بازدید 25977
آیا معامله ای میان آمریکا و روسیه برای رفتن اسد در کار است؟

کری: اسد باید برود / لاورف: اسد متحد ما نیست

بنابراین به نظر می‌رسد، با توجه به تأکید دوباره آمریکایی‌ها بر انتقال سیاسی بدون حضور بشار اسد و همزمان سخنان لاورف مبنی بر اینکه بشار اسد متحد روسیه نیست، می‌توان از توافقات پشت پرده‌ای بین مسکو ـ واشنگتن برای رفتن اسد سخن گفت.
کد خبر: ۵۸۶۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴ 05 May 2016
پس از شکست تقریبی آخرین دور مذاکرات صلح سوریه در ژنو، به نظر می‌رسید حجم درگیری‌ها در سوریه به ویژه در حلب گسترش پیدا کند؛ اما روز گذشته بود که رسانه‌ها از توافق ایالات متحده و روسیه و موافقت دولت سوریه با ایجاد آتش بس ۴۸ ساعته در حلب خبر دادند. هرچند این خبر تا حدودی غافلگیرکننده بود، غافلگیرکننده‌تر از آن به اظهارات وزرای خارجه ایالات متحده و روسیه مربوط می‌شود.

به گزارش «تابناک»، روز چهارشنبه جان کری، وزیر خارجه آمریکا، کناره‌گیری بشار اسد از قدرت را شرط خاتمه جنگ در این کشور دانست. کری با تأکید بر اینکه واشنگتن متعهد به همکاری با شریکانش برای رسیدن به انتقال سیاسی بدون حضور بشار اسد در قدرت است، گفت: «تنها با انتقال (سیاسی) می‌توان به این جنگ پایان داد».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش گفت: «نمی‌توان این جنگ را تا زمان ادامه حضور اسد ادامه داد، زیرا او نمی‌تواند این کشور را متحد کند».

وی گفت: «زمان هدف برای دوره انتقالی، اول آگوست است. ما حالا وارد ماه می ‌شده‌ایم؛ بنابراین، ظرف این چند ماه، یا اتفاقاتی می‌افتد و یا اینکه این به معنی آن است که آن‌ها خواستار گام گذاشتن در مسیر دیگری هستند».

این در حالی است که بر خلاف مواضع آمریکایی‌ها در ابتدای بحران سوریه، در سپتامبر ۲۰۱۵ جان کری برای اولین بار گفت که کناره گیری اسد، الزاما نباید در ابتدای دولت انتقالی رخ دهد! او در توضیح نظر خود گفت که اسد باید برود اما نحوه و زمان بندی آن مسأله‌ای است که می‌تواند مورد مذاکره قرار بگیرد.

به نظر می‌رسد، هم اکنون نحوه و زمان بندی آن در حال مذاکره است و یا مراحل نهایی خود را می‌گذراند و به نظر می‌رسد در این زمینه واشنگتن و مسکو در هماهنگی کامل با یکدیگرند. سخنان روز گذشته، وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه بشار اسد متحد روسیه نیست نیز گمانه زنی‌ها در مورد توافق واشنگتن-مسکو برای رفتن بشار اسد را تقویت کرده است.

کری: اسد باید برود؛ لاورف: اسد متحد ما نیست؛

سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه، گفته است بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به حدی که ترکیه متحد نزدیک آمریکاست، متحد روسیه قلمداد نمی‌شود.

لاورف در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی که روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت منتشر شده است، افزود: «بشار اسد متحد ما نیست. ما در جنگ علیه تروریسم و برای حفظ یکپارچگی سوریه از او حمایت می‌کنیم، ولی او به حدی که ترکیه متحد نزدیک آمریکاست، متحد روسیه قلمداد نمی‌شود».

دو نکته مهم در سخنان لاورف وجود دارد: نخست اینکه تا پیش از این، هیچ یک از مقامات روسی به این صراحت چنین سخنانی در مورد بشار اسد به کار نبردند و دوم آنکه لاورف تأکید کرد، بشار اسد متحد ما نیست و نه واحدی به نام سوریه. اینکه لاورف تأکید کند، بشار اسد متحد روسیه نیست، بدین معناست که خط قرمزی به نام اسد در مذاکرات وجود ندارد.

بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به تأکید دوباره آمریکایی‌ها بر انتقال سیاسی بدون حضور بشار اسد و همزمان سخنان لاورف مبنی بر اینکه بشار اسد متحد روسیه نیست، می‌توان از توافقات پشت پرده‌ای بین مسکو ـ واشنگتن برای رفتن اسد سخن گفت.

اوباما قصد دارد پیش از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش به یکی دیگر از بحران‌های بین المللی همانند بحران هسته‌ای با ایران به عنوان یک دستاورد عمده در سیاست خارجی پایان دهد و روس‌ها نیز به خوبی می‌دانند که کار کردن و توافق با گزینه‌هایی همچون ترامپ و کلینتون بسیار دشوار‌تر از دولت فعلی آمریکاست؛ بنابراین، هر دو تلاش دارند تا پیش از خروج اوباما از کاخ سفید به توافق یا معامله‌ای در سوریه دست پیدا کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل