بازدید 2660
۲

مرگ مهاجر ایرانی در بیمارستان استرالیا

کد خبر: ۵۸۴۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳ 30 April 2016
 مهاجر ایرانی که پس از ۳سال زندگی و تحمل شرایط سخت در کمپ نائورو دست به‌خودسوزی در برابر چشمان نمایندگان سازمان ملل زده بود، در بیمارستانی در ملبورن جانش را از دست داد.

به گزارش همشهری، چهارشنبه هفته گذشته، براي خيلي از مهاجران غيرقانوني استراليا كه در كمپ جزيره نائورو نگهداري مي‌شدند، چهارشنبه‌ سياه بود. آن روز درحالي‌كه قرار بود نمايندگان كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل از اين كمپ بازديد كنند، 5نفر از ساكنان اين كمپ با خوردن تيغ، قرص و در نهايت آتش زدن خود، دست به‌خودكشي زدند تا شايد از اين طريق بتوانند اعتراض خود را به گوش نمايندگان سازمان ملل برسانند.

در مهم‌ترين حادثه‌اي كه چهارشنبه در كمپ نائورو رخ داد، جوان 23ساله ايراني به نام اميد در مقابل چشمان نمايندگان درحالي‌كه فرياد زنان به شرايط سخت زندگي در اين كمپ اعتراض مي‌كرد، با ريختن بنزين روي لباس‌هايش دست به‌خودسوزي زد. فيلم‌هاي وحشتناكي كه از اين حادثه منتشر شده نشان مي‌دهد كه چطور اميد در حالي كه فرياد مي‌زد، از اين شرايط خسته شده و طاقتش را از دست داده فندك را روشن مي‌كند و در يك لحظه گر مي‌گيرد.

به‌دنبال اين حادثه، بقيه افراد حاضر در كمپ كه باورشان نمي‌شد جوان 23ساله دست به چنين اقدامي بزند به كمك او شتافتند و با استفاده از پتو، آتش را خاموش كردند. ساعاتي پس از آن اميد با هواپيما به ملبورن استراليا منتقل و در بيمارستان بستري شد اما يك روز بعد به‌دليل شدت سوختگي جانش را از دست داد.

اميد معصومعلي در حالي در اين حادثه جان باخت كه 3سال از مهاجرت غيرقانوني او به استراليا مي‌‌گذشت و به تازگي در آنجا ازدواج كرده بود. اميد همانند صدها مهاجر ديگر در آرزوي ساختن زندگي بهتر، خانه و خانواده‌اش را در ايران رها كرد تا راهي استراليا شود اما به محض ورود به سواحل اين كشور، از سوي پليس بازداشت و به كمپ جزيره نائورو منتقل شد.

جايي كه دولت استراليا براي جلوگيري از ورود مهاجران به اين كشور براي اسكان دادن مهاجران درنظر گرفته بود. آنهايي كه زندگي در كمپ‌هاي نائورو، كريسمس و مانوس را تجربه كرده‌اند، خيلي خوب از شرايط سخت زندگي در آنجا خبر دارند. اوضاع بد بهداشتي، درماني و تغذيه در اين كمپ‌ها بارها باعث اعتراض و حتي شورش مهاجران در آنجا شده است.

در 2 سال گذشته خبر مرگ 3جوان ايراني در اين كمپ‌ها حتي باعث شد هزاران نفر از مردم استراليا در اعتراض به شرايط نگهداري مهاجران راهپيمايي و تجمع كنند. يكي از اين سه‌نفر فاضل چگيني بود كه سال گذشته در شورش كمپ كريسمس بر اثر ضرب و شتم جان باخت. رضا براتي، جوان 23ساله ايلامي نيز سال 93 در جريان اعتراض به شرايط بد زندگي در كمپ مانوس، هدف ضرب و شتم مأموران نگهبان قرار گرفت و جانش را از دست داد و در همان سال حميد خزايي، جوان 24ساله ايراني پس از مبتلا شدن به يك بيماري عفوني و پوستي روي تخت بيمارستان جانش را از دست داد.

حالا و با مرگ اميد معصومعلي، تعداد ايرانياني كه طي سال‌هاي اخير در كمپ‌هاي استراليا جانشان را از دست داده‌اند به عدد 4رسيده و اين در حالي است كه وزير مهاجرت استراليا مي‌گويد: آسيب‌رساندن مهاجران به‌خود باعث نخواهد شد كه آنها يا خانواده‌شان وارد استراليا شوند. او همچنين پس از خودسوزي جوان ايراني گفته بود كه « او پس از درمان در بيمارستان، به اردوگاه باز گردانده خواهد شد.»

با گذشت يك روز از مرگ اميد، عده‌اي از مردم استراليا در اعتراض به سياست‌هاي دولت با پوشيدن لباس‌هايي كه نام اميد روي آنها درج شده بود، در ملبورن تجمع كردند. همسر اميد نيز به نحوه انتقال او به بيمارستان اعتراض كرد و گفت كه پس از حادثه چندين ساعت طول كشيد تا اميد به بيمارستان منتقل شود و همين تعلل باعث مرگ او شده است. تعلل در درمان بيمار، همان اتهامي است كه درباره پرونده حميدخزايي نيز به دولت استراليا وارد شده است.

چند روز پيش بود، شبكه اي‌بي‌سي استراليا با پخش برنامه‌اي به بازخواني پرونده مرگ حميد خزايي پرداخت و در اين برنامه عنوان شد كه يكي از دلايل مرگ جوان ايراني، تعلل در درمان او بوده است. زندگي سخت مهاجران در كمپ نائورو در حالي ادامه دارد كه دولت استراليا اعلام كرده كه اصلا قصد ندارد آنها را به استراليا منتقل كند. چهارشنبه گذشته علاوه بر خودسوزي اميد، در كمپ نائورو اتفاقات ديگري نيز رخ داد. 2جوان لبناني و يك جوان عراقي با خوردن تيغ اقدام به‌خودكشي كردند. همچنين يك دختر ايراني نيز با خوردن قرص قصد داشت به زندگي خود پايان دهد كه همه آنها زنده ماندند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
وزارت خارجه برای صیانت از حقوق پناهندگان ایرانی
چه میکند؟ آقای ظریف: شما هم در جوانمرگ شدن
این جوان بیگناه مسئول هستی
کجان مدعیان حقوق بشر!!!!

اگه مسیله داخلی بود صداشون گوش فلک رو کر میکرد اما حالا لال مونی گرفتن!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار