بازدید 2744

جابری‌انصاری: مقتدی به تهران نیامده است

سخنگوی وزارت خارجه در جلسه هفتگی خود میزبان خبرنگاران بود و به پرسش‌های اهالی رسانه پاسخ داد.
کد خبر: ۵۸۷۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵ 09 May 2016
سخنگوی وزارت خارجه در جلسه هفتگی خود میزبان خبرنگاران بود و به پرسش‌های اهالی رسانه پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلاین، سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای نشست خبری امروز خود، با اشاره به گسترش اتفاقات تروریستی در منطقه، اظهار داشت: تولید کننده مواد انفجاری در کشور ترکیه بوده است بارها و بارها اعلام کردیم که سیاست مبتنی ابزاری در تروریسم در تحولات منطقه سیاستهایی است که به نتایج معکوس می رسد.

مشخص است که جریاناتی تروریستی در منطقه است که مایل است اوضاع منطقه را به هم بریزد که نقش آفرینی آنها به نفع کشورهای منطقه و حتی بین المللی نخواهد بود ممکن است به صورت کوتاه مدت وجود آنها مورد بهره برداری بعضی ها قرار گیرد.

توقع ما از همسایگان و دوستان این است که این مسایل را با ابعاد راهبردی آن مورد اهتمام قرار دهند و اجازه ندهند جریانات تروریستی که به دنبال بر هم زدن  ثبات در منطقه هستند موفق نشوند، چون چنین عملی بر ضد همه دولت های منطقه خواهد بود.

عربستان تغییر نکند، حج نخواهیم داشت

جابری انصاری در پاسخ به سوالی در رابطه با منتفی شدن حج تمتع ایران گفت: در شورای عالی حج دیروز جلسه ای برگزار شد.متاسفانه کارشنکی دولت عربستان سعودی برای تسخیر روند اجرایی کارهایی که می بایست باید انجام می شده تا مدت ها قبل ادامه داشته تا آن لحظه و اگر این روند کارشکنی عربستان سعودی تا روزهای آتی که آخرین روزهای امکان پیگیری مسایل اجرایی حج هست عملا دولت عربستان سعودی سد راه اعزام زائران و حجاج از سوی جمهوری اسلامی ایران شده است.

ما تا آخرین لحظات هم امیدواریم که عربستان سعودی از این سیاست و رویه اشتباه خودش دست بردارد و به وظایف طبیعی و بدیهی خودش به عنوان دولت میزبان مناصب حج متعهد و ملتزم باشد و این وظایف بدیهی را انجام دهد، اما اگر این امر با رویه ای که پیش گرفته اند ادامه پیدا کند متاسفانه عملا امکان اعزام حجاج ایران انجام نخواهد گرفت.

تحولات داخلی ترکیه

وی در رابطه با سوالی مبنی بر روابط ترکیه و ایران گفت: تحولات داخلی ترکیه طبیعتا تحولات داخلی ترکیه است و بنا نداریم در زمینه مسایل و تحولات داخلی اظهار نظر کنیم. آنچه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است تاکید بر سیاست راهبردی کشور برای گسترش رابطه با جمهوری ترکیه است و امیدورایم زمینه ها در تعامل راهبردی با جمهوری ایران و ترکیه در آینده و شرایط فعلی که شرایط بحرانی دارد هرچه بیشتر فراهم بشود.

کمیته‌ای که برای بررسی موضوع 2 میلیارد دلار تشکیل شده نتیجه بررسی‌ها را به رئیس جمهور ارائه کرد

جابری‌انصاری با اشاره به موضوع دستبرد 2 میلیارد دلاری آمریکا به اموال بلوکه شده ایران نیز گفت: کمیته کشوری که برای بررسی موضوع 2 میلیارد دلار تشکیل شده بود نتیجه بررسی‌ها را به رئیس جمهور ارائه کردند و امروز این گزارش به شورای عالی امنیت ملی ارائه شد، امروز و پس از جلسه شورای عالی امنیت ملی نتایج این بررسی‌ها در قالب یک بیانیه اعلام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه مبادلات بانک‌های ایرانی با بانک‌های کشورهای خارجی وجود دارد گفت: مساله وصل سیستم بانکی ایران به شبکه بانکی بین‌المللی در حال پیگیری است، فضای سیاسی و فشارهای سیاسی در کشورهای خارجی و داخلی آمریکا در دستور کار وزارت خارجه قرار دارد و در تلاش هستیم که این مشکلات برطرف شود، این مسیر مقداری زمانبر خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به تحولات منطقه گفت: سیاست استفاده از تروریسم در مسائل منطقه سیاست عقیمی است که نتایج معکوسی در پی خواهد داشت، ممکن است در مقاطعی خاص و کوتاه مدت وجود حریان‌های تروریستی از سوی برخی کشورها مورد استفاده قرار گیرد اما این مسئله تبعات بلند مدت خواهد داشت. توقع ما از دوستان و همسایگان این است که این موضوعات را با ابعاد راهبردی آن مد نظر قرار دهند. امیدواریم فهم مشترک درباره پدیده تروریسم در همه کشورهای منطقه هر چه زودتر فراگیر شود.

رایزنی‌ها برای برگزاری دور جدید نشست درباره سوریه در جریان است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره برگزاری نشست درباره تحولات سوریه در آینده‌ای نزدیک اظهار داشت:‌ رایزنی‌ها برای برگزاری دور جدید نشست گروه تماس سوریه در جریان است و این امر به جمهوری اسلامی ایران هم منتقل شده است. موققیت ایده مطرح و مصوبات تصویب شده در نشست‌های بین‌المللی منوط بر این است که مشکلات آتش بس دولت وحدت ملی و گفتگوهای سوری-سوری رفع شود.

جابری‌انصاری درباره سفر اخیر رهبر جریان صدر به تهران نیز گفت: مقتدا صدر هیچگونه سفر رسمی به ایران و دیدار رسمی با مقامات کشورمان نداشته است.

ایران همه طرف‌های عراقی را تشویق به گفتگو می‌کند

جابری‌انصاری درباره سفر اخیر رهبر جریان صدر به تهران نیز گفت: مقتدا صدر هیچگونه سفر رسمی به ایران و دیدار رسمی با مقامات کشورمان نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات کشور عراق نیز گفت: از دید ایران استقلال، وحدت و تمامیت ارضی عراق ضامن منافع این کشور و منطقه است. خطر اصلی که عراق را تهدید می‌کند تروریسم و افراطی گری است و ایران همه طرف‌های عراقی را تشویق به موازین و رویکردهای قانونی و گفتگو می‌کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر