بازدید 3346

هشدار درباره اجرای طرح تحول سلامت

رئیس انجمن مامائی گفت: از اجرای طرح تحول اعلام خطر می‌کنم البته همه ما عاشق این مسئله هستیم که طرح تحول سلامت واقعاً تحول ایجاد کند؛ ولی باید بدانیم که تحول روی میز عوض کردن نیست بلکه پایه‌ها سست است و باید تعویض شوند.
کد خبر: ۵۸۶۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴ 04 May 2016
رئیس انجمن مامائی گفت: از اجرای طرح تحول اعلام خطر می‌کنم البته همه ما عاشق این مسئله هستیم که طرح تحول سلامت واقعاً تحول ایجاد کند؛ ولی باید بدانیم که تحول روی میز عوض کردن نیست بلکه پایه‌ها سست است و باید تعویض شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، ناهید خداکرمی در مراسم روز جهانی ماما که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهارداشت: تاریخچه مامائی توسط وزارت علوم و انجمن مامائی در حال تهیه بوده و در حال حاضر 3 هزار سند دسته‌بندی شده به اسم ماما در کتابخانه ملی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اولین گروه آکادمیک مامائی در سال 1298 در ارومیه تربیت ماماها را آغاز کرد، افزود: در سال 1307 نیز نخستین دانشکده مامائی تشکیل و در مجلس قانون آن اعتبار بخشی شد.

رئیس انجمن مامائی ادامه داد: در سال 1359 به دلیل افزایش مرگ و میر مادران باردار دانشکده‌های مامائی افزایش یافت و این موضوع در حفظ سلامت مادران باردار و جنین بسیار موثر واقع شد.

خداکرمی با اشاره به اینکه در سال 1380 میزان سزارین 36 درصد بود، گفت: علم زنان و مامائی کمک می‌کند تا بسیاری از نوزادان با زایمان طبیعی از تکمیل شدن زندگی داخل رحمی محروم نشوند.

وی با اشاره به اینکه در سال 1380 انجمن مامائی اعتراض کرد که روند زایمان به سمت اتاق عمل پیش می‌رود، گفت: در آن زمان اتاق‌های زایمان در حال کوچک شدن بود و فضا به سمت اتاق عمل پیش می‌رفت. ما در آن موقع به مدیر وقت وزارتخانه این مسئله را مطرح کردیم و آنها گفتند به دلیل انتشار آمار از ما شکایت می‌کنند.

رئیس انجمن مامائی ادامه داد: من هنوز منتظر این شکایت هستم تا بتوانم از حقوق کودکان در این زمینه حمایت کنم. با گذشت زمان صدای ما بعد از 12 سال با کمک گروه‌های مامائی و زنان به گوش مسئولان رسید و در سال 92 دولت ترویج زایمان طبیعی را مد نظر قرار داد این در حالی بود که ما پیش از این 8 هزار ماما را در رابطه با آمادگی‌های زایمان به صورت کامل آموزش دادیم لذا طرح تحول در این زمینه توانست به خوبی پیش رود.

وی گفت: من به عنوان مامائی که 30 سال دانشجوی مامائی آموزش داده و تجارب زیادی دارم اکنون از اجرای طرح تحول اعلام خطر می‌کنم البته همه ما عاشق این مسئله هستیم که طرح تحول سلامت واقعاً تحول ایجاد کند ولی باید بدانیم که تحول روی میز عوض کردن نیست بلکه پایه‌ها سست است و باید تعویض شوند.

خداکرمی عنوان داشت: در حال حاضر که برای بیماری‌های مربوط به چشم 5 حوزه تخصصی در کشور داریم چرا باید خدمات مادران باردار را با دوره‌های کوتاه مدت به دست غیر ماماها بدهیم؟

وی افزود: 30 سال قبل اسیر طب پاکستان و هند بودیم و نیاز به ترتبیت بهورز و کارور داشتیم ولی اکنون که طب جنین و مادر در حال تخصصی شدن است چرا زنان حاشیه‌نشین را باید به پزشکانی معرفی کنیم که تحت عنوان مراقبین سلامت فعالیت می‌کنند.

خداکرمی با بیان اینکه طرح مراقبین سلامت و اجرای طرح تحول با این سبک زنگ خطر به شمار می‌رود، ادامه داد: چرا باید بسته مربوط به سلامت عموم مردم با بسته سلامت مادران باردار در یک مجموعه باشد. در طرح مراقبین سلامت پزشک مشغول نمونه‌گیری از خلط یک بیمار است و بعد همین پزشک باید خدمات لازم را به زنان باردار و کودکان ارائه دهد. مگر می‌شود همه این موضوع‌ها را در یک بسته ارائه کرد؟

رئیس انجمن مامائی افزود: تجربه شبکه‌ها و پزشک خانواده روستایی چه شد؟ گذشته ما باید آئینه آینده باشد نه اینکه همه را خراب کنیم و از نو بسازیم لذا می‌طلبد که یک دانشگاه در این زمینه پیش‌قدم باشد و با ارزیابی‌های درست به ما کمک کند.

وی اضافه کرد: در نظام سلامتی که در ارائه خدمات رضایت نباشد مردم آسیب می‌بینند. اکنون حدود 99.8 درصد ماماهای شاغل از نظام مراقبین سلامت ناراضی‌اند و این مسئله زنگ خطری در جامعه به شمار می‌رود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر