بازدید 2076
آخوندی با دست پر از مجلس برگشت

راه اندازی صندوق 20 هزار میلیارد تومانی حمل و نقل

مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور با تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل با سرمایه 20 هزار میلیارد تومانی موافقت کرد بلکه صنعت حمل و نقل جاده ای، ریلی و شهری ایران دگرگون شود. این مصوبه با 122 رأی موافق، 61 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در مجلس مورد موافقت قرار گرفت. حالا باید دید با راه اندازی این صندوق، دلبستگی وزارت راه و شهرسازی به بودجه عمومی دولت کمتر می شود؟
کد خبر: ۵۸۵۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶ 02 May 2016

به گزارش تابناک اقتصادی نمایندگان مجلس در جریان مذاکرات صبح امروز خود مصوب کردند صندوق توسعه حمل و نقل با سرمایه اولیه 10هزار میلیارد ریال از منابع عمومی دولت و 190 هزار میلیارد ریال هم از دارایی‌های دولت که در اختیار وزارت راه و شهرسازی، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن قرار دارد، با استفاده از منابع پیش‌بینی شده در این ماده و نیروی انسانی موجود وزارت راه و شهرسازی و با شخصیت حقوقی مستقل دولتی وابسته به وزارت راه و شهرسازی تشکیل می‌شود. هدف از راه اندازی این صندوق ایجاد سازوکارهای تأمین منابع مالی پایدار برای توسعه زیرساخت و ناوگان حمل و نقل کشور تشویق، حمایت و مشارکت در سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها، بیمه سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه حمل و نقل و مشارکت در ساخت، توسعه و نگهداری شبکه‌ها و زیرساخت‌ها عنوان شده است

این صندوق، طبق اساسنامه خود و در چارچوب مصوبات هیأت امناء متشکل از وزرای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور توسط هیأت عامل، فعالیت می‌کند. همچنین شرایط و مقررات فعالیت، منابع، مصارف، انحلال، ارکان صندوق، وظایف و اختیارات هیأت امناء و هیأت عامل، به موجب اساسنامه آن صندوق است که بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، حداکثر ظرف مدت سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. در صورت انحلال صندوق، کلیه اموال و دارایی‌های آن پس از کسر تعهدات و بدهی‌ها، به دولت تعلق دارد. فعالیت‌های صندوق از هرگونه مالیات و عوارض معاف است.

براساس این مصوبه مجلس، منابع صندوق عبارتند از:

الف- سرمایه اولیه دولت از طریق سازوکار بودجه‌های سنواتی تأمین می‌شود.

ب- تمام یا بخشی از عوارض خودرو، جاده، سوخت که در قوانین درج گردیده است بر اساس اساسنامه مصوبه هیأت دولت.

پ- درآمدهای حاصل از طرح‌های دولتی که بهره‌برداری و نگهداری آن به بخش غیردولتی واگذار می‌شود.

ت- درآمدهای حاصل از پروژه‌های مشارکتی که استهلاک اصل و فرع سرمایه‌گذاری آن اتمام‌ یافته و به دولت منتقل شده است.

ث- درآمد حاصل از واگذاری املاک و اراضی مازاد وزارت راه و شهرسازی.

به گزارش ایسنا، همچنین در این ماده از لایحه مذکور انجام کلیه عملیات پولی صندوق صرفاً از طریق بانک‌های دولتی و غیردولتی طرف قرارداد عاملیت با صندوق، صورت می‌گیرد. صندوق موظف است منابع مالی خود را صرفاً در بانک‌های طرف قرارداد، سپرده‌گذاری نماید و اعطای تسهیلات و ارائه تضامین به متقاضیان متناسب با سپرده‌گذاری صندوق نزد بانک‌های عامل صورت می‌پذیرد.

آخوندی خوشحال شد
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل را کاملا با اهدافی که در اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده، سازگار دانست و گفت:‌ از این طریق دولت می‌تواند با بخش خصوصی در جهت توسعه زیرساخت‌ها مشارکت داشته باشد. وی اظهار کرد: این اتفاق می‌تواند در جهت توسعه ملی سهم بسزایی داشته باشد. همچنین در راستای افزایش بهره‌وری و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
وی با تاکید بر این‌که «با تاسیس این صندوق هیچ بودجه جدیدی وضع نمی‌شود» گفت: این مساله می‌تواند کمک کند که دولت بتواند با بخش خصوصی در جهت توسعه زیرساخت‌ها مشارکت داشته باشد. در واقع یک صندوق سرمایه گذاری است که تمام منابع نقدی در اختیار این صندوق قرار می‌گیرد و به کمک بخش خصوصی می‌توانیم در جهت توسعه زیر بناهای کشور اعم از ریلی، هوایی و دریایی سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که «ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل کاملا با اهدافی که در اقتصاد مقاومتی بیان شده سازگار است» گفت: این مساله می‌تواند یکی از محورهای اصلی در برنامه ششم هم قرار گیرد. در واقع تصویب این ماده به عنوان یکی از راهکارهای خروج از رکود مطرح خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی