بازدید 2424

آتش‌سوزی کانادا، ناجی قیمت‌ نفت

قیمتهای نفت روز دوشنبه تحت تاثیر آتش سوزی عظیم در منطقه نفت خیز کانادا که بیش از یک میلیون بشکه در روز از ظرفیت تولید این کشور را تعطیل و عرضه به بازارهای جهانی را محدود کرده است، جهش یافت.
کد خبر: ۵۸۷۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸ 09 May 2016

قیمتهای نفت روز دوشنبه تحت تاثیر آتش سوزی عظیم در منطقه نفت خیز کانادا که بیش از یک میلیون بشکه در روز از ظرفیت تولید این کشور را تعطیل و عرضه به بازارهای جهانی را محدود کرده است، جهش یافت.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت خام آمریکا با 85 سنت یا 1.9 درصد افزایش، 45.51 دلار در هر بشکه معامله شد. نفت خام آمریکا روز جمعه با 34 سنت افزایش، در 44.66 دلار بسته شد.

بهای نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است با 62 سنت یا 1.4 درصد افزایش، در 45.99 دلار ایستاد. نفت برنت روز جمعه با 23 سنت افزایش، در 45.24 دلار بسته شد.

ظرفیت تعطیل شده برابر با بیش از یک سوم از تولید روزانه نفت کانادا است. مقامات کانادایی روز یکشنبه نسبت به مهار این آتش سوزی گسترده در صورت مساعد بودن وضعیت جوی ابراز خوش بینی کردند اما وزش باد شعله‌های آتش را از شهر فورت مک موری به مناطق دیگر گسترش داده است. قطع عرضه نفت کانادا قیمتها را بالا برده است.

بانک استرالیا و نیوزیلند در گزارشی نوشت: قیمتهای نفت رشد هفته گذشته را حفظ کردند زیرا نگرانیها نسبت به تاثیر آتش سوزی آلبرتای کانادا بر عرضه نفت از پروژه‌های این منطقه، همچنان ادامه دارد.

بازارها همچنین به عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است چشم دوخته اند. محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان در تازه‌ترین تغییر و تحولات دولت خالد الفالح، رییس هیات مدیره غول نفتی آرامکو سعودی را به عنوان وزیر نفت جدید جانشین علی النعیمی کرد که از سال 1995 این سمت را در اختیار داشت و وزارت نفت را به وزارت انرژی، صنعت و منابع معدنی تغییر نام داد.

بر اساس گزارش رویترز، سیاست نفتی پیش از این توسط وزارت نفت به ریاست علی النعیمی وزیر کهنه کار طرح ریزی می‌شد.

خالد الفالح روز یکشنبه اظهار کرد عربستان سعودی سیاستهای نفتی باثبات خود را حفظ خواهد کرد و همچنان نقش خود در بازارهای انرژی بین المللی را حفظ کرده و موقعیتش به عنوان بزرگترین تامین کننده انرژی جهان را تحکیم می‌کند. وی در ادامه افزود: ما با استفاده از حداکثر ظرفیت کنونی متعهد هستیم تقاضای هیدروکربن کنونی و آتی از سوی مشتریان جهانی خود را تامین کنیم.

عربستان سعودی از سال 2014 اوپک را با استراتژی جدیدی هدایت کرده که حفظ سهم بازار را به کاهش تولید به منظور حمایت از قیمتها اولویت داده است. ریاض معتقد است که نفت ارزان می‌تواند با تشویق تقاضا و حذف تولیدکنندگان پرهزینه از گردونه رقابت، بازار را متعادل کند.

اظهارات الفالح مطابق با پیش بینی تحلیلگران مبنی بر عدم تغییر سیاست نفتی عربستان با وجود روی کار آمدن وزیر جدید بود.

علاوه بر آتش سوزی کانادا، تولید نفت شیل آمریکا و همچنین تولید نفت در آمریکای لاتین و آسیا کاهش یافته و 1.2 میلیون بشکه در روز از عرضه جهانی کاسته است.

اشباع عرضه جهانی ریزش 70 درصدی قیمتهای نفت از سال 2014 تا اوایل سال 2016 را بدنبال داشته است اما دورنمای کاهش تولید در آمریکا و مناطق دیگر قیمتهای نفت که را در فوریه به پایین 30 دلار در هر بشکه سقوط کرده بودند مورد پشتیبانی قرار داده است.

اگرچه عرضه محدودتر می‌شود اما تقاضا بویژه در آسیا قوی مانده است. طبق آمار گمرکی، واردات ماهانه نفت خام چین 7.6 درصد در آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به 32.58 میلیون تن رسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها