بازدید 3730

هنوز در انتقال ارز مشکل داریم

کد خبر: ۵۸۴۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱ 30 April 2016
عضو هیات مدیره انجمن علوم آزمایشگاهی گفت: شرکت‌های خارجی با رایگان دادن دستگاه‌های خود، کیت‌های آزمایشگاهی خود را می‌فروشند این در حالی است که ۴۰ درصد آزمایشگاه‌ها دستگا‌ه‌های کارکرده و از رده خارج دارند.

به گزارش فارس،‌ علی صادقی‌تبار در نشست خبری در بررسی وضعیت آزمایشگاه‌ها گفت: آزمایشگاه‌ها مثل هر صنف دیگری نیاز به ابزار و تجهیزات دارند و 4 رکن دستگاه،‌نیروی انسانی، کیت آزمایشگاهی و فضای فیزیکی برایش بسیار اساسی است.

وی با توجه به وضعیت پس از تحریم‌ها در پاسخ به فارس گفت: قیمت دستگاه‌های آزمایشگاهی در کشورهای اروپایی و فضای فیزیکی از ایران کمی ارزانتر است اما هزینه نیروی انسانی و کیت‌های آزمایشگاهی در ایران گران‌تر از اروپا است. انتظار داریم وقتی هزینه‌هایمان اینگونه با کشورهای  اروپایی برابر می‌شود قیمت ارائه خدمات هم برابر باشد اما اصلا قابل مقایسه نیست. ما با برخی کشورها مثل عربستان، امارات و ترکیه فاصله زیادی داریم و از نظر سرانه درمان به افغانستان نزدیک هستیم اما تعرفه آزمایشگاهی در کشور افغانستان 2.5 برابر ما است آیا دنیا اشتباه می‌کند.

صادقی‌تبار افزود: کار کارشناسانه نداریم و در سیاست‌گذاری‌ها به خطا رفته‌ایم و راه حل موجود بازنگری منابع درمان و سرانه است. قیمت کالاهای مصرفی در کشور اصلاح شده اما تعرفه آزمایشگاهی مغفول مانده است.

عضو هیات مدیره انجمن علوم آزمایشگاهی گفت: تحریم‌ها باعث عدم امکان تبادلات مالی و ارزی شد و اجازه فروش تجهیزات پزشکی وجود نداشت که این موضوع البته پس از تحریم حل شده و شرکت‌های مهم و معتبر ورود کرده‌اند اما در انتقال ارز مشکل داریم.

وی با اشاره به اینکه در پرداخت هزینه‌ها هنوز دچار مشکل هستیم گفت: از سال گذشته شرکت‌های خارجی به صورت رایگان کیت‌های آزمایشگاهی را در اختیارمان می‌گذارند در حالی که در گذشته‌ اینگونه نبود درواقع برخی برندها و نمایندگی‌های فروش تجهیزات مجاز دستگاه‌های خود را به صورت رایگان به برخی مشتریان خاص خود می‌دهند و در مقابل کیت‌های آزمایشگاهی خود را می‌فروشند.

صادقی‌تبار افزود: کیت‌های آزمایشگاهی 30 درصد هزینه‌های آزمایشگاه را تشکیل می‌دهند و با اینکه این شرکت‌ها کیت‌ها را گران‌تر می‌دهند اما کیفیت بهتری دارند.

عضو هیات مدیره انجمن علوم آزمایشگاهی گفت: متاسفانه 40 درصد آزمایشگا‌ه‌ها از دستگاه‌های کارکرده و دست دوم استفاده می‌کنند که این به دلیل وضعیت نابسامان  اقتصادی است دستگاه‌های از رده خارج کشورهای اروپایی و آمریکایی به کشورمان می‌آیند البته دو سال است که ممنوع شده اما قیمت دستگاه‌های معتبر بسیار گران و مثلا 120 میلیون تومان است و قیمت دستگاه‌های دست دوم 50 میلیون تومان است، عملا آزمایشگاه‌ها دستگاه‌های ارزان را می‌خرند و متاسفانه به سمت خرید دستگاه‌های چینی هم رفته‌ایم البته همه آنها نامعتبر نیستند.

وی گفت: هزینه واقعی در آزمایشگاه‌ها از درآمد آن بالاتر است به همین دلیل خیلی از آزمایشگاه‌ها ورشکسته‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار