بازدید 9033

فایده کاهش دوباره نرخ سود بانکی

یک اقتصاددان در واکنش به کاهش دوباره نرخ سود بانکی:کاهش نرخ سود بانکی یک حسن دارد. زمانی که نرخ ها پایین می آید پول یا سرمایه برای تولید کنندگان ارزان می شود بنابراین تویدکنندگان هزینه هایشان کاهش پیدا می کند و عرضه افزایش پیدا می کند.
کد خبر: ۵۸۵۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱ 01 May 2016
یک اقتصاددان در واکنش به کاهش دوباره نرخ سود بانکی:کاهش نرخ سود بانکی یک حسن دارد. زمانی که نرخ ها پایین می آید پول یا سرمایه برای تولید کنندگان ارزان می شود بنابراین تویدکنندگان هزینه هایشان کاهش پیدا می کند و عرضه افزایش پیدا می کند.

در روز گذشته رسانه ها خبری را منتشر کردند که در سال جاری نیز نرخ سود بانکی کاهش پیدا خواهد کرد. در این باره رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از تک رقمی شدن نرخ تورم تا اوایل فصل پاییز امسال خبرداد و گفت: امسال نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم کاهش می‌یابد.

علی دیواندری درباره روند کاهش تورم و نرخ سود بانکی متناسب با آن گفت: بررسی‌های پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می‌دهد که روند نرخ تورم کاهنده است و به سمت هدفگذاری صورت گرفته در حرکت هستیم. بانک مرکزی نیز همه ابزارهای موردنیاز را برای تک رقمی کردن پایدار نرخ تورم به کار گرفته است.

در همین خصوص مهدی تقوی، اقتصاددان در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین تاثیر کاهش نرخ سود بانکی در سال گذشته بر اقتصاد کشور را تحلیل کرد و گفت:« در واقع الان نمی توان به این سرعت درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی در اقتصاد اظهار نظر کرد. چون هنوز دو الی سه ماه از کاهش نرخ سود بانکی گذشته است. ولی در حال حاضر آن چیزی که در اقتصاد مطرح است نرخ بهره واقعی و سود واقعی است. این نرخ بهره واقعی یا سود واقعی، نرخ سود اسمی منهای تورم است.»

وی افزود:« زمان احمدی نژاد  نرخ سود بانکی ۲۰ درصد و نرخ تور ۴۰ درصد بود. نرخ بهره واقعی منهای۲۰ درصد می شد. یعنی کسانی که پس انداز می کردند زیان می کردند و آن هایی که وام می گرفتند سود می بردند. هیچ جای دنیا همچین موضوعی وجود نداشت. در حال حاضر که تورم را روحانی پایین آورده است، به سپرده گذارها فعلا ۱۸ درصد سود می دهد. این حدود ۸ درصد نرخ بهره واقعی مثبت است. از طرفی از وام گیرنده ها فرض کنید ۲۱ درصد الی ۲۲ درصد بگیرد ۳ درصد نیز به این می پردازند.»

تقوی عنوان کرد:« اگر اروپا را نگاه کنید نرخ واقعی که به سپرده گذار ها می دهند ۳ درصد است. همچنین نرخ سودی که از وام گیرنده ها می گیرند ۴ درصد است. آن زمان به سود سپرده گذاران منفی می دادند ولی در حال حاضر روحانی سود مثبت می دهد و خود اینکار هنر است. چون مردم را تشویق می کند که سپرده گذاری کنند. از آن طرف نیز بانک ها سپرده گذارهای بیشتری گرفتند می توانند وام بیشتری را ارائه دهند. بنابراین این اقتصاد را حرکت می دهد. اما در آن دوره کم سپرده گذاری می کردند و نرخ واقعی بهره منفی بود، حالا سپرده گذاری نزد بانک ها افزایش پیدا می کند. »

وی افزود:« دوره قبل را اگر نگاه کنید به وام هایی که مردم می گرفتند، وام از بازار غیر رسمی بود و از افرادی که نزول می دادند وام می گرفتند. نرخ های بهره ای که می گرفتند نیز وحشتناک بود و ۲۸ الی ۲۹ درصد نزول می گرفتند. اگر نرخ بهره واقعی که به تولید کننده می دهند ۳ درصد الی ۴ درصد شود برای تولید کنندگان صرف می کند که وام بگیرند و وقتی وام گرفتند سرمایه گذاری کردن در ماشین آلات راحت تر می شود.»

تقوی با اشاره به موافقت در زمینه کاهش نرخ سود بانکی، گفت:« من  با کاهش دوباره کاهش نرخ سود بانکی موافقم. اگر به همه کشورهای اروپایی را توجه کنیم ۳ درصد به سپرده گذار ۴ درصد به وام گیرنده بگیرند. یک حسن دارد زمانی که نرخ ها پایین می آید پول یا سرمایه برای تولید کنندگان ارزان می شود بنابراین تویدکنندگان هزینه هایشان کاهش پیدا می کند و عرضه افزایش پیدا می کند. »
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۲۱
اگر نرخ سود سپرده باید کاهش پیدا کند نرخ سود تسهیلات بانکی هم باید کاهش یابد
جناب آقای تقوی کجای اقتصاد کشور ما مثل کشورهای اروپایی است که حالا جنابعالی با کاهش سود موافقید. اقتصادی که بیمار است و فسادهای زیادی در آن وجود دارد را نمی توان دستوری به پیش برد.
انجاقیمت تمام شده.قیمت گذاری کالاوخدمات تابع ضوابط مشخص وتعیین شده میباشد.اینجا قیمتها جور دیگری تعیین میشودجناب اقتصاددان با کاهش سود بانکی دود ان بچشم قشر خاصی میرود
سلام
شما يك طرف قضيه را در نظر ميگيريد و اگر بايد سود پايين بياد يك زمان مشخص بايد باشد بطور مثال با تغيير دولت نرخ سود را يا بالا ميبرند يا پايين و در اين شرايط چندين نوع سود و بهره داريم . بانك مسكن با 15 درصد سود ميدهد ايا با تغيير نرخ سود انرا كاهش ميدهد مسلما خير ميگويد از قبل بوده است و... واز طرفي اگر از بانك وام گرفته باشيد ايا نرخ انرا كم ميكند خير. اگر ديروز سپرده كرده باشيد مثلا 18 درصد سود . اگر امروز سپرده كنيد 10 درصد پس اين چه معني ميدهد . لذا با پول اندك هم نمي شود توليد انجام دادبهتر است بانكها سود خوب بدهند و چون توان مالي خوبي دارند انگاه توليد هم انجام دهند در اصل بجاي توسعه توليد خودشان بنگاه داري كنند . چون اگر مردم سرمايه گذاري كنند ان مبلغ را هم دلالان از بين مي برندش و مردم و سرمايه گذار بدهكار هم مي شود. اجازه بدهيد همين مبلغ پول هم دست مردم باشد چون بدرد پيري و كوريشان ميخورد.
دم از اروپا ميزنيد برويد انجا سرمايه گذاري كنيد محال است اگر طرح توجيه اقتصادي نداشته باشد به شما موافقت اصولي بدهد .اما در ايران اراده كني موافقت اصولي بهت ميدهند و انجاست كه سرمايه گذار بايد بدود دنبال بدبختي خودش.
سلام. بنده یک سوال از این آقای اقتصاددان دارم. فردی ازکارافتاده که سرپرست خانواده است و مقداری پس انداز دارد و دربانک گذاشته و ماهیانه سودی اندک می گیرد و برای گذران زندگی اش هزینه می کند، حالا چگونه باید هزینه سرسام اور زنده بودن خودش و خانواده اش را جوابگو باشد؟ آیا تولیدکننده منصف و مومنی وجوددارد که با گرفتن این مبلغ پس انداز هزینه زندگی یک خانواده را تقبل کند. فرد مورد نظر دراین جامعه وانفسا به چه کسی باید اعتماد کند و اندوخته چندساله اش را که هر روز هم ارزشش افت پیدا می کند به او بسپارد. آیا به غیر از این است که فقط بانکهایی که حالا بنگاه داری می کنند اندکی قبال اعتمادند؟ این گفته شما درباره کاهش نرخ سود بانکی درست،اما برای کشوری که اقتصادش ورشکسته نباشد و مردم باخیال راحت گذران زندگی کنند و دغدغه فردا نداشته باشند. حالا شما بفرمایید که چاره کار کجاست برای این قبیل افراد و خانواده ها؟
جديدا قيمت برنج و بعضي از مواد خوراكي بالاي ٣٠ درصد گران شده اند ، گذشته از قيمت آهن كه بالاي ٧٠ درصد گران شده چگونه به مردم ميگوييد تورم پايين آمده كه ميخواهيد سود بانكي را كم كنيد ؟!
سلام
حرف این استاد در زمانی درست از آب درمیاد که بهره وام ها کاهش پیدا کنه نه اینکه الان برای قشر کم درامد وام با بهره 24 درصد در نظر گرفته می شود و یا برای خرید مسکن 18 میلیون وام رابایستی 38 میلیون پس داد
شما هم اینکار رو بکنید سود وام ها را 4 درصد و سود سپرده ها را 3 درصد کنید
نه اینکه سود وام 30 درصد و سود سپرده 10 درصد بشه
کجای اون اسلامی است
در اروپا تنها نرخ سود بانکی متناسب نیست؛ بلکه بقیه اجزا چرخه اقتصادی هم سالم هم متناسب و هم کارامد هستند. در ایران اگر صرفا نرخ سود بانکی را کاهش داد آیا سایر اجزا چرخه اقتصادی ما به صورت متناسب و کارامد با این کاهش تعریف شده اند! در اروپا اگر نرخ سود بانکی ۳% است؛ حقوق استاد دانشگاه ۷۰۰۰۰ یورو هست. آیا در کشور ما حقوق استاد دانشگاه ۷۰۰۰۰ یورو هست که نرخ سود بانکی ۳% باشد؟!
کاهش نرخ سود بانکی یک حسن دارد. زمانی که نرخ ها پایین می آید پول یا سرمایه برای تولید کنندگان ارزان می شود بنابراین تویدکنندگان هزینه هایشان کاهش پیدا می کند و عرضه افزایش پیدا می کند.... مگه همه مردم ايران توليد كننده هستند و اون هم با اين كيفيت توليدات و نمونه آن سالي 19 هزار كشته به يمن ماشین هاي توليد داخل
آن چیزی که ایشان می فرمایند یک مدل کلاسیک اقتصاد در یک جامعه سالم است. در اینجا بلافاصله بعد از پایین آمدن سود بانکی اتفاقی که قطعا رخ خواهد داد این است که حجم عظیمی از پول از بانک بیرون آمده و مانند یک گردباد عظیم به سمت ملک و طلا و دلار می رود و آنجا را نابود خواهد کرد. این همان اتفاقی است که در زمان احمدی نژاد دو بار اتفاق افتاد.
اگر سود بانکی را الان و بدون سروسامان دادن به اقتصاد شدیدا بیمار ایران کاهش دهید دوباره شاهد افزایش قیمت مسکن ، اجاره ، سکه و غیره خواهیم بود.
در کشور ما یکی از منابع بیمار اقتصاد در نظام بانکی ما است. بانک ها خودشان به جای اینکه منابع را به آسانی در اختیار بخش تولید بگذارند خود با این منابع تجارت میکنند و به دلالی در املاک و اراضی عظیم می پردازند.
اشکال این تحلیل ان است که زیاده از حد تبوریک است و تنها به کار تدریس درس اقتصاد کلان می ابد
مثلا الان که نرخ سود بانکی به 18% سالانه رسیده و دولت هم از خودرو سازان حمایت کرده خودروهای مونتاژی ایرانی چند درصد ارزان شده اند؟
مشکل اقتصاددان های ما مقایسه اقتصاد ایران با کشورهای توسعه یافته وصنعتی است اگر نرخ سود کاهش یابد دلالی در بازار ارز وسکه و مسکن و... افزایش مبابد
در صورت کاهش نرخ سود بانکی مردم سپرده های خود را از بانکها خارج کرده وبازار ربا و... گرم خواهد شد به هر حال بخشی از مردم که توان سرمایه گذاری وکسب در امد را ندارند وبرای ایجاد در امد از سپرده های خود استفاده می کنند
آخه این چه مقایسه ای هست ؟اقتصاد ونظام بانکی بااروپا؟
تنها فایدش اینه پولا از بانک میاد بیرون میره رو سکه و ارز و ملک و ماشین اونوقت ببینیم چطوری میخوان تورم را یک رقمی کنند
اقای اقتصاد دان تکلیف سالمندان که زندگیشان با بهره بانکی میگذرد چیست؟
شما به اروپا نگاه نکن جانم، اونا تو خیلی چیزها از ما جلوترند، اندازه مملکت ما فقیر و نون به نرخ روز خور هم ندارند.
مگه به ما حقوق اروپایی میدن که میگین به اونا نگاه کنیم
باعث فرار سرمایه از کشور خواهد شد و بانکها با کمبود نقدینگی مواجه خواهند شد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی