بازدید 2197

تأثیر دریای خزر در بروز زلزله

کد خبر: ۵۸۷۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸ 09 May 2016
دبیراجرایی شبکه علم و فناوری کشورهای اسلامی گفت: اگر سطح آب دریاها را صفر درنظر بگیریم امروزه سطح آب دریای خزر منفی ۲۸است درحالی‌که در گذشته مثبت ۱۰۰بوده است که علت آن می‌تواند تغییر اقلیم باشد.

به گزارش ايرنا، مصطفي ارگون در كارگاه آموزشي تغيير اقليم و درياي خزر درباره نوسانات آب درياي خزر اظهار كرد: سطح آب درياي خزر در گذشته بالاتر از تمام درياها بوده است و آب آن وارد درياي سياه، مرمره و اژه مي‌شد اما امروز برعكس شده است و سطح آب درياي خزر پايين‌تر از سطح آب تمام درياها است. وي درباره بازگشت تراز آب خزر گفت: امكان همه‌‌چيز وجود دارد اينكه بعد از ميليون‌ها سال دوباره به همان تراز اوليه خود برگردد دور از ذهن نيست زيرا در بازه زماني زمين‌شناسي اين تغييرات همواره رخ داده است.

وي گفت: در واقع اقيانوس اطلس است كه آب و هوا و ميزان نوسانات آبي در تمام دنيا و همچنين درياي خزر را كنترل مي‌كند. ارگون گفت: مطالعات در مورد درياي خزر نشان مي‌دهد كه اين حوضه آبي مستعد بروز سونامي است به شرط آن‌كه شرايط آن فراهم شود. وي افزود: در مورد حوضچه‌هاي آبي خزر، سياه و مديترانه تحقيقات و مطالعات زيادي انجام شده‌است. اين مطالعات نشان داد برخي از زلزله‌هايي كه در ايران و تركيه رخ مي‌دهد ناشي از رسوب‌گذاري درياي خزر و حركت و فشار صفحات تكتونيكي كف اين درياست. ارگون اظهار كرد: لايه رسوبي كف درياي خزر تا 15كيلومتر است درحالي‌كه اين لايه در درياي سياه 12كيلومتر است، در واقع صفحه عربي به بخش ايراني و تركيه فشار وارد مي‌كند و زلزله ايجاد مي‌شود. دبير اجرايي شبكه علم و فناوري كشورهاي اسلامي تصريح كرد: البته وقوع زلزله در خزر بستگي به مركز زلزله دارد اگر در خشكي باشد سونامي رخ نخواهد داد.

    نياز خزر به يك برنامه اقدام عمل

مشاور كميته همكاري‌هاي علمي فناوري كشورهاي اسلامي نيز گفت: محيط‌زيست در حال تجزيه شدن است و علت آن انتشار گازهاي گلخانه‌اي و تغييرات آب و هوايي است. محمد قاسم جان افزود: بهتر است بيشتر از اين خزر را آلوده نكنيم تا بتوانيم باز هم از منابع آن استفاده كنيم، خوشبختانه 5كشور اطراف خزر به‌ويژه ايران، روسيه و قزاقستان از لحاظ علمي و مالي بسيار قوي هستند و مي‌توانند اقدامات عمل خوبي صورت دهند. وي اظهار كرد: براي اينكه درياي خزر را با جزئيات بيشتري بشناسيم و به ميزان آلودگي اين دريا در دهه‌هاي اخير پي ببريم نيازمند داشتن يك برنامه عمل هستيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل