بازدید 3143
تقابل بانکی دولت و مجلس در روزهای آخر مجلس نهم

نامه سیف به لاریجانی برای توقف طرح بانکداری بدون ربا

رئیس کل بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس، خواستار توقف طرح بانکداری بدون ربا شده است. این در حالی است که امروز نمایندگان مجلس طبق اصل ۸۵ قانون اساسی تصمیم‌گیری درباره این طرح را به کمیسیون اقتصادی مجلس سپردند تا روند تصویب آن سرعت بیشتری بگیرد.
کد خبر: ۵۸۷۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲ 09 May 2016
رئیس کل بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس، خواستار توقف طرح بانکداری بدون ربا شده است. این در حالی است که امروز نمایندگان مجلس طبق اصل ۸۵ قانون اساسی تصمیم‌گیری درباره این طرح را به کمیسیون اقتصادی مجلس سپردند تا روند تصویب آن سرعت بیشتری بگیرد.

به گزارش اقتصادنیوز طرح بانکداری عملیات بدون ربا به صحنه دیگری برای تقابل دولت یازدهم و مجلس نهم تبدیل شده است. نمایندگان مجلس نهم در آخرین روزهای حضور خود در بهارستان علاوه بر بودجه و زیر و زبر کردن برنامه ششم توسعه، حالا مساله بانکداری بدون ربا را مطرح کرده‌اند و با پیشنهاد و مصوبه خود تصمیم‌گیری در مورد این طرح را بر اساس اصل ۸۵ به کمیسیون اقتصادی مجلس سپرده‌اند تا سرعت بررسی و تصویب احتمالی آن بیشتر شود. 

این اقدام البته پیشاپیش با موضع‌گیری رئیس کل بانک مرکزی مواجه شده است. به گفته یکی از نمایندگان راه یافته به مجلس دهم، ولی‌الله سیف، دیروز در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس خواستار توقف طرح بانکداری بدون ربا شده است. 

بهروز بنیادی، نماینده راه یافته به مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد در گفت‌وگو با اقتصاد‌نیوز گفت: در حاشیه نشست دیروز نمایندگان مجلس دهم با رئیس کل بانک مرکزی و وزرای اقتصادی، ولی‌الله سیف از ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی خبر داد که در آن نسبت به این طرح نقدهای جدی مطرح شده است. 

وی افزود: دولت و بانک مرکزی این طرح را قبول ندارند و احتمالاً مسکوت خواهد ماند؛ چون ایرادهای زیادی برآن وارد است. 

نماینده مردم کاشمر با اشاره به اینکه کارکرد نظام بانکی در طول سال‌های گذشته همواره مورد انتقاد بوده، گفت: نباید به بهانه کاستی‌ها، طرحی به نظام بانکی تحمیل شود که بر مشکلات فعلی بیفزاید. 

بهروز بنیادی افزود: طرح نمایندگان مجلس نهم، باعث تعمیق ناکارآمدی سیاستگذار پولی و در ‌‌نهایت، سردرگمی بیشتر نظام بانکی می‌شود و در شرایطی که بانک‌های ما با مشکلات زیادی مواجهند، این طرح نمی‌تواند تضمین کند که از مشکلات موجود کاسته خواهد شد. 

وی گفت: باید بین قانونگذاری و سیاستگذاری تفاوت قائل شد. سیاستگذاری باید ذیل قانونگذاری تعریف شود در حالی که طرح مورد اشاره به شورای پول واعتبار اجازه قانونگذاری می‌دهد که مغایر با قوانین کشور است. 

بهروز بنیادی افزود: رئیس جمهور بار‌ها تاکید کرده که اصلاح نظام بانکی، یکی از اولویت‌های دولت یازدهم است و این نقد به بانک مرکزی وارد است که در طول دو سال گذشته برای اصلاح نظام بانکی تلاش کافی نکرده و با وجود موفقیت‌هایی که در ثبات‌سازی اقتصادی، کاهش تورم و آرامش بازار‌ها داشته، در زمینه اصلاح رویه‌های موجود خروجی مشخصی نداشته است. 

هرچند مدتی است که بانک مرکزی لایحه اصلاح نظام بانکی را در دست بررسی و تدوین دارد. گویا دولت در انتظار روی کار آمدن مجلس جدید تا لایحه جدید را رونمایی کند. نمایندگان مجلس نهم پیش‌دستی کرده‌اند و طرحی را به مدیریت غلامرضا مصباحی مقدم برای بانکداری بدون ربا تدوین کرده‌اند. طرحی که امروز (با تغییر نام به طرح بانکداری جمهوری اسلامی) بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی تصمیم‌گیری در مورد آن به کمیسیون اقتصادی مجلس سپرده شد. 

این کمیسیون می‌تواند در مدت محدود باقیمانده از عمر مجلس نهم این طرح را تصویب و دولت را موظف کند تا سال‌ها تن به اجرای طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس نهم بدهد. اما باید دید آیا نامه سیف به لاریجانی می‌تواند مانع اجرای تصویب آن در کمیسیون اقتصادی شود و یا اینجا هم مثل ماجرای بودجه ۹۵ کار از کار می‌‌گذرد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار