند». وی تأکید کرد، آمریکا متعهد است، به تعهدات خود بر اساس توافق هسته‌ای با ایران پایبند باشد. کری افزود: «اگر آن‌ها نمی‌خواهند، به تعامل با ایران بپردازند یا آنکه معامله خوبی در آنجا نمی‌بینند، نباید بگویند ما به دلیل آمریکا نمی‌توانیم با ایران تعامل کنیم».

*****

در ارتباط با همین موضوع، خبرگزاری «رویترز» نیز از تصمیم کری برای گفت‌و‌گو با نمایندگان بانک‌های اروپایی درباره ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، منبعی در صنعت بانکداری انگلیس گفته،  روز پنجشنبه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، با نمایندگانی از بانک‌های انگلیسی و اروپایی در لندن نشست برگزار خواهد کرد تا درباره مسائلی از جمله داد و ستد با ایران گفت‌و‌گو کند. آمریکا و اروپا ماه ژانویه، بخشی از تحریم‌ها بر ایران را لغو کردند، اما برخی تحریم‌های آمریکا از جمله ممنوعیت معامله با ایران بر پایه دلار از طریق نظام مالی آمریکا همچنان به قوت خود باقی است. لغو بخشی از تحریم‌های ضد ایران بر اساس توافق هسته‌ای انجام شد و اعمال محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران را نیز در پی داشت. این به آن معناست که تعداد معدودی از بانک‌های اروپایی و نه بانک‌های بزرگ اروپایی که از ارتباطی گسترده با نظام بانکداری آمریکا برخوردارند، مایل به داد و ستد با ایران هستند و این باعث ناامیدی تهران شده است.

*****

موضع سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره فروش سامانه موشکی «اس -۳۰۰» به ایران، موضوعی است که خبرگزاری «اسپوتنیک» به آن پرداخته است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه شنبه با بیان دوباره مخالفت آمریکا با فروش سامانه دفاعی اس -۳۰۰ به ایران، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره علت این مخالفت، مطلبی بیان نکرد، ولی در عین حال تأکید کرد: «هر چند با این فروش مخالفیم، این مسأله نقض توافق هسته‌ای (برجام) یا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست». وی گفته: «از مدت‌ها پیش مخالفت خود را با فروش سامانه موشکی اس -۳۰۰ به ایران ابراز داشته‌ایم. جان کری، وزیر امور خارجه این موضوع را بار‌ها با سرگئی لاوروف مطرح کرده است. ما همواره با فروش چنین قابلیت‌های دفاعی پیچیده‌ای به ایران مخالفت کرده و این موضوع را از نزدیک رصد خواهیم کرد». ترودو افزوده: «این یک تجهیزات پیچیده است و موضع ما درباره فروش اس -۳۰۰ تغییر نکرده است».

*****

در میان دیگر موضوعات، روزنامه «السفیر» به تحرکات جدید در روابط عربستان و رژیم اسرائیل پرداخته و نسبت به اقدامات سعودی‌ها در این چارچوب هشدار داده است. به عقیده این روزنامه، رژیم اسرائیل قصد دارد، ریاض را به برقراری روابط علنی با خود وادارد و در صورت وقوع چنین امری، تنها خطرات داخلی و خارجی بر ریاض افزایش می‌یابد. آشکار است که فشار لابی صهیونیستی علیه ریاض در کنگره آمریکا به احتمال زیاد با این هدف انجام می‌گیرد که دولت سعودی، راه همگرایی با اسرائیل را به ‌عنوان راه رهایی از ایران پیشه خود کند. در صورتی ‌که چنین اتفاقی رخ دهد، سعودی‌ها در واقع بزرگ‌‌ترین هدیه را تقدیم ایران و محور مقاومت خواهند کرد و بر میزان خطرات داخلی و خارجی علیه خود خواهند افزود. به جز این، تصمیم پارلمان اروپا مبنی بر ‌توقف صادرات سلاح به عربستان به ‌سبب جنگ یمن و تشدید موج انتقادهای غرب در قبال تروریسم و حقوق بشر و متقابلاً استقبال آن‌ها از ایران، پادشاهی سعودی را در موقعیت دفاع قرار می‌دهد.

*****

بخشی از مطالب امروز مطبوعات بین‌المللی نیز به رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا اختصاص دارد. بر اساس گزارش «ان بی‌سی»، تد کروز، نامزد انصراف داده حزب جمهوری‌خواه، اعلام کرده که از دونالد ترامپ، رقیب پیشین خود و نامزد بی‌رقیب جمهوری‌خواهان حمایت نخواهد کرد. کروز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر می‌توانست به رقابت روز سه شنبه در نبراسکا باز می‌گشت یا خیر، افزود: «گمان نمی‌کنم این اتفاق بیفتد». وی در عین حال گفت، دلیل اینکه هفته گذشته از رقابت‌ها کناره گرفت، این بود که با شکست در ایندیانا راهی برای پیروزی متصور نبود. این در حالی است که در اردوگاه جمهوری‌خواهان دونالد ترامپ با پیروزی قاطع در رأی گیری ایالت ایندیانا و کناره گیری دیگر رقبای جمهوری‌خواه خود یعنی تد کروز و جان کیسیک، توانسته خود را در افکار عمومی به عنوان نامزد غیر رسمی جمهوری‌خواهان جا بیندازد.

*****

در ‌‌نهایت، «ای بی‌سی نیوز» اظهارات معاون رئیس‌جمهور آمریکا را بازتاب داده که پیش‌بینی کرده هیلاری کلینتون رئیس‌جمهور بعدی این کشور خواهد بود. بایدن گفته «مطمئن» است که هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ بوده و بر رقیب جمهوری‌خواهش نیز پیروز می‌شود. وی گفته: «اطمینان دارم که هیلاری نامزد ما خواهد بود و اطمینان دارم که او رئیس‌جمهور بعدی است». بایدن که خود در ابتدا از گزینه‌های حزب دموکرات برای نامزدی در انتخابات بود، سال گذشته رسماً اعلام کرد، قصد نامزدی ندارد. وی هرچند رسماً کلینتون یا برنی سندرز، دیگر نامزد دموکرات‌ها را تأیید نکرده، تاکنون چند بار گفته که امیدوار است، یک زن رئیس‌جمهور آمریکا شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر