بازدید 39430
چرا «من سالوادور نیستم» از پرده پایین کشیده می‌شود؟

ترس از قرار گرفتن یک کمدی در جایگاه پرفروش‌ترین فیلم ایرانی!

کنایه عطاران این شائبه را تقویت کرده که من سالوادور نیستم قرار نیست بیش از این بفروشد و به همین دلیل حتی به جای آنکه طی چند هفته و به طور پلکانی، سینماهایش گرفته شود، به یک باره باید تا پنج روز دیگر، تمام 90 سالن سینمایی که این فیلم در آنها اکران می‌شود با فیلم‌های تازه جایگزین شود!
کد خبر: ۵۸۴۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸ 29 April 2016
ننگ قرار گرفتن یک کمدی در جایگاه پرفروش‌ترین فیلم ایرانی!
پایین کشیدن کمدی پرفروش «من سالوادور نیستم» از پرده سالن‌های سینما، با وجود آنکه این فیلم چندین برابر کف اکران را به دست آورده، این شائبه را به وجود آورد که برخی نگرانی‌ها از قرار گرفتن این فیلم در جایگاه پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران باعث شده تا برنامه پایان بخشیدن زودهنگام به اکران این فیلم آغاز شود.

به گزارش «تابناک»؛ آئین نامه شورای صنفی نمایش لحظه به لحظه تغییر می‌کند و در همین چارچوب  طبق آئین نامه شورای صنفی نمایش در سال 95 در 6 ماه نخست سال، فیلم ها تنها می توانند با احتساب کف فروش تا سقف 7 هفته در سرگروه های سینمایی خود اکران شوند و تا سقف 10 هفته در سینماهای آزاد (زیرگروه) به نمایش خود ادامه دهند.

این میزان در نیمه دوم سال به همان سقف 10 هفته با احتساب کف فروش در سینماهای سرگروه افزایش می یابد. با این حساب فیلم های نوروزی باید از 15 اردیبهشت ماه جای خود را به فیلم های دیگر دهند، ولو اینکه این فیلم‌ها توان فروش بیشتری را داشته باشند و کف فروش را در سینماهای سرگروه حفظ کرده باشند. در واقع حتی اگر مردم هر هفته یک میلیارد تومان بلیت یک فیلم سینمایی را بخرند، آن فیلم از پرده پایین کشیده می‌شود!

فیلم‌های سینمایی «بادیگارد»، «ابد و یک روز» و «50 کیلو آلبالو» در سرگروه‌های سینمایی از تاریخ 15 اردیبهشت ماه تعویض می‌شوند و 2 فیلم «من سالوادور نیستم» و «کوچه بی‌نام» در کل سینماها به ترتیب در تاریخ‌های 15 اردیبهشت و 8 اردیبهشت تعویض خواهد شد تا بدین ترتیب فیلم‌های تازه‌ای به نمایش درآیند و با این سیاست کاری، شمار فیلم‌هایی که در سال 1395 به نمایش در می‌آیند، بیش از سال 1394 باشد.

این رویکرد تامل برانگیز در حالی در پیش گرفته شده که فیلم‌های روی پرده به شدت در حال فروش هستند و مشخصاً  «من سالوادور نیستم» با 13.5 میلیارد تومان فروش می‌توانست با چند هفته دیگر حضور در چرخه اکران، رکورد فروش را جابجا کند و در جایگاه پرفروش ترین فیلم ایرانی قرار گیرد اما ظاهراً برای برخی این قاعده ننگ آور بود، چرا که در غیر این صورت هیچ دلیل عقلانی برای پایین کشیدن فیلمی که فروش میلیاردی‌اش در هر هفته ادامه دارد، وجود نداشت.

ننگ قرار گرفتن یک کمدی در جایگاه پرفروش‌ترین فیلم ایرانی!

البته به زعم برخی ناظران، موضوع ننگ آور بودن در میان نیست و اصل مسئله این است که یک فیلم با سرمایه 2.5 میلیاردتومانی و بدون برخورداری از تبلیغات وسیع شهری و رانت‌های خاص و با تکیه بر داستانی نه چندان قوی و عمدتاً با استفاده از رضا عطاران به عنوان ستاره این روزهای سینمای ایران توانسته به اندازه برخی فیلم‌های پرهزینه بفروشد و اگر این فروش استمرار می‌یافت و از 17 میلیارد تومان عبور می‌کند، عملکرد برخی به شدت زیر سوال می‌رفت.

البته شاید این رفتار شورای صنفی نمایش برنامه ریزی شده نبوده و تصادفی چنین اتفاقی رخ داده و چنین برخوردی با فیلمی شده که چندین برابر کف فروش سینمای سرگروهش می‌فروشد! به هر صورت، این رفتار با اعتراض ضمنی رضا عطاران نیز مواجه شده و بازیگر نقش اول فیلم «من سالوادور نیستم» با بازنشر آنونس این فیلم نوشته است: «خداروشکر، روزهای آخر اکران، اگه بذارن بازم میفروشه، نمی ذارن...» .

کنایه عطاران این شائبه را تقویت کرده که من سالوادور نیستم قرار نیست بیش از این بفروشد و به همین دلیل حتی به جای آنکه طی چند هفته و به طور پلکانی، سینماهایش گرفته شود، به یک باره باید تا پنج روز دیگر، تمام 90 سالن سینمایی که این فیلم در آنها اکران می‌شود با فیلم‌های تازه جایگزین شود!

شاید تصور شود پشت خط برای اکران دوم سال فیلم‌های مهم و پرفروشی در نظر گرفته شده اما متاسفانه به جز «اژدها وارد می‌شود» ساخته مانی حقیقی، بعید است سایر فیلم‌های جایگزین توان فروش خیره کننده‌ای داشته باشند.

عجیب ترین گزینه در میان اکران دوم سال نیز «دلبری» به کارگردانی سیدجلال دهقانی اشکذری و تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی است؛ یکی از سست‌ترین آثار سال که موضوعی مهم را به ضعیف‌ترین شکل ممکن مورد پرداخت قرار داده، به گونه‌ای که اکران این ملودرام آنچنان با خنده‌های مستمر تماشاگران در جشنواره فیلم فجر همراه شد که اگر شخصی به یک باره وارد سالن می‌شد تصور می‌کرد کمدی اکران شده است!

انتظار می‌رود مسیر موفقیت سینمای ایران در سال جاری، با تدبیر بیشتر از طریق کنار گذاشتن گزینه‌های ضعیف از اکران و همزمان، استمرار بخشیدن به اکران فیلم‌هایی پرفروش و دوری از تقسیم سهم در این حوزه، استمرار بخشیده شود. آیا شورای صنفی نمایش در این زمینه نگاه جدی دارد یا سینمای ایران آهسته آهسته با افت فروش مواجه می‌شود؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۸
انتشار یافته: ۳۶
امسال سینمای ایران مدیون تبلیغات شبکه های ماهواره ایه اینو خود شما بهتر از همه میدونید وجالب اینه که هیچ کسی حتی بهش اشاره هم نمیکنه
پاسخ ها
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
بنده کاملا مخالف برداشته شدن فیلم سالوادور از پرده سینما هستم اما نکته بسیار مهم این است که کاملا مشخص هست که برنامه ای برای فروش بیشتر برخی فیلمها در پشت پرده در جریان است و برخی بخاطر پاین کشیدن فیلم آقای مجیدی از صدر پرفروش ترین فیلمهای سینمای ایران و از روی لجبازی به دیدن فیلم سالوادور میروند که چیز خاصی در چنته ندارد و در ساده ترین حالت یک کمدی کاملا معمولی بدون هیچ نوآوری میباشد. متاسفانه سیاسی بازی برخی بینندگان سینما همچنان در سینمای ایران وجود دارد و ای کاش لااقل فیلمی که میخواست به عنوان پرفروش ترین فیلم سینمای ایران قرار بگیرد, حداقلهای استاندارد یک فیلم سینمایی را داشت!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
آقا علیرضا خدا شفات بده
منو یاد دایی جان ناپلئون انداختی....
کار کار انگلیسی هااست!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
دقیقا همینه، به دلیل تبلیغات زیاد در شبکه های ماهواره ای و شاد بودن موضوع داره فروش میکنه اما بعضی ها دوست ندارن مردم شاد باشن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
دقیقا باهاتون موافقم من و خانوادم و اقوام و دوستان همه با همین تبلیغات ماهواره ای رفتیم برای دیدن این فیلم ها و اکثریت هم مثل ما فقط بعضیها میخوان با لمپنیسم با جلوگیری از خواسته مردم همه چیز جوری چیده بشه که اونها میخوان حتی جدول فروش فیلمی که برای مردم ساخته شده و مردم دارن انتخاب میکنن که ببیننش
خلاصه اینکه از سر حسودی ، فیلم از اکران در میاد؟!
همون بهتر که این فیلم مزخرف پایین بیاد . نه موضوع داره نه داستان داره سر و ته هم که نداره به خاطر لودگیه چند تا ادم که نمیشه خندید تازه مردم عاقل شدن الان هر فیلمی رو نگاه نمیکنن مگه اینکه لوده باشه . اخه فیلم کارگردان های بزرگ مثل اصغر فرهادی حاتمی کیا رو ادم صد بار ببینه بهتره تا این فیلم رو یه بار ببینه .
پاسخ ها
رامین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
ملت ما توی عزا و ناراحتی مدرک دکتری دارند...ولی فکر کنم شما مدرکتون رو از جاهای خوبی گفتید که این جوری راجع به فیلم های آقای هادی حرف میزنید....یه پا فراستی بودید و خبر نداشتیم
آقا من میخواستم بعد کنکور ارشد برم نگاهش کنم. ورندارید تو رو خدا.
پاسخ ها
hamed
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
بچه بشین درستو بخون... اومدی داری خبر می خونی؟؟!!!!!
ظاهرا شما فکر میکنین معجزه شده؟
فروش چهار برابر به واسطه تبلیغ ماهواره ای ممکن شده است
واقعا جای تاسف دارد که فیلم بسیار ضعیف ساختاری و محتوایی, مانند سالوادور, پرفروش ترین فیلم سینمای ایران شود و این از سقوط فرهنگی جامعه خبر میدهد.
پاسخ ها
سپهر
| United States |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
خوش به حال تو که با فرهنگی
خلاصه اینکه عجب خطر بزرگی لطفا فیلمهای غمناک و گریه اور بسازید چون خنده و شادی گناه است
فروش این فیلم بخاطر سر لخت بودن یک زن و دنبال کردن یک مرد و فرار مرد از اون زن بوده یعنی انجام دادن کاری که در واقعیت جامعه خلاف است ولی در زندگی خصوصی مردم لذت دارد
امسال شبكه هاي ماهواره اي با تبليغات گسترده مردم رابه سينما ها كشوندند و اين نشون دهنده ميزان بالاي مخاطب شبكه هاي ماهواره اي در درون جامعه است . كاري كه صدا و سيما (رسانه ملي ) با اون دستگاه عريض و طويل و بودجه سر سام آورش نتوانست انجام چند تا شبكه كوچك تحت عنوان حمايت از هنر و هنر مند با پخش آگهي رايگان به راحتي انجام دادند
اميدواريم كه مسئولين رسانه ملي نسبت به ارتقا كيفيت برنامه ها تجديد نظر كنند تا بتوانند مخاطب را به سمت خود جذب كنند و بدين گونه فرهنگ غني ايراني اسلامي را در اختيار مخاطبين قرار دهند.
در غير اين صورت شاهد قدرت نمايي هر چه بيشتر اين رسانه هاي غير وطني و گسترش فرهنگ غربي در جامعه خواهيم بود.
پاسخ ها
دانشجو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
پخش آگهی رایگان در ماهوراه؟؟؟ حمایت از هنر و هنرمند؟؟؟ خیلی خندیدم خدایی..
منم با فرهاد موافقم چرا مردم همش باید گریه کنن ؟حالا کاری به محتوای فیلم ندارم.
چرا اونایی که فیلمشون استاندارده یه فیلم شاد نمیسازن تا مردم یه ذره شاد باشن؟
متاسفانه مردم فیلمهای بی محتوا و لودگی را دوست دارند حیف پول نیست که به جیب این افراد میریزید؟ اینها نه تخصص دارند و نه هنری فیلنامه باید مشکلات و معضلات جامعه را به تصویر بکشد نه مسخره بازیحیف از این همه درسی که خوندیم شاید بهتر بود بازیگر میشدیم و ادا در میاوردیم
فکر میکنم این فروش بی سابقه نشون میده که مردم احتیاج زیادی به شاد شدن دارن!!!
یه فیلم بسیار مزخرف و بی محتوا
واقعا جای تعجب و تاسف داره فیلمی مانند سالوادور که نه فیلنامه قوی داره و نه از لحاظ محتوا حرفی واسه گفتن اینقدر فروش میکنه!فقط بخاطر حضور عطاران.
فیلم "حضرت محمد" هنوز که رو پرده هست. چرا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
این دو تا فیلم با هم فرق دارند از زمین تا آسمون.
سلام ی فیلمم که فاز سنگین و غمناک نداره داره میره بالا نمیزارن
لازمم نکرده نگران فرهنگ مردم باشی خیلی وقته نابود شده سر سیاسی بازی مسعولین.
همیشه قرار نیست ادمای بزرگ یه کاری کنن
اقایون حاتمی کیا و... از سروران ما هستن ولی قبول کنین خیلی دیگه فیلماشوم مفهومی و با معنیه
شاید مردم نیاز به یه فیلم کم مفهوم و خنده دار دارن.
بله رفیق مردم ما خسته شدن از فیلمای فاز سنگین و ... فیلمایی که همش یا اشکه یا ناراحتی یا از این چرتا
یعنی بی برنامه گی و غیر حرفه ایی بودن توی تمام سطوح جامعه موج میزنه چه دولتی غیر دولتی
انگار هیچکس سرجای خودش نسیت تو این کشور
سالهاست از مسولین ما از هر چیزی میترسن حتی از اکران و فروش یک فیلم
شما چه فکر میکنید. مردمن خسته اند. یه ساعت برن بخندن هم نیاز به فلسفه بافی داره؟ همه که تریپشون روشنفکری نیست
متاسفم برای سازندگان این فیلم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
شما بهتره برای خودت متاسف باشی، فیلم با فروشش نشان داد که خیلی مورد استقبال قرار گرفته ومردم هم دوستش داشتن که همچنان به دیدنش ادامه میدن
اینکه یک فیلم سطح پایین طنز اینقدر فروش میکنه به نظر من یک دلیل میتونه داشته باشه و اون اینکه مردم ایران خیلی غمگینن که دنبال خنده میگردن اونم از هر نوعی
مردم احتياج به شادي و خنده دارند دست آقاي عطاران درد نكنه منم قبول دارم كه موضوع فيلم معمولي بود اما شاد شديم بايد مي خنديديم كه خنديديم
اين موضوع نشان دهنده يك موضوع است مردم خسته شده اند از گريه شادي مي خواهند احتياج به شادي و تفريح واقعي دارند
چرا پس فیلم مجیدی چند ماهه داره اکران میشه؟ عجیبه که اون فیلم با آنهمه سر و صدا و هزینه و نمایش طولانی از این فیلم ساده کمتر می فروشه.
پاسخ ها
دانشجو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
فیلم با محتوا خیلی فرق می کنه با فیلم طنز.

فیلم طنز معمولا گسترده بیشتری داره و حتی چند بار تماشا می شه.
من تمام فیلم هایی که انتخاب میکنم واسه دیدن بیشتر ملاکم جشنواره بود و راضی بودم . متاسفانه بواسطه ی اصرار دوستم رفتم این فیلم سالوادور رو دیدم ، و وقتی با همسرم از سالن سینما بیرون اومدیم واقعا واسه زمان دو ساعته ای که تلف شد حسرت خوردیم ، واقعا آقای عطاران این فیلم رو در کنار فیلم نهنگ انبر بذارید و خودتون قضاوت کنید . انتظار بیشتری از شما داشتیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر