بازدید 8936

اصلاحیه خبر مربوط به سد گتوند

کد خبر: ۵۸۷۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹ 09 May 2016
هفته گذشته «تابناک» با دکتر محمد علی بنی هاشمی رئیس موسسه آب دانشگاه تهران و رئیس گروه مطالعاتی سد گتوند گفت‌و‌گویی را انجام داد که در ابتدا این گفت‌و‌گو با تی‌تر «پنج دولت مقصر ایجاد بحران سد گتوند / آن سد یک اشتباه بزرگ ملی بود» منتشر شد. در این این گفت‌و‌گو به دلیل طولانی بودن گفت‌و‌گو و پاسخ‌های طولانی مصاحبه شونده «تابناک» مجبور شد برای رعایت اصل اختصار پاسخ‌ها را حتی المقدور کوتاه کند. در این میان اگرچه در بسیاری موراد جان کلام تغییر نکرد ولی در برخی موارد نیز این اتفاق باعث سوء برداشت شد.

در همین رابطه تلاش شد تا آنجا که امکان دارد با ریاست موسسه آب در رابطه با تصحیح متن تعامل صورت گیرد و پس از انتشار ۳ بار «تابناک» اقدام به اعمال نظرات رئیس موسسه آب دانشگاه تهران کرد و هر بار گمان بر این بود که رضایت مصاحبه شونده حاصل شده است اما پس از هر بار اصلاح مجدداً موارد دیگری ذکر شد.

با این وجود ضمن ذکر این توضیح که «تابناک» در نقل به مضمون‌ها به دلیل تلاش برای کوتاه کردن پاسخ‌های طولانی برخی واژه‌ها را تغییر داد که مورد رضایت مصاحبه شونده نیست لذا به دلیل رعایت مفاد قانون مطبوعات عیناً متن نامه موسسه آب که با موضوع «درخواست درج تصحیح در خصوص خبر مربوط به سد گتوند» به همراه توضیحات «تابناک» منتشر می‌شود.

سایت محترم تابناک،

موضوع: درخواست درج تصحیح در خصوص خبر مربوط به سد گتوند

سلام علیکم. احتراما در خصوص خبر مندرج در آن سایت محترم تحت عنوان «پنج دولت مقصر ایجاد بحران سد گتوند / آن سد یک اشتباه بزرگ ملی بود» با کد خبر ۵۸۵۹۳۱ مورخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ضمن تشکر از انجام تصحیحات اولیه در تی‌تر و متن خبر، خواهشمند است طبق قانون مطبوعات نسبت به درج توضیح زیر اقدام فرمایید.

متن اولیه منتشر شده در آن سایت محترم و متن تصحیح شده موجود همراه با اشتباهات و انتساب مطالبی نادرست است که اهم آن به شرح زیر می‌باشد.

۱. تعیین مقصر برای سد گتوند و عبارت «ایجاد بحران سد گتوند» تلقی خبرنگار محترم بوده و انتساب آن به اینجانب تکذیب می‌شود. خدمت خبرنگار محترم توضیح داده شد که اصولا وظیفه دانشگاه تهران تعیین مقصر احتمالی نبوده است و تاکید شد که مسئله سد گتوند را نباید سیاسی کرد.

 (توضیح تابناک: در این رابطه با رئیس موسسه آب صحبت شد که برخی رسانه‌ها تلاش می‌کنند تمامی مشکلات و مسبب اصلی سدگتوند را دولت قبل معرفی کنند، که ایشان در این رابطه در بازه زمانی طولانی که مجال پیاده سازی کامل آن نبود توضیح دادند که این طرح از فروردین ۷۶آغاز شد و در دوران اصلاحات نیز به دلیل نبود بودجه و در اولویت نبودن تکمیل نشد.

با اینحال «تابناک» با درج روتی‌تر «بنابر اظهار رئیس مطالعاتی سد گتوند برداشت شد» این موضوع را اصلاح کرد.)

۲. اضافه کردن کلمه «بزرگ» به تعبیر اشتباه ملی، سلیقه خبرنگار محترم است.

 (توضیح تابناک: تابناک این نکته را در متن خبر و تی‌تر اصلاح کرد.)

۳. از مطلب نقل شده چنین برداشت می‌شود که اختلاف نظر قبلی بین دستگاه‌ها در خصوص سد گتوند هنوز ادامه دارد. چنین مطلبی در مصاحبه بیان نگردید.

۴. اظهار نظر شخصی بنده مبنی بر «احتمال تغییر محور سد در صورت انجام مطالعات تکمیلی»، به «احتمال عدم تصویب اجرای سد» تغییر یافته است.

 (توضیح تابناک: در فایل صوتی دکتر بنی هاشمی در پاسخی طولانی بیان کرد که در صورت انجام مطالعات سد اینجا احداث نمی‌شد.)

۵. اظهار نظر در خصوص عدم تعیین سهم دقیق سد گتوند در شوری کارون در مقاطع مختلف پایین دست، به گزارهٔ اشتباه «ما از مقاطع بالا‌تر و پایین‌تر اطلاعی نداریم» تبدیل شده است.

 (توضیح تابناک: مجدداً ذکر می‌شود که رئیس موسسه آب دانشگاه تهران در پاسخی طولانی به محور مطالعات گروه مطالعاتی مذکور تأکید فراوان داشت که وظیفه ما مطالعه تنها سد گتوند بود و ما وظیفه مطالعه در مقاطع بالا و پایین را نداشتیم.)

۶. توضیح در خصوص شروع مطالعات تاثیر سازند گچساران عنبل بر کیفیت آب کارون پس از ارسال نامه توسط مدیر عامل وقت سازمان آب و برق خوزستان، توسط خبرنگار محترم حمل بر مخالفت جدی ایشان با اجرای سد گتوند شده است.

 (توضیح تابناک: اگرچه این نکته در پاسخی طولانی طرح شد و جان مایه آن این بود که رئیس وقت سازمان آب و برق خوزستان در دولت اصلاحات هشدارهای فراوانی در رابطه با خسارت‌های محیط زیستی دادند و در دولت بعد مجری پروژه شدند و علی رغم تلاش برای رعایت اصول زیست محیطی طرح را اجرا کردند ولی بنابر خواست رئیس موسسه آب این موضوع نیز اصلاح شد.)

۷. در متن اولیه خبر نقل شده است که «سد به اهداف اقتصادی خود دست یافت». متن صحیح این بود که «سد به اهداف خود دست یافت». کلمه اقتصادی توسط خبرنگار محترم اضافه شده است.

 (توضیح تابناک: در این رابطه نیز دکتر بنی هاشمی در یک پاسخ طولانی بر درآمدهای سالانه حاصل از تولید برق، پیشگیری از سیل و تنظیم آب کشاورزی تأکید داشتند که تلاش شد با کلمه رسیدن به اهداف اقتصادی خلاصه شود. واژه اقتصادی با این توضیح که بنده از این واژه استفاده نکردم مورد اعترض ایشان قرار گرفت و اصلاح شد.)

مجددا از حسن نیت و همراهی آن سایت محترم در تصحیح بخشی از اشتباهات اولیه تشکر نموده و پیشاپیش از درج این توضیح و تصحیح نیز قدردانی می‌گردد.

با آرزوی توفیق

سید محمدعلی بنی‌هاشمی

رئیس مؤسسه آب دانشگاه تهران
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار