بازدید 25654

کوهی از نعمت که آیینه دق مردم فارس شده

صدها تن گندم زير آفتاب جلوي سرويس بهداشتي و در حياط مدرسه اي كه هر روز جاي دانش آموزان را تنگتر مي‌كند رها شده است
کد خبر: ۵۸۷۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷ 10 May 2016
در حالی که سالهاست منابع آبی فارس صرف تولید گندم می شود اما همین محصول استراتژیک هم اسیر دست کمبود امکانات شده و این محصول به بازیچه دست کودکان تبدیل گردیده است.

به گزارش خبر جنوب، سال هاست توليد گندم به عنوان يك محصول آب بر بر دوش منابع آبي فارس سنگيني مي كند و كشاورزان به عادت چند دهه توليد آن و به شوق تامين قوت لايموت مردم اراضي خود را زير كشت خوشه هاي طلايي ميبرند اما اين محصول كه با مشقت فراوان توليد شده و قرار است به خودكفايي در آن برسيم گاهي اسير دست كمبود امكانات شده و در هر جايي رها مي شود.
نمونه بارز اين مشكل را مي‌توان در مدارس روستاهاي صحراي باغ، زروان و یا دشتي شهرستان لار ديد، جايي كه صدها تن گندم زير آفتاب جلوي سرويس بهداشتي و در حياط مدرسه اي كه هر روز جاي دانش آموزان را تنگتر مي‌كند رها شده است آن گونه كه اهالي اين روستا مي گويند: اين كار هميشگي عده اي است كه سالهاست گندم ها را سرازير حياط مدارس مي كنند.

تپه‌هاي گندمي كه در مدارس با خالي شدن كاميونهاي حمل گندم شكل مي گيرد بهترين فرصت براي دانش آموزان است تا از اين گندم ها بالا و پايين بروند و آن را در هوا، زمين و يا هر نقطه ديگري كه ميلشان كشيد پخش كنند.

آن چه در اين ميان جاي سوال دارد آن است كه چرا در استاني كه چندين دهه است عنوان قطب توليد خوشه‌هاي طلايي را يدك مي كشد كمبود امكانات بايد به آن حد باشد تا محصولات كشاورزي به جاي روانه شدن به سمت انبارهاي مكانيزه سر از حياط مدارس در بياورد، معضلي كه باعث مي شود دانش آموزان از همان ابتداي تحصيل متوجه شوند كه دسترنج 9 ماه تلاش زير تيغ آفتاب و در سرماي زمستان چگونه رها مي شود؟

احمد دهقان مدير امور زراعت سازمان جهاد كشاورزي فارس در اين خصوص با بيان اين كه متولي خريد گندم، شركت غله و خدمات بازرگاني است گفت: سازمان جهاد كشاورزي خريدار نيست و در كميته خريد گندم نقش ناظر بر اجراي قوانين خريد را دارد؛ ما متولي توليد هستيم نه خريد.

وي با بيان اين كه شركت غله متولي خريد و سازمان تعاون روستايي مباشر خريد اين محصول است افزود: مراكز خريد گندم بايد دستورالعمل هايي داشته باشند به عنوان مثال، مركز خريد مجهز به سيلو و انبار نگهداري گندم باشد و امكان نگهداري گندم در آن مراكز به مدت حداقل 3 ماه وجود داشته باشد.
وي آسفالت بودن مركز نگهداري گندم و عدم خاك آلودگي محصول را از ديگر مواردي برشمرد كه در دستورالعمل بر رعايت آن تاكيد شده است.


دهقان با تاكيد بر اين كه مدارس به هيچ عنوان نمي‌توانند محل نگهداري گندم باشند افزود: انتظار ميرود متوليان خريد گندم به دستورالعمل‌ها و رعايت استانداردها پايبند باشند و آن را اجرا كنند.

در اين ميان سيد غفار رضوي پور مدير عامل شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه 3 كشور گفت: اين شركت متولي خريد گندم است و كشاورزان موظفند در مراكز خريد استاندارد گندم كه قبلاً تعيين گرديده گندم را تحويل دهند.

وي گفت: اين مراكز سه دسته هستند و شامل مراكز خريد شركت غله، تعاوني هاي روستايي و كارخانجات آرد مي باشد.
وي تاكيد كرد: بر اين اساس ما در قبال گندم هايي پاسخگو هستيم كه درب سيلوها و يا در مراكز خرید دارای کد که زیر نظر اتحادیه شرکتهای تعاون روستایی است تحويل داده شود، اتفاقي كه هر ساله مي افتد.

مدير عامل شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه 3 كشور خاطرنشان كرد: شركت غله سيلوهاي دولتي با كدهاي مخصوص در اختيار دارد و در قبال گندمهاي تحويل داده شده به اين سيلوها مسئوليت كامل دارد اما اين كه كشاورزان گندم خود را به اين مركز تحويل ندهند ما نمي توانيم هيچ الزامي در قبال آنها به كار ببريم.

رضوي پور يادآور شد: كشاورزان آزاد هستند گندم خود را تحويل دولت بدهند كه در اين راستا بايد گندم خود را درب سيلوها يا مراكز مذكور تحويل دهند اما اگر كشاورزي از اين كار خودداري كرد و مايل نبود گندم خود را تحويل دولت دهد به هيچ عنوان نمي توانيم او را مجبور به اين كار كنيم.

وي تاكيد كرد: اين گونه نيست كه كشاورز گندم خود را هرجا مایل بود رها كند و بعد انتظار داشته باشد كه دولت اين گندم ها را تحويل بگيرد بلكه بايد آن را طبق ضوابط تحويل دهد و رسيد دريافت كند.
وي گفت: انتظار داريم فرمانداري شهرستانها در تنظيم صورتجلسه هاي مختلف براي انبار كردن و دپوي گندم خريداري شده به استانداردهاي محل تخليه اين محصول توجه لازم را داشته باشند و از آن ها تقاضا داريم كشاورزان را ترغيب و تشويق كنند كه گندم خود را فقط به مراكز خريد استاندارد و داراي كد كه قبلاً مشخص شده تحويل دهند تا از افزايش ضايعات اين محصول جلوگيري شود.

قصه عدم مديريت محصولات كشاورزي حرف ديروز و امروز نيست، سال هاست انواع و اقسام محصولات كشاورزي در فارس توليد مي شود اما حدود 20 درصد آن بنا به اذعان مسئولان ضايعات است و در خلأ نبود و يا كمبود مراكز سورتينگ، انبارهاي سرد و مكانيزه، صنايع فرآوري و ... نابود مي شود. گندم هم از اين ماجرا مستثني نيست و كمبود امكانات گريبان اين محصول استراتژيك را نيز گرفته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۲۰
"قصه عدم مديريت" شده "غصه عدم مدیریت"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
شایدم برعکس..
نعمته دیگه.
ما خاک بازی میکردیم اینا گندم بازی.
بعد میگن اوضاعمون بده...........کجاش بده.
اگر قبل از تحویل گرفتن گندم، بار میکروبی اش اندازه گیری بشه دیگه اینطور صحنه ها رو شاهد نخواهیم بود.
پاسخ ها
عباس صفوی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
اینی که گفتی یعنی چه ؟
با این روش زندگی ، می خواهیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم !!!
شکر نعمت نعمتت افزون کند
کفر نعمت از کفت بیرون کند
دلم به درد آمد. این کفران نعمت است که بی مسولیتی مدیران عواقیش را نصیب ملت می کنند .
نعمت خدا رو اینطوری کفران می کنیم انتظار داریم لطف خدا شامل حالمون باشه...
به به گندم بازی هم امد
پولی که حالا صرف نگهداری این غذای مردم نمی شود فردا صرف درمان ویا کفن ودفنمان می شود
بعدش همین گندم آرد میشه میره تو حلقوم مردم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
درسته دوست عزيز ..... بعد ميگن اين همه بيماري و سرطان از كجا مياد؟!
ما دهاتی ها از این بازی ها زیاد می کردیم
بازی روی کوهی از گردو
بازی روی گندم و جو
بازی روی درختان انواع میوه ها

اما حالا بازی ما شده اول صبح که هوا تاریکه با مترو زیر زمینی بریم سر کار و آخر شب با مترو برگردیم خونه
خوشا به غیرت اونایی که جلوی بچه هارو نمیگیرن تا حاصل دسترنج مردم خودشون و نعمت خدارو زیر پا نذارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
حالا این بچه ها شدن مقصر؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
البته اینجا اول مدرسه بوده نه سیلوی گندم.
این گندم از لحاظ بهداشتی یک ریال ارزش ندارد. اونوقت خودمان را با دیگر کشورها هم مقایسه میکنیم.
بیرون ازگود نشستید میگویید
بعد مردم بايد نون رو دونه اي 2000 تومن بخرند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار