بازدید 2683

نشست وزیران‌خارجه ۲۰كشور درباره سوریه و لیبی

نشست ویژه تحولات سوریه و لیبی با حضور وزیران امور خارجه 20 كشور جهان در وین برگزار می شود.
کد خبر: ۵۸۷۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۵ 08 May 2016
«آپا» خبرگزاری رسمی اتریش شنبه شب اعلام كرد؛ نشست ویژه تحولات سوریه و لیبی با حضور وزیران امور خارجه 20 كشور جهان در وین برگزار می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از آپا، در این نشست قرار است كشورهای شركت كننده درباره راه حل سیاسی در سوریه و لیبی گفت وگو كنند.

در همین راستا و به نوشته روزنامه «كرونه زایتونگ» دو اجلاس سوریه و لیبی در هتل ایمپریال یا هتل كوبورگ شهر وین برگزار خواهد شد.

خبرگزاری آپا گزارش داد كه تاریخ دقیق برگزاری این دو اجلاس هنوز مشخص نشده اما احتمال می رود در روزهای 17 و 18 ماه مه سال جاری (28 و 29 اردیبهشت) برگزار شود.

بنا به این گزارش، در همین ارتباط «سباستین كورتز» وزیر امور خارجه اتریش به مسكو سفر كرده تا با همتای روس خود درباره مقدمات برگزاری این دو اجلاس رایزنی و گفت وگو كند.

پیش تر در دومین دور از نشست وین، مقام های كشورهای چین، مصر، فرانسه، آلمان، ایران، عراق، ایتالیا، امارات عربی متحده، انگلیس و آمریكا و همچنین اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد در نشستی گرد هم آمدند تا اوضاع وخیم سوریه و راههای پایان دادن به خشونت ها در این كشور را در سریعترین زمان ممكن بررسی كنند. شركت كنندگان در آن نشست، ضمن مذاكراتی صریح و سازنده، به بررسی مسائل مهمی پرداختند و با وجود اختلافات اساسی، در خصوص مسائل ذیل به تفاهم رسیدند:

1) وحدت، استقلال، تمامیت ارضی و ماهیت سكولار سوریه مسائلی اساسی هستند؛
2) مؤسسات دولتی بدون تغییر باقی خواهند ماند؛

3) حقوق همه سوری ها، صرف نظر از قومیت و مذهب آنها باید محفوظ بماند؛
4) ضرورت دارد تا همه تلاش های دیپلماتیك برای پایان دادن به جنگ سوریه تسریع شود؛

5) دسترسی های بشردوستانه در سراسر خاك سوریه تأمین خواهد شد و شركت كنندگان نشست وین بر حمایت های خود از آوارگان سوری داخل خاك این كشور، پناهجویان و كشورهای میزبان آنها خواهند افزود؛

6) داعش و دیگر گروههای تروریستی طبق نظر شورای امنیت سازمان ملل متحد و توافق شركت كنندگان نشست وین باید منكوب شوند؛

7) شركت كنندگان نشست وین‌ مطابق اعلامیه 2012 ژنو و قطعنامه شماره 2118 شورای امنیت سازمان ملل متحد از سازمان ملل دعوت كردند نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن را به منظور تشكیل روندی سیاسی منتهی به تشكیل دولتی غیر فرقه ای، فراگیر و معتبر و متعاقب آن تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات گردهم جمع كند. این انتخابات باید تحت نظارت سازمان ملل متحد و منطبق با بالاترین استانداردهای شفافیت و مسئولیت پذیری و آزادانه و بیطرفانه باشد و همه سوری ها از جمله آوارگان سوری مقیم خارج واجد شرایط در آن شركت كنند؛

8) این روند سیاسی تحت هدایت مردم سوریه و متعلق به آنها خواهد بود و مردم سوریه درباره آینده كشورشان تصمیم خواهند گرفت؛

9) شركت كنندگان نشست وین به اتفاق سازمان ملل متحد مدالیته هایی برای برقراری آتش بسی سراسری در سوریه در تاریخی معین و همسو با این روند سیاسی خواهند یافت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر