بازدید 2538

اصلاحات تکنوکراسی در عراق صورت گیرد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تاکید بر نیاز عراق به اصلاحات گفت: پیگیری خواسته روی کار آمدن نیروهای تکنوکرات به دور از سهم خواهی های سیاسی باید به شیوه صحیح دنبال شود.
کد خبر: ۵۸۵۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴ 01 May 2016
نوذر شفیعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت پیش آمده در عراق گفت: حکومت عراق در شرایط فعلی که نیاز به یک مدیریت منسجم دولتی است باید به سمت تکنوکراسی واستفاده از نیروهای دارای قابلیت های علمی و عملی حرکت کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:ایده اصلاحات فراگیر سیاسی یک گام رو به جلو برای عراق است. بحث سهم خواهی احزاب اگرچه در عرف کشورهای مختلف یک مقوله پذیرفته شده است اما در شرایط فعلی این موضوع منجر به بی ثباتی می شود.

وی تاکید کرد: عراق امروز نیازمند ثبات سیاسی و آرامش است. سهم خواهی موجب تحت الشعاع قرار گرفتن فعالیت دولت این کشور می شود.

این نماینده مجلس نهم گفت: قاعدتا هر حزب با توجه به کرسی هایی که در پارلمان دارد باید سهمی در قدرت باشد اما التهاب جنگ با تروریسم و پیشرفت کشور عراق در اولویت است. مسئله اساسی اینجاست که طرح درخواست اصلاحات فراگیرسیاسی با رویکرد تکنوکراسیون دولت عراق باید به شیوه صحیح مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با بیان این که اقدامات جریان صدر از جهت پیگیری انجام اصلاحات سیاسی و روی کار آمدن وزرای تکنوکرات صحیح است ، گفت: اتفاقات روز گذشته عراق در تصرف پارلمان عراق توسط معترضان می تواند زمینه سواستفاده برای دشمنان یکپارچگی عراق و گروه های تروریستی را فراهم نماید.

شفیعی گفت: شرایط فعلی عراق به گونه ای نیست که توان تحمل یک شوک سیاسی را داشته باشد. اصلاحات با رویکرد تعاملی موضوعی است که باید از سوی تمام ارکان حکومت عراق مورد پیگیری قرار گیرد.

وی این را هم گفت که ممکن است نمایش قدرت در عرصه خیابانی به خواست کلیت حاکمیت در جهت ایجاد فضای تغییرات انقلابی صورت گیرد. اعتراضات هدفمند و کنترل شده مسئله ای است که می تواند برای خروج  بغداد از کمای سیاسی مفید واقع شود.

گفتنی است که از حدود 2ماه پیش اعتراضاتی علیه فساد دولتی در عراق با هدایت جریان صدر شکل گرفت اما اصلاحات فراگیر سیاسی به نتیجه نرسید.

روز گذشته در پی بی‌نتیجه ماندن نشست پارلمان عراق ، «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر در سخنانی مطبوعاتی از مردم خواست «علیه فساد قیام کنند» و تنها لحظاتی پس از این سخنان هواداران وی که در دروازه‌های منطقه خضراء بغداد تحصن کرده بودند وارد این منطقه امنیتی و حساس شدند و مقرهای مهم از جمله پارلمان را به اشغال خود درآوردند.

اگرچه معترضان محل پارلمان عراق و منطقه الخضراء را تخلیه کردند اما در پی این حوادث در بغداد وضع فوق العاده امنیتی وضع شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل