بازدید 6406

طولانی‌ترین گذر عطارد از مقابل خورشید

طولانی ترین گذر سیاره تیر (عطارد) از مقابل خورشید در قرن 21 روز دوشنبه 20 اردیبهشت 1395 بروز می كند كه هفت ساعت و نیم طول خواهد كشید.
کد خبر: ۵۸۶۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ 05 May 2016
رییس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: طولانی ترین گذر سیاره تیر (عطارد) از مقابل خورشید در قرن 21 روز دوشنبه 20 اردیبهشت 1395 بروز می كند كه هفت ساعت و نیم طول خواهد كشید.

به گزارش ایرنا، مهندس مسعود عتیقی گفت: سیاره های تیر و ناهید كه نسبت به زمین فاصله كمتری با خورشید دارند، در برخی زمان ها از جلوی دایره خورشید عبور می كنند.

وی با اشاره به اینكه سیاره تیر، هر قرن 13 بار از مقابل خورشید عبور می كند، گفت: در سال 1382 كه گذر قبلی این جرم از مقابل خورشید روی داد اولین پخش زنده رویدادهای نجومی در همكاری با شبكه بین المللی خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران از سوی این مركز به اجرا درآمد و امسال همزمان با هفته جهانی ستاره شناسی به استقبال رویداد دیگری از این گذر با همایش و برنامه های رصدی می رویم .

عتیقی خاطر نشان كرد: در روز دوشنبه 20 اردیبهشت 1395 درصورتیكه وضعیت جوی اجازه دهد پدیده گذر تیر را آمریكا، كانادا، اروپا ، آفریقا و بیشتر قاره آسیا و همچنین جزایر اقیانوس های اطلس، آرام ، هند و شمالگان شاهد خواهند بود.

رییس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: این گذر طولانی ترین عبور تیر در ابتدای قرن 21 خواهد بود و هفت و نیم ساعت طول می كشد. طولانی ترین گذر قرن بیستم در سال 1970 رخ داد و طولانی ترین گذر بعدی سال 2095 رخ خواهد داد.

عتیقی با اشاره به اینكه زمان آغاز و پایان گذر برای نقاط مختلف جهان فقط چند دقیقه با یكدیگر اختلاف دارند، گفت: آغاز گذر در تهران ساعت 15:40 دقیقه 25 ثانیه خواهد بود و ساعت 19:27 دقیقه 25 ثانیه به وقت ایران در حالیكه سیاره تیر به مركز دایره خورشید نزدیك شده است، این گذر به میانه خواهد رسید و دقیقا ساعت 19:57 دقیقه در تهران خورشید غروب خواهد كرد.

وی خاطر نشان كرد كه زمان سنجی ، تصویربرداری ، تهیه گزارش از این واقعه بسیار اهمیت داشته و به برترین های این مهم جوایزی اعطا خواهد شد.

رییس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: گذر بعدی تیر از مقابل خورشید سه سال دیگر و در سال 2019 رخ خواهد داد كه متاسفانه مراحل آن كامل در ایران قابل رصد نیست.

عتیقی همچنین توصیه كرد: از آنجاكه عبور سیاره تیر از مقابل خورشید رخ خواهد داد رصد این پدیده باید با فیلترهای مخصوص رصد خورشید انجام و برای این رصد از تلسكوپ استفاده شود زیرا قطر سیاره نزدیك به پنج هزار كیلومتر است و ده ها میلیون كیلومتر با زمین در هنگام عبور فاصله دارد.

وی یادآوری كرد كه انجمن نجوم آماتوری ایران در روز دوشنبه 20 اردیبهشت همزمان با آغاز هفته جهانی ستاره شناسی از ساعت 15 كارگاه رصدی و تصویر برداری از گذر تیر از مقابل خورشید را در دو پایگاه مركز غرب تهران در خانه ستاره شناسی شهرداری منطقه 9 و دیگری در شرق پایتخت در عمارت مسعودیه برگزار می كند.



از آن‌جا که صفحه‌ مداری گردش عطارد به دور خورشید دقیقا بر صفحه‌ی مداری زمین منطبق نیست، معمولا از دید ما، عطارد از بالا و پایین خورشید رد می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، عکس بالا گذر ۷ می سال ۲۰۰۳ را نشان می‌دهد که از بالکن خانه‌ای در بلژیک گرفته شده است. این گذر بیشتر از ۵ ساعت طول کشید و هر ۱۵ دقیقه یک بار، یک عکس گرفته شد. در مرکز عکس می‌توانید یک لکه‌ خورشیدی را ببینید.

بهتر است گذر روز دوشنبه را از دست ندهید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان