بازدید 10010

مجازات ۳ هزار تومانی عابران، جریمه یا شوخی؟!

3000 تومان، مجازاتی است که قانون برای برخورد با عابران قانون‌شکن در نظر گرفته؛ عابرانی که رفتار خودخواهانه‌شان زمینه را برای گرفتار شدن شهروندان قانونمدار فراهم می‌کند.
کد خبر: ۵۸۴۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹ 30 April 2016
3000 تومان، مجازاتی است که قانون برای برخورد با عابران قانون‌شکن در نظر گرفته؛ عابرانی که رفتار خودخواهانه‌شان زمینه را برای گرفتار شدن شهروندان قانونمدار فراهم می‌کند.

به گزارش جام جم، این افراد بی‌توجه به قوانین از عرض هر خیابان و بزرگراهی عبور می‌کنند و سبب بروز حوادث ترافیکی و مشکلات زیادی برای شهروندان می‌شوند، با این حال دست قانون برای مجازات آنها و دفاع از حقوق شهروندان قانونمدار خالی است، به همین دلیل برخی کارشناسان بر بازنگری قوانین در این حوزه پافشاری می‌کنند و می‌گویند نمی‌توان با نادیده گرفتن تخلف عابران و نسبت دادن تخلف تخطی از سرعت مطمئنه به رانندگان، روی قانون‌شکنی عابران متخلف سرپوش گذاشت.

براساس ماده 26 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که سال 89 مصوب شد، در صورتی که راننده در تصادفی که بین عابر و راننده اتفاق می‌افتد، هیچ‌گونه قصوری مرتکب نشده باشد، کارشناس تصادفات پس از بررسی صحنه تصادف می‌تواند عابر را مقصر حادثه معرفی کند. برای نمونه اگر عابری با وجود پل عابر پیاده یا زیرگذر از عرض خیابان عبور کرده و فردی را که با رعایت قوانین و سرعت مطمئنه در حال رانندگی است، به خطر بیندازند و او را در شرایط تصادف با خود قرار دهد، مقصر شناخته می‌شود.

البته در این شرایط عابر پیاده می‌تواند از خدمات بیمه خودروی راننده استفاده کند، اما راننده از بررسی کیفری مبرا می‌شود.

این درحالی است که دیروز برخی خبرگزاری‌ها از افزایش جریمه عابران متخلف به 30 هزار تومان خبر دادند، اما پس از مدتی آن را تصحیح و به 3000 تومان تغییر دادند.

جریمه یا شوخی


حدود پنج سال پیش بود که هیات دولت هنگام بررسی جرایم رانندگی، جریمه‌ای را نیز برای عابران پیاده‌ای که قانون‌شکنی کنند، در نظر گرفت؛ بر این اساس در بند 171 جرایم رانندگی عابر پیاده متخلف مشمول 3000 تومان جریمه شده؛ جریمه‌ای که کارشناسان از آن به عنوان شوخی یاد می‌کنند، زیرا بازدارندگی لازم را ندارد.

سرهنگ محمد ترحمی، رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: چنین جریمه‌ای به یک شوخی بیشتر شبیه است، زیرا مجازات باید با اثری که جرم به جای می‌گذارد، تناسب داشته باشد. برای نمونه قانون‌شکنی عابر، ایمنی و امنیت خاطر راننده را سلب می‌کند و 3000 تومان جریمه نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.

به نظر می‌رسد بازدارنده نبودن این قانون به قانون‌شکنی در شهر دامن زده، زیرا بیشتر رانندگان از این گله دارند که تعداد زیادی از عابران پیاده به چراغ راهنمایی نیز احترام نگذاشته و هنگام قرمز بودن چراغ از عرض خیابان عبور می‌کنند.

ترحمی با بیان این‌که باید چنین قوانینی مورد بازنگری قرار گیرد، بر لزوم فرهنگسازی نیز تاکید می‌کند.

کارشناسان معتقدند برای قانونمدار کردن شهروندان باید به آنها آموزش‌های مناسبی ارائه کرد و به نظر می‌رسد در این بین آگاه کردن خانواده‌ها نقش بسزایی دارد، چون اکنون والدین و اولیای مدارس آموزش‌های فرهنگ ترافیکی را جزو اولویت‌های خود قرار نمی‌دهند و به این شکل کودکان از رفتار نادرست برخی بزرگسالان الگوبرداری می‌کنند.

قانون زیر پای عابران مقصر


باید یادآور شد بسیاری از عابران متخلف نیز جریمه 3000 تومانی را پرداخت نمی‌کنند؛ زیرا در صورتی عابر ملزم به پرداخت جریمه می‌شود که در صحنه تصادف باقی مانده و در دادگاه حضور پیدا کند، این درحالی است که در بسیاری از مواقع رانندگان برای تصادف نکردن با عابران از مسیر اصلی منحرف می‌شوند و به همین دلیل با سایر خودرو‌ها، جدول و دیواره گذرگاه‌ها برخورد می‌کنند.

افزون بر این برخی کارشناسان نیز می‌گویند در هیات دولت هم برای افزایش جریمه عابران پیاده اراده‌ای وجود ندارد، چون در آخرین بازنگری جرایم که سال گذشته صورت گرفت، این جریمه ناچیز افزایش پیدا نکرد.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا درباره آموزش به شهروندان خاطرنشان می‌کند: سراهای محله مکان‌های مناسبی برای ارائه آموزش به شهروندان است. درواقع باید در چنین محل‌هایی به افراد توضیح داده شود که آنها باید از چه محل‌هایی عبور کنند تا سلامتشان به خطر نیفتد یا شهروندان باید آگاه شوند که هنگام تردد در شب از لباس‌های تیره استفاده نکنند. در واقع باید شرایطی ایجاد شود که همه در قبال حوادث ترافیکی احساس مسئولیت کنند.

بستر لازم فراهم نیست


کارشناسان معتقدند جریمه شدن عابران متخلف نیاز به بسترسازی دارد، زیرا در شرایط کنونی فقط عابرانی که به دلایلی مانند مجروح شدن در صحنه تصادف باقی می‌مانند جریمه می‌شوند و نمی‌توان عابرانی که چراغ قرمز را نادیده می‌گیرند، جریمه کرد.

هادی هاشمی، رئیس پیشین پلیس راهور پایتخت نیز در این باره به جام‌جم می‌گوید: جریمه عابران متخلف به سازوکاری نیاز دارد که اکنون در کشور مهیا نیست. برای نمونه همه شهروندان کارت ملی هوشمند ندارند یا این‌که آموزش‌های لازم به آنها ارائه نمی‌شود، این در حالی است که در کشورهای موفق این کار بخوبی انجام می‌شود.

منظور هاشمی، اجرای کامل قوانین در کشورمان است که با ایراد‌هایی روبه‌رو است. در شرایط کنونی برخی رانندگان متخلف قادرند از پرداخت جریمه شانه خالی کنند، برای نمونه بسیاری از متخلفان با استفاده از رابطه، میزان جریمه‌های خود را کاهش می‌دهند یا هنوز پلیس بدرستی نمی‌تواند موتورسیلکت‌سواران متخلف را جریمه کند، بنابراین در چنین شرایطی در نظر گرفتن جریمه برای عابران متخلف امری ‌ناشدنی است.

عابر مقصر نمی‌شود!


این درحالی است که رئیس پیشین پلیس راهور پایتخت پرده از روندی برمی‌دارد که با توجه به آن می‌توان گفت در کشورمان شرایط به هیچ وجه برای قانونمدار شدن عابران پیاده آماده نیست.

آن‌طور که هاشمی می‌گوید در بررسی صحنه‌های تصادفات اراده‌ای برای مقصر شناختن عابران متخلف وجود ندارد، چون بیشتر کارشناسان تصادفات به نفع عابران متخلف رای می‌دهند.

او تصریح می‌کند: هنگام کارشناسی صحنه‌های تصادف به قول معروف آچارفرانسه‌ای وجود دارد به عنوان تخطی از سرعت مطمئنه و با نسبت دادن آن به راننده‌ها روی قانون‌شکنی عابران سرپوش گذاشته می‌شود.

آن‌طور که هاشمی می‌گوید چنانچه عابری نیز به عنوان مقصر شناخته شود در صورت شکایت او، در نهایت هیات داوری راننده را مقصر معرفی می‌کند.

با توجه به بازدارنده نبودن قانون برای مجازات عابران پیاده متخلف و نبود اراده‌ای برای بهبود این شرایط عابران پیاده در صورتی که متخلف باشند نیز حاکم بلامنازع معابر هستند، روندی که اگر محدود نشود سبب گسترش قانون‌گریزی، هرج و مرج و کاهش امنیت روانی رانندگان می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۶
طرح عاااااااااااااااااالیه!فردا برای ازدواج جوانان باید عدم خلافی طرف مقابل را بگیرند
چرا ندارد خیلی خوب هم دارد مبلغش کمه ولی می تواند به سرعت در رفتار مردم ناثیر بگذارد. برای اجرایش کافی است چند سرباز و یک اتوبوس کنار باشد تا هرکه پرداخت که هیچی هرکه نپرداخت باز داشت می شود به سرعت می پردازند و دفعات دیگر به این راحتی بی محلی عابر پیاده اتفاق نمی افتد
يك بار بنده با سرعت كم با عابري كه مقصر بود و از محل خطرناكي رد ميشد تصادف كردم. وقتي به پليس همين " ماده 26 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 89 " را گوشزد كردم با نگاهي تمسخر آميز و با عصبانيت گفت : كي گفته ؟!!!! و كجاي دنيا عابر مقصره!!!
نمیگم میخوام قانون شکنی کنم اما بر فرض هم که از چراغ قرمز رد شدم
پلیس میخواد شمارمو برداره؟
میخواد با من دست به یقه بشه و نگهم داره؟
میخواد راهی زندانم کنه؟
میخواد منو بفرسته پارکینگ؟
میخواد گواهی نامه راه رفتنمو باطل کنه؟
میخواد از کشور اخراجم کنه؟
میخواد قفل بزنه به پاهام که نتونم راه برم؟
پاسخ ها
یکی دیگر از مردم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
پلیس می تونه ازش اثر انگشت بگیره و حتی ازش عکس بندازه. بعد مشخصاتشو ازش بپرسه. اگه بعدا معلوم بشه مشخصاتشو دروغ گفته مجازاتشو چندین برابر کنند.
خیلی از اوقات مقصر راننده نیست .....ب نظرم قانون خوبیه.....تو کشور های پیشرفته ی عربی اجرا میشه
متاسفانه قانون عابر پیاده درایران بسیار ضعیف اجرا میشود واین درحالیست که اکثر عابران پیاده قانون شکن هستند و با اتفاق افتادن حادثه برای عابر دیه بگیران حادثه فرد حادثه دیده را فراموش کرده وبیشتر بدنبال مبلغ دیه هستند.
کار درستی است.
وقتی مردم ایران خارج میرن همه ناچارا رعایت کنند ولی وقتی در داخل ایران هستند راحت از جایی نباید رد شوند رد میشوند یا روی زمین توف یا پوست تخمه و آشغال و ... درصورتیکه به خارج میروند اینکارا را نمیکنند...انگلیسیها یه ضرب المثل دارند که میگه

تکرار عادت میاره و عادت فرهنگ میاره

با جریمه 3 هزار تومان همینی که هستیم هستیم.
شاید با جریمه کردن یه کم فرهنگ پیدا کنیم
الان موتوریها سر همه چهار راهها از چراغ قرمزمیگذرن و داخل پیاده رو تردد میکنن همه خیابونهای تهرانو بر خلاف مسیر حرکت میکنن پلیس راهنمایی جرات نداره حرفب بزنه. این چه وضعیه. داریم میشیم مثله هند و پاکستان از بس بی قانونیه تو خیابونا.
عاليه مثل كشورهاي بيشرفته فقط مشكلش نرخ جريمست بايد بيش از 200000 هزار تومن باشد
اگر در محلهاي پرتردد پل عابر پياده برقي بگذارند كسانيكه مشكل از پله بالارفتن دارند حتما خطر نمي كنند و وسط بزرگراه رد نمي شوند
مثلاً پنج ساختمان اداري و يك هنرستان در تپه هاي عباس آباد وجود دارد و پل عابر پياده برقي براي رفاه حال كارمندان، دانش آموزان و ارباب رجوعان وجو ندارد.
اینها همه بهانه است.
در کشورهای قانونمند عابر پیاده خاطی هم توسط پلیس متوقف شده و یا باید نقدا جریمه را پرداخت کند، یا کارت شناسایی معتبر ارائه دهد تا جریمه اش ثبت شود و در غیر این صورت دستگیر میشود.
عین همین امر در مورد مسافران مترو و اتوبوس که بدون پرداخت بلیط سوار شده اند هم اجرا می شود.
یه پیشنهاد،می شود قانونی وضع کرد که به موجب آن عابران پیاده و موتور سواران اگر در اتوبان ها و بزرگراهها تصادف اتفاق افتاد مقصر باشند؟ اینجوری نه موتوری ها جرات می کنند وارد اتوبان شوند و نه عابر
اول يه فكرى بحال موتورسوارها بكنيد كه وسيله نقليه موتورى سوار هستند و بهيچ قانونى هم پايبند نيستن هر جورى هم تصادف كنن راننده بدبخت مقصر ميشه بهمين دليل هم روز به روز جرى تر ميشن بعد به فكر جريمه عابران پياده باشيد كه البته اونهم در جاى خودش درسته بشرطى كه اونهم براى كسب درامد نباشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل