بازدید 1856

چین و روسیه، رقبای اصلی شرکت‌های اروپایی در بازار ایران

بعد از لغو تحریم ها، بنگاه های اقتصادی اروپا تمایل به ورود به بازار ایران را دارند، اما به چالش کشیدن موقعیت برتر روسیه و چین در بازار ایران کار آسانی نیست.
کد خبر: ۵۸۷۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰ 09 May 2016
بعد از لغو تحریم ها، بنگاه های اقتصادی اروپا تمایل به ورود به بازار ایران را دارند، اما به چالش کشیدن موقعیت برتر روسیه و چین در بازار ایران کار آسانی نیست.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی دی کانورسیشن، این کیک بسیار بزرگ است، اما هر کس تکه ای از آن می خواهد. متئو رنزی، نخست وزیر ایتالیا، ماه گذشته میلادی به همراه هیئتی اقتصادی به تهران سفر کرد. این سفر در پاسخ به سفر حسن روحانی ، رئیس جمهوری ایران به ایتالیا در ماه های بعد از اجرایی شدن برجام صورت گرفت.

بعد از لغو تحریم ها، بنگاه های اقتصادی اروپا تمایل به ورود به بازار ایران را دارند، اما به چالش کشیدن موقعیت برتر روسیه و چین در بازار ایران کار آسانی نیست.

شور و شوق اروپایی ها برای حضور در ایران مشهود است. فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ماه گذشته به همراه نمایندگانی تجاری و 7 کمیسیونر اتحادیه از جمله کمیسیونرهای حمل و نقل، انرژی و صنعت به ایران سفر کرد و علاقه فراوان اروپایی ها به سرمایه گذاری در ایران را نشان داد. البته ورود به بازار ایران با چالش هایی همراه است.

تحریم های همچنان پابرجای غیرهسته ای علیه ایران یکی از موانع عمده پیش روی شرکت های اروپایی برای بازگشت به ایران است.

چین و روسیه از مهمترین رقبای شرکت های اروپایی در بازار ایران هستند. در سال 2014، حجم مبادلات تجاری ایران و چین به 52 میلیارد دلار رسید، در حالی که حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه1.6 میلیارد دلار و مبادلات تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا 10 میلیارد دلار بود. در طول تحریم ها، چین به بزرگترین شریک تجاری ایران بدل شد و اقدام به صدور کالاهای سرمایه ای و خدمات مهندسی و سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی این کشور کرد.

با لغو تحریم ها، چین که صدای پای رقبای غربی را شنیده بود، سریعا دست به کار شد و با حضور رئیس جمهوری این کشور در تهران در ماه ژانویه،  شراکت جامع استراتژیک دو کشور و 17 موافقتنامه در زمینه های انرژی، تجارت، و بخش های صنعتی به امضا رسید. ایران از اهمیت بالایی در ابتکار «یک کمربند یک جاده» چین برخوردار است زیرا می تواند چین را به بازارهای آسیای میانه و خاورمیانه متصل نماید.

منافع تجاری روسیه در ایران بر از سرگیری فروش تسلیحات و صنعت هسته ای متمرکز شده است. روسیه تصریح کرده که در حال برنامه ریزی برای استفاده از فرصت لغو تدریجی تحریم های تسلیحاتی ایران است. هرچند تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در  5 سال لغو خواهند شد، اما دو کشور می توانند  قبل از آن برای انجام معاملات تسلیحاتی از سازمان ملل درخواست مجوز کنند.

البته این جاده یک طرفه نیست. با لغو تحریم ها و افزایش عرضه نفت ایران، احتمال افزایش رقابت در بازار انرژی اروپا افزایش یافته است. این پس از آن اتفاق می افتد که قیمت جهانی نفت به شدت کاهش یافته و موجب بروز مشکلات اقتصادی برای روسیه شده است. این بدان معناست که هرگونه تاخیر در بهسازی زیرساخت های نفتی ایران به دلیل ادامه تحریم های آمریکا می تواند موجب خشنودی روسیه شود. 

البته این بدان معنا نیست که روسیه به شدت به دنبال جلوگیری از ظهور ایران به عنوان یک رقیب انرژی است. اما در هر صورت ترمیم زیرساخت های نفتی ایران برای روسیه زمان خواهد خرید و اروپا نیز در این مدت می تواند خود را برای تغییر منبع تامین انرژی اش آماده کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار