بازدید 14392
مروری بر روزنامه های یکشنبه دوازدهم اردیبهشت،

دعوای دوباره بر سر پیروز انتخابات/ پیشنهاد توقیف کشتی‌های آمریکا در خلیج فارس

هرچند روزنامه‌ها پیش از مرحله دوم انتخاب، هیچ شور انتخاباتی نداشتند، امروز پس از برگزاری انتخابات، روزنامه‌های اصلاح طلب جشن پیروزی گرفته‌اند. البته اصولگرایان نیز بی‌کار ننشسته‌اند و آن‌ها هم ـ هرچند ـ مختصر‌تر جشن پیروزی گرفته‌اند. با این حال برخی موضوعات دیگر از جمله پیشنهاد یکی از روزنامه‌ها برای مقابله به مثل در برابر امریکایی‌ها بر سر مصادره دو میلیارد دلار از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۸۵۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 01 May 2016

هرچند روزنامه‌ها پیش از مرحله دوم انتخاب، هیچ شور انتخاباتی نداشتند، امروز پس از برگزاری انتخابات، روزنامه‌های اصلاح طلب جشن پیروزی گرفته‌اند. البته اصولگرایان نیز بی‌کار ننشسته‌اند و آن‌ها هم ـ هرچند ـ مختصر‌تر جشن پیروزی گرفته‌اند. با این حال برخی موضوعات دیگر از جمله پیشنهاد یکی از روزنامه‌ها برای مقابله به مثل در برابر امریکایی‌ها بر سر مصادره دو میلیارد دلار از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

البته در این میان، برخی روزنامه ها نیز روز معلم را فراموش نکرده اند و برخی سطور خود را در صفحات مختلف به تجلیل از مقام معلم اختصاص داده اند.

به گزارش«تابناک»، روزنامه های اصلاح طلب از جمله، شرق، اعتماد، آرمان، ابتکار، آفتاب یزد، وقایع اتفاقیه پیروزی در انتخابات را به راه های گوناگون جشن گرفته اند.


در همین زمینه، روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی با تیتر «بذر امید به بار نشست» نوشته است: «گام دوم برداشته شد؛ خبر به همین سادگی بود اما رسیدن به آن همتی بزرگ می‌طلبید؛ کاری که با همه ناعادلانه‌بودن رقابت اما به دست مردم به سرانجام رسید، چراکه اگر مانع از حضور بسیاری از دلسوزان و کارآمدان کشور در عرصه رقابت انتخاباتی شدند اما مردم ناامید نشدند. مردم این‌بار آمده بودند تا برای همیشه به تندروی‌ها و تحمیل هزینه‌های سنگین بر دوش کشور، «نه» بگویند تا اگر پیروزی بی‌سابقه فهرست امید از سوی اصول‌گرایان به تفاوت دیدگاه تهران‌ها با بقیه ایران نسبت داده شد اما دهم اردیبهشت بار دیگر پاسخ محکمی از مردم گرفته باشند.روز جمعه مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که اصول‌گرایان آخرین امید‌های خود برای کسب اکثریت مجلس را فتح کرسی شهرستان‌ها می‌دانستند و دست بر قضا همین ‌رؤیا را سپری در مقابل شکست سنگین‌شان در تهران گذاشته بودند اما دهم اردیبهشت روایت دیگری رقم خورد: روایتی از صدای مردم برای عبور از روزهایی که در طول سال‌های تکیه‌زدن تام اصول‌گرایان بر کرسی‌های تصمیم‌گیری کشور شکل گرفته بود. »

دعوای دوباره بر سر پیروز انتخابات/ پیشنهاد توقیف کشتی‌های آمریکا در خلیج فارس

در همین زمینه، روزنامه اعتماد اعداد جالب انتخابات مجلس را پردازش کرده است. اعتماد اعداد مهم مجلس دهم را این گونه برمی شمارد.

١٨ نماينده زن در مجلس دهم؛ ركورد حضور زنان شكسته شد، تمامي زنان اصولگراي مجلس نهم حذف شده‌اند.

٥٠ نماينده امضاكننده استيضاح فرجي‌دانا ؛تنها

٥ تن از آنها موفق به راي آوردن مجدد شدند

٨٠ عضو نابرجاميان مجلس نهم؛ تنها ١٢ تن باقي‌ماندند

٨١ چهره‌ مستقل منتخب؛ جهت‌گيري سياسي آنها تاثيري جدي بر وزن فراكسيون‌هاي مجلس دهم دارد

١٦ روحاني در مجلس دهم؛مجلس گذشته ٢٧ معمم داشت


هرچند روزنامه های اصولگرا زیاد به نتایج انتخابات نپرداخته اند، روزنامه رسالت در گزارشی با تیتر «نتايج نهايي مرحله دوم انتخابات مجلس دهم اصولگرایان را پیروز انتخابات قلمداد کرده است. این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد: « بررسي نتايج نهايي انتخابات دوره دهم مجلس شوراي اسلامي در مراحل اول و دوم نشان مي‌دهد، از مجموع 290 نماينده منتخب مردم در انتخابات دوره قبل، تنها 26/5 درصد در مجلس آينده نيز حضور دارند. لذا بخش عمده‌اي از نمايندگان مجلس نهم از راهيابي به مجلس دهم بازمانده‌اند.همين گزارش حاكي است: چهار جريان در مجلس دهم حضور خواهند داشت .براساس بررسي هاي تسنيم اصولگرايان با 118كرسي حائز اكثريت آرا در مجلس دهم شدند.اصلاح طلباني كه با ليست اميد به مجلس راه بافتند 96 كرسي را در اختيار دارند و 55 نماينده اعلام كرده اند به هيچ جناح خاصي گرايش ندارند و با موضع مستقل در انتخابات حضور داشتند.همچنين برخي نمايندگاني كه با عنوان حامي دولت و اعتدال به مجلس راه يافته اند 20 كرسي را در اختيار دارند.»

الیایس حضرتی نیز در یادداشت روزنامه اعتماد خبر از سه فراکسیون در مجلس آینده می دهد و در یادداشتی با عنوان « مجلس دهم و سه فراكسيون » نوشته است: «چهار دسته از نيروهاي سياسي در مجلس دهم سهم دارند. پايداري‌ها حداكثر ٣٠ كرسي را از آن خود كرده‌اند؛ اين طيف مخالف دولت بوده و در مجلس نهم نيز تمام توان و تلاش خود را به كار بردند تا دولت را در زمينه‌هاي مختلف ناكارآمد نشان دهند و از رسيدن به اهداف خود باز دارند. از طرفي حدود ١٦٠ نفر از اصلاح‌طلبان و ٥٠ نفر از مستقلين به مجلس دهم راه يافته‌اند. كساني كه با شعار اصلاح‌طلبي يا باشعار ليست اميد يا طرفداري از دولت يا باشعار مستقل بودن راي آورده‌اند، حدود ٢٣٠ نفر هستند. اين تعداد با گرايش‌هاي مختلف معتقد به تعامل مثبت با دولت هستند و دررد تندروي و كارشكني در مسير دولت اشتراك نظر و عمل دارند. اكثريت مجلس دهم به تعامل مثبت با دولت و دست دولت را گرفتن در روزهاي سخت پايبند هستند. بنابراين نماي كلي مجلسي كه تشكيل شده چهره‌اي خردگرا و معتدل دارد. در مجموع مجلس دهم سه فراكسيون اميد، اصولگرا و مستقل خواهد داشت. احتمالا يك فراكسيون اصولگرايي به رهبري آقاي علي لاريجاني تشكيل شود كه شامل اصولگرايان سنتي و جبهه پايداري خواهد بود. در كنار آن فراكسيون مستقلين و فراكسيون بزرگي به نام اميد تشكيل خواهد شد. احتمال اينكه اصولگرايان معتدل به فراكسيون اصولگرايي بپيوندند زياد است. البته اصلاح‌طلبان همه را به فراكسيون اميد دعوت مي‌كنند.»


روزنامه شهروند نیز در گزارشی با تیتر « رکورد شکنی زنان در انتخابات دهم » نوشته: « یک مجلس جدید و یک رکورد زنانه. داستان انتخابات مجلس دهم دیروز بسته و یک فصل جدید از داستان حضور زنان در مجلس شورای اسلامی شروع شد. اگر شرایط و نتایج ویژه دور اول و دوم انتخابات مجلس دهم را کنار بگذاریم، حالا این دوبرابر شدن تعداد زنان در مجلس است که یکی از ویژه‌ترین اتفاق‌های مجلس جدید محسوب می‌شود و این یعنی خرداد‌ امسال که بیاید، مجلسی در ایران تشکیل خواهد شد که بعد از سال‌ها تعداد فراکسیون زنانش رکورد حضور زنان در همه ادوار مجلس را شکسته است.»



دعوای دوباره بر سر پیروز انتخابات/ پیشنهاد توقیف کشتی‌های آمریکا در خلیج فارس

روزنامه کیهان در ادامه انتقادها به رفتار امریکا درباره مصادره دو میلیارد دلار ایران، امروز در گزارشی با تیتر «توقیف کشتی‌های تجاری آمریکا در خلیج‌فارس پاسخ غارت 2 میلیارد دلاری » راهکار مقابله به مثل پیشنهاد داده و نوشته است: « در حالی که آمریکایی‌ها با گستاخی 2میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران را غارت کرده‌اند، تنها راه استیفای حق ملت سخن گفتن با آنها به زبان خودشان است. راهی که با توقیف کشتی‌های تجاری آنها در خلیج فارس هموار می‌شود.

دعوای دوباره بر سر پیروز انتخابات/ پیشنهاد توقیف کشتی‌های آمریکا در خلیج فارس

نگاهی به پرونده‌های مختلف به روشنی گویای این واقعیت است که آمریکایی‌ها برای نهادها و قوانین بین‌المللی و تعهدات خود کوچک‌ترین ارزشی قائل نیستند. اموال مصادره شده ایران از ابتدای انقلاب، عمل نکردن به تعهدات قرارداد الجزایر و کارشکنی و دبه عملی در برجام نمونه‌ای از این قضایا هستند.

در این میان به نظر می‌رسد تنها راه عملی برای استیفای حقوق ملت و بازگرداندن اموال غارت شده ایران، توقیف کشتی‌های تجاری آمریکا در خلیج فارس باشد. پرونده‌های بسیاری وجود داردکه می‌توان آمریکا را در آنها محکوم و دستور توقیف اموال آنان را صادر کرد.

پرونده مبادله جیسون رضائیان -جاسوسی در پوشش خبرنگار- که منجر به آزادی یک میلیارد و 700 میلیون دلار از اموال ایران شد، نشان داد آمریکایی‌ها تنها زبان قدرت و زور را می‌فهمند.

توقیف قانونی و مبتنی بر احکام قضایی کشتی تجاری و اموال آمریکایی‌ها در خلیج فارس- فارغ از میزان ارزش مادی اموال توقیفی- به واشنگتن می‌فهماند دست ایران برخلاف تصور آنان به هیچ عنوان بسته نبوده و قدرت مقابله به مثل را دارد. این اقدام باعث می‌شود سایر اموال ایران در آمریکا از دستبرد مصون مانده و راه برای استرداد اموال غارت شده هموار شود. این اقدام عملی برای جمهوری اسلامی ایران دشوار نیست و تنها نیاز به عزم و اراده دارد. »


روزنامه شرق نیز در همین زمینه در یادداشتی با عنوان «راه های حقوقی و سیاسی مقابله با امریکا» به قلم محمود علیزاده طباطبایی به چهار راهکار اشاره می کند و می نویسد: « اول: اقدام متقابل و اینکه طرح دعوا علیه آمریکا در دادگاه‌های ایران ولی این اقدام به خاطر نابرابری‌های موجود، منتج به نتیجه‌ای نخواهد شد. راه‌حل دوم ایجاد یک دیوان داوری بین‌المللی بین ایران و ایالات متحده آمریکاست؛ مثل دیوانی که برای حل اختلافات ایران و آمریکا در قضیه گروگان‌گیری اتفاق افتاد ولی تشکیل چنین دیوانی هم دور از دسترس است.

سومین را ه مراجعه به دیوان بین‌المللی دادگستری است. اگرچه ممکن است دیوان صلاحیت خود را برای رسیدگی به این دعوا نپذیرد ولی به احتمال قریب‌به‌یقین با طرح دعوا در دیوان می‌توان با توجه به رویه دیوان بین‌المللی دادگستری، فورا دستور موقت گرفت و از برداشت پول جلوگیری کرد و این دو میلیارد دلار تا زمان رسیدگی و صدور حکم یا سازش بین طرفین، توقیف خواهد شد.

چهارمین و بهترین راه که می‌تواند مؤثرترین راه هم باشد، راه‌حل سیاسی است. در شهریور سال ١٣٩٢ قانون پیگیری حقوقی و سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ٢٨ مرداد ١٣٣٢ علیه دولت ملی ایران به تصویب مجلس رسید و براساس این قانون، کارگروهی کشکیل می شود تا راه‌های پیگیری و برآورد خسارت و احقاق حقوق ملت را بررسی کنند و راه‌حل ارائه دهند. با توجه به افشای رسمی اسناد سازمان سیا مبنی بر دخالت آمریکا در کودتای ٢٨ مرداد، طرح متقابل این دعوا می‌تواند راه را برای حل‌وفصل اختلافات مالی بین دو کشور هموار کند و عمل متقابل ایران می‌تواند رویه و عرف بین‌المللی ایجاد کند. تصمیم دادگاه آمریکا به‌هیچ‌وجه در دیوان بین‌المللی دادگستری توجیه‌پذیر نیست.»


روزنامه شرق در یادداشتی به قلم احمد مسجد جامعی به مقام عالی معلم پرداخته است. این روزنامه در بخشی از این یادداشت نوشته: « زیاد در انشاها و سخنرانی‌ها نوشته و شنیده‌ایم که معلم چون شمع می‌سوزد و روشنی می‌بخشد. آن‌قدر زیاد که دیگر نمی‌بینیم و نمی‌شنویم که این جمله چقدر واقعی است. شاید به همین خاطر است که در دولت پیشین حتی نام دانشکده تربیت‌معلم را برنتابیدند و در اقدامی نابجا، نام قدیمی‌ترین مرکز آموزش‌عالی کشور را که ١٥ سال پیش از دانشگاه تهران تأسیس شده بود و یکی، دو سال دیگر صدمین‌سال آن ‌را لابد جشن می‌گیرند، از تربیت و معلم تهی کردند. به‌هرحال، درست زمانی که خودستایی‌ها و تفاخرهای بیجای قومی و نژادی و شیوه‌های «نامحسوس» برای به‌اصطلاح تربیت جامعه را در خود و اطرافیانمان می‌بینیم، زنان و مردان آذری، گیلانی، تهرانی، یزدی، مشهدی، اصفهانی، نهاوندی، خوزستانی، کُرد، سیستانی و بلوچ، همه جان بر سر کار شرافتمندانه تعلیم و تربیت فرزندان این مرزوبوم می‌گذارند و با هم یک سرود را می‌خوانند؛ سرود فداکاری برای انسان و کرامت انسانی. »


روزنامه خراسان نیز در گزارشی به وضعیت عراق پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با تیتر « وضعیت فوق العاده در بغداد » می نویسد:« -صدها نفر از هواداران مقتدی صدردر اعتراض به لیست کابینه پیشنهادی العبادی، پس از ورود به منطقه سبز بغداد، وارد ساختمان پارلمان شدند. حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، به دنبال ورود غیر قانونی طرفداران صدر به پارلمان و به آشوب کشیده شدن پایتخت این کشور، اعلام وضع فوقالعاده کرد. طرفداران صدر، درحالی به منطقه امنیتی سبز بغداد که بسیاری از نهادهای سیاسی، ساختمانهای دولتی و سفارتخانهها در آن واقع شده است یورش بردند که رهبر این جریان، مقتدی صدر روز گذشته، به نشانه اعتراض، اعلام کرد که به اعتکاف سیاسی دوماهه خواهد رفت و پس از آن اگر همچنان این وضعیت پا برجا باشد اعلام قیام خواهد کرد اما به گزارش الشرقیه عراق، دفتر مقتدی صدر ساعاتی بعددر بیانیهای اعلام کرد:«پس از پارلمان که به دست ملت عراق(طرفداران صدر) افتاد، هدف بعدی جریان صدر، مقر نخست وزیر عراق خواهد بود» . همزمان العالم خبر داد که معترضان به دفتر نخست وزیری نیز یورش برده و آن را اشغال کردند. شعار معترضان «بزدلان بروند» بود که کنایهای از کنارهگیری جریانهای «سهم خواه سیاسی» در پارلمانو تشکیل جلسه برای بررسی نامزدهای تکنوکرات است؛ لیستی که العبادی باید آن را ارائه کند. شدت درگیریها در منطقه سبز بغداد به حدی بود که نیروهای ویژه عراق به دیپلماتهای آمریکایی برای خروج از سفارت آمریکا کمک کردند و دیگر مراکز دیپلماتیک حاضر در این منطقه، نظیر سازمان ملل متحد، درهای خود را مسدود کردند. به گزارش المیادین، تظاهرکنندگان به سالن اصلی مجلس نمایندگان نفوذ کردند و این وقایع، بغداد را ورود ممنوع کرد. ابرهای سیاه سیاست که چندی است برآسمان عراق سایه افکنده است، العبادی را از توان انداخته است؛ او فقط توانست از پارلمان برای 5 نفر از وزرای خود چراغ سبز دریافت کند و رایگیری برای این موضوع که قرار بود پنج شنبه گذشته به نتیجه برسد و با دوبار تمدید به دیروز موکول شده بود، به دلیل به حد نصاب نرسیدن نمایندگان پارلمان به سه شنبه واگذار شده است. گفته میشود صدر با آبستراکسیون(Obstruction)خود، (یعنی عدم حضور عمدی گروهی از نمایندگان مجلس در هنگام رأیگیری، بهقصد از اکثریت انداختن مجلس و جلوگیری از تصویب یک لایحه یا طرح، با عدم مشارکت سیاسی خود در روند سیاسی عراق)، میخواهد تااین کشور را به بن بست سیاسی بکشاند. این درحالی است که رئیس پارلمان عراق به گزارش «ای ان بی»، نسبت به فروپاشی دولت این کشور هشدار داد و به گزارش المیادین، از صدر خواست تا طرفداران خود را از پارلمان دور کند؛ در پی این وقایع، مسئولان سیاسی عراق هر یک به راه فرار میاندیشند و خبرگزاری فارس از بسته شدن و یا اختلال در پروازهای فرودگاه بغداد خبر داد؛ همچنین، الجبوری و العبادی برای درامان ماندن از خشم طرفداران صدر، به مکان نامشخصی منتقل شدند. با وجود تلاشهای نیروهای امنیتی در منطقه سبز بغداد، به گزارش الجزیره «طلال الزوبعی»، نماینده پارلمان عراق از ائتلاف «العراقیه» گفت که شماری از نمایندگان پارلمان توسط حملهکنندگان معترض، مصدوم شدهاند که حال آنها وخیم است. »

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۰
کم کم بسوی جنگ با پیشنهاد کیهان.و نتیجه از بین رفتن تمام زیرساختها و ویرانی کشورو......
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
سلام
پیشنهاد بدی نیست
ايران ده تا نظامي امريكايي رو جرات نكرد بيست و چهار ساعت نگه داره اونوقت مي خواد كشتي امريكا رو گروگان بگيره .
این یک نظر کیهان رو من یکی خیلی پایم
اقای شریعتمداری اینهمه حرف بی ربط زده اید بس است این دو میلیارد دلار را سرور شما اقای احمدی نزاد در دامان امریکائیها گذاشته چرا از دولت روحانی میخواهید به تلافی کشتیهای امریکایی را در ابهای ازاد در خلیج فارس توقیف کند . چرا با این سیگنالهای غلط اب به اسیاب دشمن میریزید ملت ودولت زیر بار اینگونه عوام فریبیهای شمای شکست خوردگان انتخابات نخواهند رفت.
سلام سایت آستان قدس به تازگی قسمتی با عنوان پیشنهادات به سایتش اضافه کرده و پذرای تمامی پیشنهادات ما هست و تا جایی که ممکن باشه عملیشون می کنه. لطفا شما هم بیایید و در این جنبش شرکت کنید.
با تشکر
ازچین کمترنیستیم.کشتی امریکایی با مجوز ایران وارد ابهای کشورمان میشود.باموشک بزنید.20000هزارسانتریفیوژ اضاف کنیدبرجام وقت کشی بود.امریکا پول بده نیست وقلدره.تااونجاکه میتوانید بمب اتمی بسازید تاکشوری چپ نگانکند.اگر اینکار را نکردیدماروبااتم میزنندیاامریکا یا اسراییل.ترامپ گفته من از هری ترومن کمترنخواهم بود.ترومن جزو سه رییس جمهوربرترامریکاشناخته شده است همونیکه دستوربمب اتمی هیروشیماوناکازاکی رو صادرک
چرا ایران نباید بابت خسارات سنگینی که آمریکا در زمان جنگ ایران و عراق به سکوهای نفتی ما وارد کرد کشتی های آمریکا را مصادره کند این حق ما است
در این موقعیت زمانی تحریک امریکا منطقی نیست ومتضرر خواهیم شد
به نظرم توقیف کشتیهای امریکایی یعنی اعلان جنک به امریکا
برای اولین بار از پیشنهاد روزنامه کیهان خوشم اومد،راه کار فوق العاده ای است البته قبلش باید حکم قضایی صادر بشه و با استناد به حکم دادگاه ایرانی اینکار رو انجام داد،احسن کیهان
این کیهان نمی دانم دنبال دردسر می گردد خودتان خراب کردید خودتان هم درست کنید زن وبچه مردم را به فنا ندهید آخه آدم عاقل اگر نیروی دریایی ما در خلیج فارس کشتی های آمریکایی را توقیف کند فردا آمریکا یر سایر دریا ها که نیروی دریایی ما حضور ندارد کشتی های ما را نمی دزدد ؟؟؟؟
آخه عزیز دل اگه شما تهدید به توقیف کشتی بکنی و انجام ندی مثه اینه که بگی گه خوردم نمیتونم این کار و انجام بدم
تیتر روزنامه کیهان بسیار منطق است .و دولت همین موضوع را بررسی کند.
روزنامه کیهان در صفحه اول خود هیچ خبری از انتخابات مجلس نیاورده است یعنی بد جوری باختیم و خیلی داریم ...
اين كار تنها دست سردار فدوي را ميبوسه براي تو دهني زدن به اين شرارت بي رحم امريكا بخدا نكنيد اين كار را غيرت نداريم انسان شجاع يكبار ميميره اما ادم ترسو روزي صد بارميميره
عجله به مردن نکنید. خواهید مرد. اولا آنها ميخواستند ببینند ما سلاح اتمی داریم یا نه. حالا که خاطر جم شدند. حمله قطعی است.
به خدا ملت میداند که امثال برادر حسین شریعتمداری و هم خط هایش دنبال جنگند
آقای شریعتمداری کلا شوخ طبعا.ت
کیهان و پشتیبانانش دنیال راه انداختن جنگه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر