بازدید 3536

تجارت؛ احتياط در سياستگذاري ها

حیدر مستخدمين حسيني در روزنامه تجارت می نویسد: متاسفانه اقتصاد ما از تصمیم های جزیره‌ای شدیدا رنج می برد مقامات اقتصادی و دولت هرازگاهی تصمیم هایی را بیان و یا اجرا می کنند که با سایر سیاست های اقتصادی پیوند ندارد و در نتیجه شاهد هستیم که اقتصاد نمی تواند آرام باشد.
کد خبر: ۵۸۵۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۳ 01 May 2016
حیدر مستخدمين حسيني در روزنامه تجارت می نویسد:  متاسفانه اقتصاد ما از تصمیم های جزیره‌ای شدیدا رنج می برد مقامات اقتصادی و دولت هرازگاهی تصمیم هایی را بیان و یا اجرا می کنند که با سایر سیاست های اقتصادی پیوند ندارد و در نتیجه شاهد هستیم که اقتصاد نمی تواند آرام باشد. 
 اين در حاليست كه اقتصاد نیاز به آرامش دارد  و اين آرامش زمانی بر اقتصاد حاکم می شود که تصمیم ها به صورت یکپارچه در مورد کلیه سیاست های اقتصادی اتخاذ شود. در مقاطعي مختلف شاهد تصمیماتی هستیم مانند اخذ مالیات از فعالان بازار سرمایه که در دوره کمتر از سه ماه اقدام به خرید و فروش سهام می کنند که این امر می توانست بازار سرمایه را به هم بریزد اکنون نیز موضوع دریافت مالیات از سود سپرده های بانکی مطرح شده است. چنین تصمیم هایی باعث می شود که اقتصاد به تعادل نرسد. وزیر امور اقتصادی اعلام کرده که چون سود بانکی بالا است باید از آن مالیات دریافت کرد اما راهکار می تواند این باشد که نرخ سود بانکی کاهش یابد آن هم در شرایطی که اعلام می شود تورم به 12 درصد رسیده است.
اکنون فاصله نرخ تورم با سود سپرده 6 درصد و با نرخ سود تسهیلات 10 است. نرخ سود باید با تورم متعادل شود و در شرایطی که با رکود روبه رو هستیم و بازارهای مالی با مشکلاتی روبه رو است اخذ مالیات از سپرده های مردم بدترین راهکار است و نه تنها نتیجه مثبتی نخواهد داشت بلکه آثار منفی در جای خواهد گذاشت. مي توان گفت كه هميشه سرمایه مسیر خودش را پیدا می کند و این موضوع باید مورد توجه تصمیم گیران باشد ممکن است که این سرمایه ها وارد بازار سکه و ارز شود و حتی امکان خروج این سپرده‌ها به خارج از کشور وجود دارد همانطور که شنیده 
می شود در حوزه مسکن سرمایه گذاری هایی در خارج از کشور انجام شده بنابراین باید جنبه های احتیاطی اجرای این سیاست ها مورد توجه قرار بگیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار