بازدید 10998
۵
کیوسک بین المللی «تابناک»؛

واکنش آمریکا و اتحادیه اروپا به وقایع عراق/ قطعنامه جدید کنگره آمریکا علیه ایران

واکنش اتحادیه اروپا و آمریکا به وقایع روز گذشته در عراق، درخواست معارضین سوری برای تمرکز بر مبارزه با دولت در حلب، قطعنامه جدید کنگره آمریکا علیه ایران، عزم ناتو برای توسعه هرچه بیشتر به سمت روسیه و قدرت نمایی روسیه در مقابل غرب، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۸۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 01 May 2016
واکنش آمریکا و اتحادیه اروپا به وقایع عراق/ قطعنامه جدید کنگره آمریکا علیه ایرانواکنش اتحادیه اروپا و آمریکا به وقایع روز گذشته در عراق، درخواست معارضین سوری برای تمرکز بر مبارزه با دولت در حلب، قطعنامه جدید کنگره آمریکا علیه ایران، عزم ناتو برای توسعه هرچه بیشتر به سمت روسیه و قدرت نمایی روسیه در مقابل غرب، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، وقایع روز گذشته در پارلمان عراق و واکنش‌های خارجی به آن، موضوعی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری فرانسه، اظهارات فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را در این زمینه بازتاب داده که یورش معترضان به پارلمان عراق را محکوم کرده و آن را موجب بی‌ثباتی در عراق خوانده است. موگرینی گفته: «حمله به پارلمان عراق و اعتراضات خشن در بغداد، ممکن است موجب بی‌ثباتی هر چه ‌بیشتر اوضاع پرتنش کنونی شود. این اقدام به نظر اختلالی عمدی در فرایند دموکراتیک است. بازگشت سریع نظم به نفع مردم عراق است که مدت هاست دچار فقدان ثبات در کشور هستند. این کار به نفع منطقه نیز هست که با تهدیدات فراوانی روبه روست. موگرینی افزود: بروکسل از تلاش‌های حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق برای حل بن‌بست سیاسی حمایت می‌کند.

*****

گفتنی است، شب گذشته و در اوج تنش‌ها، دولت آمریکا نیز ضمن موضع گیری در این زمینه، بر مسئولیت دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک در این کشور تأکید کرده بود. بر اساس گزارش «سی ان ان»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به نا‌آرامی‌های امروز شنبه در عراق، از مسئولیت دولت این کشور در قبال تأمین امنیت اماکن دیپلماتیک خارجی سخن گفت. مارک تونر اظهار داشت: «دولت عراق در قبال حفاظت از همه اماکن دیپلماتیک مسئولیت دارد». وی همچنین تأکید کرد: «بر اساس کنوانسیون وین، همه اماکن دیپلماتیک مورد حفاظت نیروهای امنیتی کشور میزبان قرار دارند و ما اطمینان کامل داریم که نیروهای امنیتی عراق، مسئولیت خود را ایفا خواهند کرد». این موضع گیری پس از آن انجام شد که معترضان پس از ورود به منطقه سبز بغداد، وارد پارلمان شدند و در مقابل دفتر رئیس پارلمان تحصن کردند.

*****

به جز عراق، اخبار و گزارش‌های مربوط به سوریه نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه‌های بین المللی را به خود اختصاص داده است. به نوشته «راشا تودی»، با ادامه درگیری‌ها در حلب، ائتلاف معارضین سوری از تمامی گروه‌های مسلح درخواست کرد که برای مقابله با ارتش سوریه به حلب بروند. انس العبده، رئیس ائتلاف موسوم به مخالفان سوریه، در کنفرانس خبری که در استانبول برگزار کرده بود، گفت: این ائتلاف از تمامی گروه‌های مسلح درخواست کرده، به شهر حلب رفته و از افراد مسلح در برابر ارتش سوریه حمایت کنند. از سوی دیگر، دولت قطر خواستار برگزاری نشست فوق العاده اتحادیه عرب در سطح نمایندگان دائم برای بررسی اوضاع در شهر حلب سوریه شد. همچنین وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو قصد ندارد بر دمشق برای توقف حملات در حلب که در چارچوب مبارزه با تروریسم انجام می‌شود، فشار وارد کند.

*****

ارائه طرحی جدید در کنگره آمریکا علیه ایران، موضوعی است که پایگاه خبری «هیل» به آن پرداخته است. رندی فوربس، نماینده جمهوری‌خواهان ویرجینیا، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به کنگره ارائه داده که در صورت تصویب، حضور نظامیان ایران در خلیج‌فارس به عنوان اقدامی تنش‌آفرین، محکوم خواهد شد. در این قطعنامه، از ایران به دلیل «عدم پایبندی به قوانین بین‌المللی دریانوردی و بی‌توجهی به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد» انتقاد شده است. دلیل این انتقاد، حضور نظامیان ایران در آب‌های خلیج‌فارس اعلام و دقیقاً این گونه بیان شده است: «عملیات نظامی ایران به گونه‌ای انجام می‌شود که تنش‌ها را افزایش می‌دهد، موجبات لطمه زدن به ثبات شده، خطر اوج گرفتن ناخواسته تنش‌ها را افزایش داده و باعث بالا رفتن ریسک برای نیروهای مسلح ایالات‌متحده در فراسوی مرز‌ها شده است». در پایان این قطعنامه از دولت آمریکا خواسته شده «به رفتارهای خطرناک و غیرحرفه‌ای پیشین و آینده ایران»، پاسخی قوی دهد.

*****

در میان دیگر موضوعات، روزنامه «وال استریت ژورنال» به ادامه راهبرد توسعه «ناتو» به سمت روسیه اشاره کرده است. به نوشته این روزنامه، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قصد دارد نیروهای نظامی خود را در کشورهای بالتیک و لهستان در مرزهای روسیه مستقر کند. کشورهای عضو ناتو در حال آمادگی برای استقرار ۴ هزار نیرو در کشورهای بالتیک و لهستان هستند که این بخشی از راهبرد ناتو برای افزایش حضور نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه به شمار می‌رود. واشنگتن احتمالاً ۲ هزار نیرو، معادل ۲ تیپ را فراهم خواهد کرد و ۲ تیپ دیگر شامل نیروهای آلمانی و انگلیسی خواهد بود. رابرت ورک، معاون وزیر دفاع آمریکا به وال استریت ژورنال گفته: «روس‌ها تمرینات نظامی زیادی را در مرز‌ها با تعداد زیادی نیرو‌ انجام داده‌اند. از دیدگاه ما، می‌توانیم این گونه اقدامات را رفتاری فوق العاده تحریک آمیز ارزیابی کنیم».

*****

این در حالی است که متقابلاً، روسیه نیز اقداماتی را برای قدرت نمایی در مقابل غرب در دستور کار دارد. به نوشته روزنامه «دیلی میل»، یک زیر دریایی هسته‌ای روسیه مستقر در دریای قطب شمال در اقدامی برای نمایش قدرت نظامی، موشک کروزی را از زیر آب شلیک کرد. زیر دریایی «سوردونیسک» موشک کروز «کالیبر» را برای نابود ساختن یک هدف ساحلی در منطقه آرخانگلسک شلیک کرد. یک منبع نظامی در این زمینه گفت: این موشک با دقت هدف مورد نظر را نشانه گرفت. کالیبر از موشک‌های کروز دوربردِ کشتی‌پایه و زیردریایی‌پایه روسی است که برای حملات ضدکشتی، ضدزیردریایی، و ساحلی و زمینی استفاده می‌شود. این موشک‌ در سال ۲۰۱۲ وارد ارتش روسیه شدند. در این عملیات، بیست کشتی از ناوگان «کاسپین» روسیه حضور داشتند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۵
ابزار روسها مال دوره عهد بوغه ضمنا نبايد به روسيه اعتماد كرد
متاسفانه ايران استاد جوگير شدن است ونميداند منافع خود را چگونه حفظ كند در حالي كه انها با تعامل مشكلات خود را حل ميكنند ايران در گير جنگ فرسايشي شده تا فداي روسيه وچين شود درحالي كه لازم است ايران با تيز بيني زمينه جنگ چين وروسيه با امريكا را محيا كند كه اين امر منجر به تضعيف آمريكا وناتو در شرق مي گردد
ترامپ 2018به ایران حمله خواهدکرد.حمله اتمی.کمتراز2سال وقت داریم تا بمب اتمی داشته باشیم.اگرنه مارو خواهند زد.برجام وقت کشی وبی نتیجه بوده پولهایمان را هم پس نداده بالاکشیدند.بایدمانندچین وکره شمالی قوی ومحکم شد.امریکا زمانی قدرتمند بودالان نه.
پاسخ ها
haloo
| France |
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
دیدی گفتی قول نیست!
آمریکا بعداززلزله تهران به ایران حمله میکنه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر