بازدید 29685

درسی که رهبر انقلاب در مبارزه با قاچاق کالا به مسئولان داد+ویدیو

رویکردی که اگر هم تاکنون اتخاذ نشده و دلایلی همچون مبارزه با قاچاق کالا، موجب گره افتادن در اجرای آن شده، اکنون دیگر توجیهی برای بی‌توجهی به آن پذیرفته نخواهد شد و باید مورد توجه ویژه دولتمردان باشد؛ خواه با طراحی و اجرای طرح‌هایی برای تأمین فردای کول‌بران و خواه با دایر کردن قوانینی موقتی که امروز کول بران را تضمین خواهد کرد.
کد خبر: ۵۸۵۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷ 30 April 2016
رهبر انقلاب در آستانه روز کارگر در دیدار با هزاران تن از کارگران سراسر کشور، با تأکید بر «حل مشکلات جامعه کارگری»، «تقویت تولید داخلی»، «ضرورت مقابله جدی با قاچاق کالا» و «ممنوعیت واردات کالاهای دارای مشابه ایرانی»، گفتند: منظور از مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با کول‌برهای ضعیفی که در برخی مناطق اجناس کوچک را وارد می‌کنند، نیست، بلکه منظور قاچاقچیان بزرگی است که با ده‌ها و صد‌ها کانتینر، اجناس قاچاق، وارد کشور می‌کنند.

به گزارش «تابناک»، از دیرباز برخی مرزنشینان کشورمان زندگی خود را از طریق تردد در مرز و واردات و صادرات جزیی کالا تأمین می‌کردند و «کول‌بری» نیز پیشه آن‌ها نامیده می‌شد؛ اما به تدریج با جدی شدن بحث حفظ امنیت در مرز‌ها، تردد آزاد کول‌بران با دشواری هایی همراه شد، ولی آنان برای تأمین ارتزاق باز هم حاضر بودند خطرهای تردد در مرز را به جان بخرند و تبعات آن را که گاهی رفتن روی مین و معلولیت و گاهی قرار گرفتن در تیررس شلیک نیروهای مرزبانی بود، بپذیرند.

شرایطی که برخی مشائل، از جمله تحمیل جنگ به کشورمان از طرف همسایه غربی و افزایش درگیری‌های نظامی در کشورهای پیرامونمان در سال های اخیر، بر پیچیدگی‌های آن افزود و مسئولان را بر آن داشت تا طرح تجارت چمدانی را راه‌اندازی کرده و به عبارتی به تردد کول‌بران و مرزنشینان در دو سوی مرز با اعمال نظارت‌هایی جنبه قانونی بدهند.

بنابراین، بازارچه‌های مرزی فعال و کارت‌هایی با سهمیه یک تا چند میلیون تومانی برای مرزنشینان صادر شد تا بتوانند ماهانه یک یا دو بار در مرزهایی که بازارچه‌های مرزی فعال دارد، تردد کرده و مایحتاج خود را از طریق واردات و صادرات کالا تأمین کنند. این طرح البته به دلیل فعال نبودن بسیاری از بازارچه‌های مرزی، در عمل نتوانست چندان موفق باشد و به همین دلیل همچنان شاهد تردد کول‌بران در مسیرهای غیرقانونی، سخت، ناهموار و پرخطر هستیم که‌گاه این تردد‌ها با آسیب‌های جانی برای آن‌ها همراه است.

خطرات فراوانی که ‌گاه گریزی از آن‌ها نیست؛ تقابل ناخواسته‌ای که در یک سوی آن کول برانی قرار دارند که برای تأمین معاش خود به رفت و آمد در مناطق مرزی تن می‌دهند و تلاش دارند از دید مأموران دور بماند و در سوی دیگر آن، مأموران مرزبانی هستند که وظیفه دارند از کشور حراست کرده و مانع ترددهای غیرقانونی شود. تقابلی که تنها مسئولان می‌توانند مانع از بروز آن شده و با اتخاذ تدابیری، از وقوع آن پیشگیری کنند.

اتفاقی که نه تنها تاکنون رخ نداده، که‌ گاه بر خلاف انتظار، به تلاش مأموران برای مبارزه جدی با کول بران گره خورده و دستمایه خوبی برای رسانه‌های بیگانه شده است. آنقدر که بر طبل بی‌توجهی مسئولان به معیشت کول بران بکوبند و تلاش کنند با ترسیم شرایط سخت کول بران و درآمد ناچیزشان از این شغل پرمشقت و خطرناک، این باور را القا کنند که تنها طرح مسئولان در این خصوص، مبارزه با معلول، یعنی کول بری است.

در چنین شرایطی جای خوشبختی فراوان دارد که رهبر انقلاب در روزی که به نام کارگران نام گرفته، در چند جمله تکلیف را یکسره کرده و خط مشیی ترسیم می‌کنند که باید پیش روی مسئولان، به ویژه در استان‌ها و شهرهای مرزی کشورمان شده و موجبات رسیدگی به وضعیت نامطلوب کول بران را فراهم آورد.

رویکردی که اگر هم تاکنون اتخاذ نشده و دلایلی همچون مبارزه با قاچاق کالا موجب گره افتادن در اجرای آن شده، اکنون دیگر توجیهی برای بی‌توجهی به آن پذیرفته نخواهد شد و باید مورد توجه ویژه دولتمردان باشد؛ خواه با طراحی و اجرای طرح‌هایی برای ساماندهی تبادلات مرزی و راه اندازی بازارچه‌هایی به این منظور و خواه با دایر کردن قوانین موقتی که تا رسیدگی جامع به معیشت مرزنشینان محروم، دست کم تجارت‌های ابتدایی و دشوار ـ از جمله کول بری ـ که در این مناطق رایج است، اوضاع ایشان وخیم‌تر از آنچه هست، نشده و راه امرار ایشان مسدود نشود.

اتفاقی که با بازگشایی چند مرز کشورمان پس از اظهار نظر صریح رهبری در این خصوص به وقوع آن امیدوار‌تر شده‌ایم؛ اما گذر زمان لازم است تا دریابیم که محقق خواهد شد یا کم کاری مسئولان زمینه ساز سوء استفاده دشمنان کشورمان از معیشت دشوار کول بران را فراهم خواهد آورد!

سخنان رهبری درباره مبارزه با قاچاق کالا به مسئولان را در «تابناک» ببینید:

تعداد بازدید : 555
دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر