بازدید 6032

دلالان از بنزین دو نرخی سود بیشتری می برند یا مردم؟!

به رغم تصویب این قانون، به نظر می‌رسد دولت عزمی جدی در اجرای آن ندارد و می‌خواهد به نحوی آن را اجرا کند که عملاً این طرح اجرا نشود. پرسش اینجاست، در سالی که قرار است اقتصاد مقاومتی عمل شود، چگونه می‌توان ۹/۵ میلیون لیتر واردات روزانه بنزین را توجیه کرد.
کد خبر: ۵۸۷۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴ 09 May 2016
در سال‌های گذشته، همواره افزایش بهای بنزین به معنای افزایش تورم در آغاز سال بود؛ اما با طرح ثابت نگه داشتن قیمت‌ها در مجلس هفتم و همچنین طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش یکباره قیمت حامل‌های انرژی، به تدریج این مفهوم از زندگی مردم رخت بر بست.

به گزارش «تابناک»، با سهمیه‌ای و چند نرخی شدن قیمت بنزین، میزان مصرف سوخت به خصوص بنزین به نحو چشمگیریدر کشور پایین آمد، به نحوی که اگر در آن زمان‌ها این طرح اجرایی نمی‌شد، میلیون‌ها لیتر در روز بیشتر بنزین استفاده می‌شد. با این حال، در ماه‌های اخیر، با کاهش قیمت جهانی نفت و به دنبال آن کاهش قیمت بنزین جهانی، مسئولان دولتی به این نتیجه رسیده بودند که فروش بنزین با قیمت تک نرخی ۱۰۰۰ تومان را در جایگاه‌ها ادامه دهند.

گفتنی است، در دوران تحریم‌ها، با اجرای تحریم بنزین ایران، دولت با تغییر کاربری برخی کارخانه‌های پتروشیمی بنزین پتروشیمی تولید می‌کرد که در آن روز‌ها جنجال‌های بزرگی بر سر میزان آلودگی آن در جریان بود؛ اما در دو سال اخیر با کاهش تحریم‌ها و توافق ژنو، دوباره سیر واردات بنزین به کشور ادامه پیدا کرد و تولید بنزین پتروشیمی نیز متوقف شده است.

در همین زمینه، بررسی روند فعالیت‌های وزارت نفت در سه سال اخیر، نشان می‌دهد که میزان واردات بنزین از ۱.۸ میلیون لیتر در روز در سال ۹۱ به ۹.۵ میلیون لیتر در روز در سال گذشته رسیده است. افزایش ۵.۲ برابری واردات بنزین در سه سال اخیر، نشان می‌دهد ایران به رغم وعده مسئولان همچنان واردات بی‌رویه‌ای در این زمینه دارد.

شاید همین عوامل بود که مجلس علی رغم مخالفت دولت طرح سهمیه بندی بنزین و همچنین دو نرخی کردن آن را در بودجه سال ۱۳۹۵ تصویب کرد. بر اساس این طرح که مجری آن دولت است، قرار شد، دوباره سیستم کارتی ارائه بنزین در جایگاه‌ها احیا شود.

اما به رغم تصویب این قانون، به نظر می‌رسد دولت عزمی جدی در اجرای آن ندارد و می‌خواهد به نحوی آن را اجرا کند که عملاً این طرح اجرا نشود. درباره شیوه اجرای قانون دو نرخی کردن بنزین، امروز معاون وزیر نفت در گفت‌و‌گو با روزنامه دولتی ایران بیان کرده است، همچنان با وجود پایین آمدن قیمت جهانی نفت برای بنزین یارانه پرداخت می‌کنیم، ولی برنامه‌ای برای افزایش دوباره نرخ بنزین در دولت وجود ندارد. کاظمی، در مورد میزان سهمیه و تعیین قیمت بنزین گفت: هیأت دولت نرخ و شیوه توزیعی را بعد از بررسی در کارگروه‌های تخصصی تعیین خواهد کرد و ما از زمان ابلاغ مصوبه، ملزم به اجرا خواهیم بود. وی افزود: قیمت‌های جدید فقط در دو نرخ تعیین خواهد شد و دولت بنزین را چند نرخی و پلکانی نخواهد کرد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه دولت آمادگی دارد این قانون را از فردا اجرایی کند، گفت: سامانه هوشمند سوخت و همین‌ طور جایگاه‌های سوخت آمادگی دارند از یک روز پس از ابلاغ مصوبه اجرای قانون را شروع کنند؛ اما مردم ظرفیت اجرای نادرست قانون را ندارند و به این منظور دولت در تلاش است، سازوکاری تعریف کند که کمترین فشار به مصرف‌کنندگان وارد شود.

این اظهارات نشان می‌دهد که دولت عزمی جدی برای اجرای قانون را ندارد و قصد دارد از راه های گوناگون تأثیرات این مصوبه قانونی را کاهش بدهد و رویه قبل ادامه پیدا کند.
هم اکنون پرسش اینجاست در سالی که قرار است اقتصاد مقاومتی عمل شود، چگونه می‌توان ۹/۵ میلیون لیتر واردات روزانه بنزین را توجیه کرد؟

درست است در این سال‌ها علی رغم تک نرخی شدن بنزین، میزان مصرف سوخت افزایش چندانی پیدا نکرده موضوع آن است که آیا واقعاً این میزان مصرف سوخت بنزین با توجه به ظرفیت‌های کشور نیاز است؟ آیا با سهمیه بندی دقیق و جدید بنزین نمی‌توان شاهد کاهش مصرف باشیم؟

آیا لابی‌هایی در برخی از سازمان‌ها وجود دارد که برخی ارگان‌ها را به ادامه وضع موجود تشویق می‌کند؟ سؤال این است که واردات روزانه نزدیک به ۱۰ میلیون لیتر بنزین به کشور به نفع مردم است یا برخی دلالان واردات بنزین؟

البته در این نوشتار قصد پرداختن به مزایا و یا معایب بنزین دو نرخی و مشکلات آن در سال‌های گذشته را نداشته‌ایم؛ اما به هر حال، هر طرحی یکسری مزایا و در عین حال معایبی نیز دارد که نمی‌توان به خاطر معایب کم آن از مزایای مهم آن چشم پوشی کرد!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۱۰
تولید و واردات بی رویه خودرو با هدف سودآوری برای یک گروه خاص عوارضی مانند مصرف بی رویه بنزین و خارج از توان تولید کشور گردیده حال تاوان آن را باید مردم بپردازند؟!!!
تابناک بابت این اخبار تحریک کننده که جیب ملت رو خالی میکنه واقعا ممنونیم ازت
اقتصاد مقاومتی به زور نمیشه، باید فرهنگسازی بشه تو بهینه سازی مصرف نه اینکه بنزین رو گرونتر از اون چیزی که میخریم بفروشیم و یا اصلا بنزین وارد نکنیم!
اقتصادمقاومتی بازیرفشارنگه داشتن مردم محقق نميشه مردم دیگه تحمل فشاربیشترروندارن.دولت بایدازخودش شروع کنه ازکسایی که حقوق چهل، هشتادملیونی میگیرن.
روزانه شاهد ورود اتومبیل های قدیمی و با مصرف بالااز سوی تولید کنندگان به چرخه مصرف در خیابان های مملکت هستیم.در نتیجه مصرف بالا می رود.و هزینه این کم کاریها دولتمردان را باید مردم پرداخت کنند.
دلالان. ولی حیف کسی به نظر مردم اهمیت نمیدهد. چون هبچکس به بنزین دونرخی راضی نیست.
مشکلی ندارند روی قبض اب وبرق جبران میشه
وارد کنندگان
قطعا به نفع دلالان ميباشد
رویه سیاست مداران مبنی بر استفاده خودرو داخلی با سوخت ۳ برابر خودروی هم رده خارجی و فروش به همه علم و آدم حتی اگر بنوانند به بچه شیرخوار هم خودرو میدهند و قیمت خودرو باید به قیمت آب نبات بستنی باشد و ۱۰۰ البته بنزین هم باید به قیمت نوشابه و دوغ باشد.
خوب معلومه این سیاست مصرف ۵ برابری در بر خواهد داشت.
کارت سوخت چکار میکتد؟ شما را از مصرف منصرف میکند؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر