بازدید 8810

دولت زیر بار حذف یارانه‌ها نخواهد رفت

قطع نشدن یارانه‌ها در ایران فلسفه دیگری دارد. قطعاً دولت آماری از درآمد افراد دارد و اگر بخواهد، می تواند به سادگی این کار را انجام دهد، ولی افرادی هستند که زیاد تمایل ندارند، این کار انجام شود.
کد خبر: ۵۸۴۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۲ 30 April 2016
دولت درباره بیکاری آدرس غلط می دهدنمایندگان مجلس شورای اسلامی موافقت کردند، سه دهک بالای جامعه از دریافت یارانه حذف شوند ؛اما این موضوع بعد از تصویب توسط نمایندگان مجلس با واکنش دولتی‌ها روبه رو شده است. برخی دولتی‌ها بر این باورند، امکان شناسایی این میزان از افراد امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر، رقم 24 میلیون نفر نمی‌تواند درست باشد، زیرا افراد پردرآمد در بخش بالای هرم درآمدی قرار دارند و تعداد این افراد بسیار کمتر از رقم اعلام‌ شده است.

به گزارش «تابناک»، دخل‌وخرج یارانه‌های نقدی به‌ هیچ ‌وجه با هم سازگاری ندارد؛ به ‌عبارت ‌دیگر، نه ‌تنها درآمد گران شدن حامل‌های انرژی و درآمدهای نقدی کفاف پرداختی‌های دولت را نمی‌ دهد، بلکه دولت هر ماه مبلغی را نیز دستی به این درآمد‌ها افزوده و به یارانه بگیران پرداخت می‌کند.

بنا بر این گزارش، قرار بود از سه سال پیش، با پیاده شدن قشرهای پر درآمد از قطار یارانه‌ها، به ‌گونه‌ای توازن در درآمد و پرداخت یارانه نقدی ایجاد شود، ولی در این سال‌ها، دولت به بهانه‌های مختلف از انجام آن خودداری کرده است. با این‌ حال، دولت همیشه از پرداخت یارانه‌ها گلایه کرده و آن را به مصیبت عظما و یا قصه پر غصه تشبیه نموده است.

اما پرسش اینجاست، چرا دولت در این سال‌ها با وجود نارضایتی وزرا از پرداخت یارانه، حاضر به قطع یارانه‌های قشرهای پر درآمد نمی‌شود؟

در سال‌های نخست، دولت از نداشتن سامانه دقیق شناسایی افراد مرفه گلایه داشت، ولی در سال گذشته با جمع‌آوری بیش از چهل سامانه، موفق به شناسایی بیش از سه و نیم میلیون شدند که سرانجام یارانه آن‌ها قطع شد.

بنا بر این گزارش، اما اکنون در سال جدید مجلس تصویب کرده است، یارانه سه دهک بالای جدول حذف شود؛ بنابراین، بنا به گفته برخی نماینده‌های مجلس، باید یارانه کسانی که درآمد ماهانه بالای ۳.۵ میلیون تومان دارند، حذف شود، حال آنکه دولت که اکنون باید از این تصمیم استقبال کند، همچنان مخالف این مصوبه است.

سخنگوی دولت در این ‌باره می‌گوید: این کار قابلیت اجرا ندارد، ولی در مقابل مجلس اعتقاد دارد، این پول به اشتغال جوانان کمک خواهد کرد.

محمدرضا‌پور ابراهیمی گفته است: هدف کمیسیون تلفیق این بود که یارانه آزاد شده و به سمت اشتغال جوانان برود و صرفاً به امر تولید و اشتغال پرداخت شود، حال آنکه مجلس اجازه مصرف این عدد را در جای دیگر به دولت نداده است.

این نماینده مجلس افزود: دولت می‌خواهد تبعات سیاسی و اجتماعی این کار را متوجه مجلس کند، ولی مجلس این کار را به ‌شرط اینکه جوانان جویای کار بتوانند بر سر کاری حاضر شوند، می پذیرد.

با این ‌حال، دولت همچنان زیر بار نمی‌رود و سامانه خود را نیز قبول ندارد و با رد اینکه محاسبات اشتباه بوده، می گوید، حتی اگر سه دهک هم حذف شود، شمار همه کسانی که از دریافت یارانه حذف خواهند شد،  نزدیک به ۷ میلیون تن خواهد رسید.

دولت این بار بهانه کرده است که قصد ندارد به ‌حساب‌های مردم سرک بکشد و انجام این کار را بسته به این دانسته که این کار سرکشی به‌ حساب آنان است و از نظر اخلاقی کار درستی نیست، حال آنکه مردم از سرک کشیدن به ‌حساب‌های خود ابایی ندارند، مگر افراد اندکی که از حساب‌های نامتعارف استفاده می‌کنند.

محمدرضا‌پور ابراهیمی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: دولت‌ها هر آنچه به نفعشان باشد، انجام می‌دهند. شاید به دلیل نزدیک شدن به ایام انتخابات، عده‌ای دوست نداشته باشند این کار عملی شود و آینده سیاسی خود را در گرو رضایت کامل مردم می‌دانند و حاضر نیستند در این راه کوچک‌ترین ریسکی کنند.

این نماینده مجلس افزود: در کشورهای پیشرفته و همه کشورهایی که نبض اقتصاد جهان در دست آن‌هاست، همه حساب‌وکتاب افراد و تمام ورودی و خروجی‌های بانکی آنان از سوی دولت‌ها بررسی و ارزیابی روزانه می شود؛ بنابراین، باید این تابو‌ها نیز در ایران بشکند.

البته همان گونه که گفته شد، قطع نشدن یارانه‌ها در ایران فلسفه دیگری دارد. قطعاً دولت آماری از درآمد افراد دارد و اگر بخواهد، می تواند به آسانی این کار را انجام دهد، ولی افرادی هستند که تمایل زیادی ندارند، این کار انجام شود.

به‌ هر روی، امسال حذف یارانه نقدی به تکلیفی برای دولت تبدیل ‌شده و باید یارانه ۳۰ درصد قشرها را حذف کند. اکنون باید دید، دولت در سال جدید این کار را خواهد کرد یا همچنان باید منتظر شنیدن انتقادات شخص اول اقتصاد کشور درباره نرسیدن اعتبارات به بخش‌های تولیدی کشور باشیم!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۷
علت اینکه دولت نمیخواهدیارانه سه دهک بالا را قطع کند این است که برخلاف اسمش سه دهک بالا به پنج میلیون هم نمیرسد و اعتراف به اینکه ۷۵ میلیون ایرانی محتاج کمک دولت برای گذراندن امور هستند کل نظام را زیر سوال میبرد
مگر نمي گفتيد كه يارانه ها ابدي است ؟
مگر پول امام زمان عج نبود ؟
مگر نگفتيد كه بايد جداگانه نگهداري شود ؟
پس چه شد ؟


چرا از كرده خويش پشيمان نمي شويد و كنار نمي رويد ؟
چرا از ملت ايران بواسطه عدم توانايي مديريت مالي ، اقتصادي و فرهنگي پوزش نمي خواهيد ؟؟؟
یارانه حمل های انرژی برای هیچ ایرانی نباید حذف شود اگر اصل مصوبه یارانه مستمندان است ان را حذف کنید
مدتها است که یارانه من که بازنشسته ام و حقوقم حدود یک میلیون تومان است توسط دولت قطع شده است آن وقت دولت چگونه میتواند ادعا کند که با قطع یارانه مخالف است. اینها تبلیغات دروغینی است که دولت به راه انداخته است!!!
مشخص است دولت برای بقای خود تلاش میکند نه آینده جوانان آقایانی که تا دیروز از دست یارانه ها خواب وخوراک نداشتند لابد قرص خوا ب میخورند
تابناک عزیز ؛ چرا چاپ نمیکنی . این یارانه مربوط به اضافه بهای حامل های انرژی بود که قبلا توسط دولت به شرکت ها پرداخت میشد و خود مجلس تصویب کرد که به مردم بدهد و اصلا ربطی به درآمد مردم ندارد. بهانه ای بود برای آغاز گران کردن قیمت برق و گاز و سوخت و نان. چرا کسی این را نمی فهمد.
این دولتی که ادعا دارد زیر بار حذف یارانه ها نخواهد رفت چرا ابتدای آمدنش آنطور حرف زد که ماها خودمان داوطلبانه ثبت نام نکردیم و به خاطر حمایت از دولت خود را از دریافت یارانه محروم کردیم ، دولت یا باید یارانه همه افراد مثل ما را حذف کند یا در آن دنیا برای احقاق حق باید پاسخگو باشد ، این چه رسمی است که یک روز آنقدر از شیرینی حذف یارانه ها می گویید و حالا مقابل قانون ایستاده اید .
من تعجب مي كنم همه اقتصاددانان مي دانند و هشدارداده اند و اكنون نيز مي گويند يارانه به جز فساد اقتصادي چيزي در پي ندارد و در هيچ جاي دنيا پول نقد به مردم نمي دهند دولت كنوني مگر فراموش كرده چقدر از كسر بودجه و اشتباه بودن پرداخت يارانه مي ناليد!؟؟ حالا چطور مدافع ان شده ؟ من با اينكه حقوق بگير هستم ولي از دريافت يارانه انصراف داده ام اما متاسفانه مي بينم هنوز بخش بزرگي از جامعه كه نه ماليات مي دهند و نه حساب وكتاب پس مي دهند و عده اي از مشاغل ازاد در حال گرفتن يارانه هستند بنابر اين گويا كلاه سر من و امثال من رفته يارانه ابزاري شده براي خريد اراي مردم و اين دولت هم ريسك قطع انرا نمي پذيرد
با نیاز به رای همین یارانه بگیرها ، یارانه ها شرعی و از حقوق مردم است
كلايارانه همه راقطع كنيدخيال همه راحت شودچراداريدمردم رازجركش مي كنيدهي وقت خودتان رابه بحث يارانه تلف مي كنيدآخرش هم هيچ
لطفا سیاسی کاری را در اقتصاد بیخیال شوید و به جای توجه به منافع سیاسی، به منافع عموم مردم بیاندیشید و با قطع یارانه افرادی که نیاز ندارند پول مملکت را در اشتغال و تولید به کار بگیرید. بعضی ها با اینکه نیاز ندارند می گویند یارانه حق آنهاست و باید بگیرند. در حالیکه خیلی از امکانات در اجتماع وجود دارد که فقط به افراد مستحق برسد نه همه مردم. مانند کمک به بیماران صعب العلاج، حمایت از افراد نخبه، کمپ های ترک اعتیاد و... همه اینها بودجه مصرف می کنند و اگه قرار باشه هرکس بیاد و سهمش را بخواد دیگه این گونه کارها عملا فلج میشوند.
دولت زیر بار حذف یارانه‌ها نخواهد رفت -نگگگگوووو
لطفاً یارانه افرادی که بی دلیل قطع نموده اید را پرداخت نمایید.چر که حق رایانه حق شرعی و قانونی همه می باشد
من باحقوق بازنشستگی کمترازیک میلیون تومان باتبلیغات این دولت برای دریافت یارانه ثبت نام نکردم واز روی کارامدن این دولت یارانه دریافت نمیکنم وباگران شدن آب وبرق وگازو......بیشتر حقوقم هزینه آنهامیشود باعنایت براینکه نیاز دارم ولی معتقدم که یارانه هابایدحذف شود حال چه کسانی از دولت مردان از آن سود می برند خداداند؟................درهرحال اگرنمی خواهندحذف کنند...باید ضمینه ثبت نام مجددآنهایی که واقعآ نیاز دارند فراهم کنند.
آقا يارانه ها رو حذف نكنند ولي ديگه نق هم نزنند. حال آدم بد ميشه از بس كه اين آقاي نوبخت غر يارانه ها رو ميزنه.
مردم از اول هم گفتند این به قول خودتان هدفمندی مردم را به خاک سیاه می نشاند.الان هم اگر قصد قطع کردن یارانه ها را دارید لطف می کنید اول همه قیمتها را به قبل غیر هدفمندی یارانه ها برمی گردانید و بعد یارانه ها را قطع می کنید .یک عده هم میگن دولت یارانه را قطع کنه و پول آن را برای اشتغال و ... هزینه کنه اینها خودشان هم می دانند که این پول صرف اشتغال نخواهد شد ولی خوب صدایشان از جای گرم درمیاد.
مگه چیزی مونده
همه رو کهقطع کردند
فقط خواستن تورم ایجاد کنند
فقط خواستن به قول خودشون حامل های انژری رو ساماندهی کنند
همش بر اثر بی تدبیری وبی سوادی است
اخی یادمون نبود
انتخابات نزدیک شده
قطع نمیکند تااخر سال خیالتون راحت
چرا افراد با حقوق چندده میلیونی باید یارانه ای دریافت کنند که منجر به فلج شدن اقتصاد مملکت خواهد شد
بذار قطعش کنن
من بازنشسته تامین اجتماعی با حقوق بسیار گزاف 805 هزارتومان هستم .از اسفند ماه یارانه خانواده چهار نفری ما حذف شده .اعتراض هم کرده ام .آیا این نشان از سلامت کار دارد ؟
یارانه من و همه اطرافیان و همکارام حذف شده. درخواست تجدیدنظر دادم دلیلم این بود که جزو سه میلیون مرفه جامعه نیستم. از ستاد یارانه ها بهم زنگ زدن. دلیلم و گفتم. گفتند آمار سه میلیون یه بازی سیاسیه. گفت ۲۴ میلیون تا الان حذف شدن!!! یعنی همون سه دهک. خب چرا اینهمه مردم و بازی میدین.؟؟؟ سه دهک مد نظر مجلس رو دولت راستگو تا پایان سال ۹۴ حذف کرده بود
دولت روحانی فقط شعار می دهد.سه سال است که دولت قبل را تخریب می کتد و همه مشکلات را فرافکنی می کند. ما با احساس مسئولیت به خاطر این مملکت و منافع ملی در سال 93 از دریافت یارانه انصراف دادیم لیکن این دولت حاضر نیست یارانه افراد متمول جامعه را که حقوق ماهانه افراد مثل ما پول توجیبی بچه هایشان است قطع کند صرفا به خاطر انتخابات و اینکه روحانی 4 سال دیگر رئیس جمهور بماند. ما که دیگر کاری نمی توانیم بکنیم لیکن دست ما خواهد بود و یقه روحانی و دولتش و خدا جوابشان را بدهد.
مگر مجلس قانون هدف مندی یارانه را خودش در دولت قبلی تصویب نکرده است چرا در این دولت حذف یارانه را تصوییب کرده است
قربان برم خدا را یک بام دو هوا را.
یکسال است یارانه ام قطع شده است.کارمند پایه هستم و زیر 1/5 حقوق دارم.خودم و پسرم دانشجوهستیم و شهریه دانشگاه می پردازیم و در امد دیگر نداریم و تا کنون به اعتراض ما پاسخی ندادند
فعلا که یارانه های خیلی هارا قطع ودیگر با قلدری نمب دهند
همین مجلس تصویب کردحالا هم می خواهد حذف کند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار