بازدید 14108
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

هشدار درباره فروش «بوئینگ» به ایران/ کلینتون با ایران همراه خواهد شد؟

اظهارت نماینده سازمان ملل و وزیر خارجه روسیه درباره آتش‌بس سوریه، برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای امنیت برای بررسی اوضاع حلب، راهبرد محرمانه لندن برای حمایت از معارضین سوری، هشدار نمایندگان کنگره آمریکا درباره فروش بوئینگ به ایران، ادعای همراه شدن هیلاری کلینتون با ایران و درخواست افزایش کمک آمریکا به رژیم اسرائیل، از مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۸۶۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 04 May 2016
اظهارت نماینده سازمان ملل و وزیر خارجه روسیه درباره آتش‌بس سوریه، برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای امنیت برای بررسی اوضاع حلب، راهبرد محرمانه لندن برای حمایت از معارضین سوری، هشدار نمایندگان کنگره آمریکا درباره فروش بوئینگ به ایران، ادعای همراه شدن هیلاری کلینتون با ایران و درخواست افزایش کمک آمریکا به رژیم اسرائیل، از مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک» با ادامه درگیری‌ها در حلب سوریه، بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی به این موضوع و تلاش‌های بین‌المللی برای به ثبات رساندن اوضاع در سوریه اختصاص دارد. خبرگزاری فرانسه، اظهارات استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه را بازتاب داده که در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته: «باید اطمینان حاصل کنیم که ترک مخاصمه در سوریه، بار دیگر به مسیر اصلی خود بازگردد. باید هر نوع هماهنگی ممکن را در ژنو برای ایجاد ساز و کاری قوی‌تر به منظور مدیریت ترک مخاصمه صورت دهیم». لاوروف نیز در این زمینه اظهار داشته: «برای تقویت آتش بس، شورشیان میانه رو باید سرزمین‌هایی را که تروریست‌های داعش و النصره اشغال کرده‌اند، ترک کنند. این مسأله یکی از عمده‌ترین موضوعاتی بود که درباره آن در حال گفت .گو با همتایان آمریکایی خود هستیم و از واشنگتن خواست بر شورشیان میانه رو اعمال فشار کند».

*****

همزمان، شبکه خبری «المیادین» خبر داده که شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع در حلب، امروز جلسه فوق العاده‌ای برگزار خواهد کرد. از سوی دیگر، به گزارش این شبکه خبری، استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه از موافقت دولت سوریه برای تعلیق عملیات حلب خبر داده است. وی شورای امنیت را در جریان تلاش‌های هدفمندش برای متوقف کردن جنگ در سوریه قرار خواهد داد. دی میستورا با اشاره به اظهارات گذشته خود که بشار اسد را بخشی از راه حل سوریه توصیف کرده بود، گفت: «دولت سوریه بخشی از راه حل است». دی میستورا عصر سه شنبه پس از ارائه گزارش خود به شورای امنیت در نشستی با خبرنگاران گفت: «دولت سوریه اعلام کرده که آماده است، از زمانی که متعاقباً از سوی دمشق اعلام خواهد شد، همه حملات هوایی و توپخانه‌ای به تمامی نقاط حلب را برای شش هفته متوقف کند». وی همچنین اعلام کرد در اسرع وقت به سوریه بازخواهد گشت.

*****

در همین حال، روزنامه «گاردین» با انتشار گزارشی به راهبرد محرمانه دولت انگلیس برای مشروعیت بخشیدن به گروه‌های معارض سوری پرداخته است. به نوشته این روزنامه، پس از آنکه دولت انگلیس در سال ۲۰۱۳ موفق نشد موافقت پارلمان را برای حمله علیه مواضع دولت سوریه به دست آورد، در پاییز‌‌‌ همان سال، کمپین مخفیانه‌ای به راه انداخت تا از راه نفوذ در جنگ سوریه تصویر مشروعی را از معارضین مسلح سوری به افکار عمومی القا نماید. بر اساس اسناد فاش شده، دولت انگلیس، اعتباری معادل ۲.۴ میلیون پوند را از ردیف «اغتشاشات و برقراری ثبات» هزینه کرده است تا با استخدام افرادی در استانبول، راهبرد حمایت از «معارضین مسلح میانه رو سوری» را از طریق «ارتباطات راهبردی و عملیات رسانه‌ای» موسوم به «ام‌ای او» اجرا نماید. دولت انگلیس درصدد بوده تا زمانی که موفق به مداخله نظامی در سوریه نشده است، به این طرح پنهانی ادامه دهد.

*****

اما در میان مطالب مربوط به ایران، سایت شبکه خبری «فاکس نیوز» از مخالفت شماری از نمایندگان کنگره آمریکا با فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران خبر داده است. به نوشته این سایت، سه نماینده کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به شرکت هواپیماسازی بوئینگ، نسبت به فروش محصولات این شرکت به ایران هشدار دادند. در نامه «پت روساکم»، «باب دالد» و «رندی هولتگرن» سه نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا از «دنیس مولنبرگ»، مدیر عامل شرکت بوئینگ درخواست شده است تا از توافق با ایران و تجهیز این کشور به هواپیماهای مسافربری و دیگر خدمات صرف نظر شود. در این نامه آمده: «هر گونه توافق بوئینگ با ایران، کمکی مؤثر به حامی برجسته تروریسم است و هواپیماهای آمریکایی مبدل به هواپیماهای جنگی ایران می‌شوند». سه نماینده جمهوریخواه ایالت ایلینوی در این نامه، مکرر ایران را به عنوان کشوری که بر اساس مستندات، حامی تروریسم بوده و متهم است که پروازهای مسافربری‌اش نقش ویژه‌ای در ارسال و تجهیز گروه‌های مخوف به موشک و راکت دارد، نام نهادند.

*****

در مقابل، روزنامه «هافینگتون پست» با انتشار مطلبی مدعی شده، در صورتی که هیلاری کلینتون به ریاست‌جمهوری آمریکا انتخاب شود، به اجرای توافق هسته‌ای حاصل شده با ایران پایبند خواهد بود و تسلیم فشار‌ها در این زمینه نخواهد شد. این روزنامه می‌نویسد، کلینتون در ابتدا به دلیل عدم حمایت اوباما از تشدید تحریم‌ها علیه ایران، از وی فاصله گرفت، ولی بعداً با رئیس جمهوری امریکا همراه شد. اکنون، کلینتون در صورت پیروزی در انتخابات با نخستین آزمایش تمایل خود برای سد کردن راه قانونگذاران تندرو در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران روبه رو خواهد شد که می‌تواند توافقنامه را در معرض تهدید قرار دهد. کلینتون که زمانی جامعه بین الملل را به پیوستن به امریکا و اعمال فشار بیشتر بر ایران دعوت می‌کرد، در صورت رئیس جمهوری شدن، احتمالاً سعی خواهد کرد، برخی از‌‌‌ همان قانونگذاران تندرویی را که با وی همراهی می‌کردند، در حفظ و صیانت از توافق هسته‌ای همراه خود کند.

*****

در ‌‌نهایت، به نوشته خبرگزاری «رویترز»، رژیم اسرائیل به بهانه مقابله با توافق هسته‌ای ایران، خواستار افزایش قابل توجه کمک‌های نظامی آمریکا به خود شده است. بر اساس این گزارش، رژیم اسرائیل خواستار آن است که دولت آمریکا حجم کمک‌های نظامی سالانه به این رژیم در ده سال آینده را تا ۱۰ میلیارد دلار دیگر افزایش دهد. دولت اوباما، از طرف دیگر خواستار حصول اطمینان از این است که وجوه تأمین شده تماماً صرف خرید سلاح‌های ساخت شرکت‌های آمریکایی می‌شود. استدلال اسرائیل برای افزایش بودجه نظامی این است که لازم است خریدهای نظامی انجام شده توسط ایران، دشمن منطقه‌ای تل آویو، بعد از برخورداری از تخفیف تحریمی را خنثی کند. رژیم اسرائیل علاوه بر این خواستار حمایت دولت آمریکا از پروژه‌های موشکی این رژیم است. هزینه‌های این پروژه‌ها، تا کنون مورد به مورد توسط کنگره آمریکا تأیید شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی