بازدید 22745
اخبار لحظه به لحظه از انتخابات

تیراندازی در حوزه انتخابیه ممسنی/ حدادعادل هیچ مستندی به وزارت کشور ارائه نکرده است

فرآیند برگزاری دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش با حضور وزیر کشور آغاز شد. در این انتخابات 17 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند. هر فرد می‌تواند در استانی که دور قبل رای داده است رای خود را به صندوق بیاندازد.
کد خبر: ۵۸۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵ 29 April 2016
با این طرح، یک نفر هم صاحب خانه نمی شودبرگزاری دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش با حضور وزیر کشور آغاز شد.

به گزارش «تابناک»، این انتخابات در 55 حوزه از 21 استان باقی مانده برگزار می شود.

در این انتخابات 17 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند. هر فرد می‌تواند در استانی که دور قبل رای داده است رای خود را به صندوق بیاندازد.

بیش از 154 هزار صندوق برای رای‌گیری در این انتخابات پیش ‌بینی شده است.

136 نفر برای 68 کرسی باقی مانده در مجلس دهم امروز با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

آخرین وضعیت استان گلستان

طهماسبی رییس ستاد انتخابات گلستان:  تاکنون 400 هزار تعرفه برگ رای مصرف شده است و برای تمدید ساعت اخذ رای تمهیدات لازم صورت خواهد گرفت.

اختیار تمدید زمان رای گیری به استانداران تفویض شد

 متن اطلاعیه شماره 120 ستاد انتخابات کشور در این باره به شرح زیر است:

با سپاس از ملت شریف ایران و با توجه به استقبال چشمگیر مردم عزیز و درخواست ستاد انتخابات استان‌ها و به استناد تبصره 4 ماده 10 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، وزیر کشور اختیار تمدید مدت اخذ رای مازاد بر زمان اعلام شده را به استانداران تفویض می‌کند.

تاکید می‌شود اعضای شعبه اخذ رای موظفند نسبت به اخذ رای تا آخرین نفراتی که در شعبه حضور دارند اقدام کرده به نحوی که کلیه مراجعه کنندگان بتوانند رای خود را به صندوق بیاندازند.

تیراندازی در حوزه انتخابیه ممسنی

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور بعد از ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌ها در محل ستاد انتخابات کشور، با تشریح آخرین وضعیت امنیتی در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم اظهار داشت: مرحله دوم انتخابات در ۲۱ استان در حال انجام است.

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های قبلی ۳ منطقه را در وضعیت امنیتی برآورد کرده بودیم که شامل استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و فارس بوده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ادامه داد: تا این لحظه در تمام حوزه‌های انتخابیه امنیت کامل برقرار است و هیچ مورد سوء امنیتی در کشور نداشته‌ایم و پیش‌بینی‌ها از طرف نیروی انتظامی صورت گرفته است؛ در مناطق قرمز هم نیروهای کمکی از استان‌های همجوار اعزام شده‌اند و آمادگی کنترل وضعیت خاص را دارند.

ذوالفقاری تصریح کرد: تنها در شهرستان ممسنی در استان فارس یک مسئله غیرامنیتی اتفاق افتاد که در جریان واکنش‌های طرفداران نامزدها، به صورت بی‌هدف تیراندازی شده و ۴ نفر مجروح شدند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر امنیت به‌طور کامل در این حوزه برقرار شده و ضاربین نیز شناسایی شده‌اند و نیروهای امنیتی در صدد دستگیری آنها هستند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور همچنین در پاسخ به سوالی درباره بروز ناامنی در حوزه انتخابیه پارس‌آباد اردبیل و میاندوآب در آذربایجان غربی، اظهار داشت: در این مناطق تنشی که در حد مشکل امنیتی باشد، نداشته‌ایم و ممکن است مشاجراتی بین طرفداران نامزدها روی داده باشد.

ذوالفقاری همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره بروز ناامنی از سوی گروهک‌ها در جریان برگزاری انتخابات نیز گفت: مورد خاصی از فعالیت این گروهک‌ها نداشته‌ایم و تنها قبل از انتخابات در شهرستان خاش، یک درگیری اتفاق افتاد که ۳ نفر از ماموران گشت تکاوری نیروی انتظامی شهید شدند و یک نفر مجروح شد؛ در این رابطه با پیگیری نیروهای اطلاعات این تیم شرارت که عمدتا گروهکی هم نبودند، شناسایی شدند و ۳ نفر از آنها در جریان درگیری با ما موران پلیس به هلاکت رسیدند و تمام تجهیزات و سلاح‌های آنها نیز ضبط شد.

وی اضافه کرد: این اقدام شرارت‌آمیز از سوی کسانی بود که از حوزه مواد مخدر فعالیت می‌کردند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره توئیت شب گذشته رئیس جمهور مبنی بر اینکه بررسی صلاحیت منتخبان مردم تنها در قالب بررسی اعتبارنامه و در مجلس باید انجام بگیرد، نه از سوی نهاد دیگری، اظهار داشت: این مسئله در حوزه مسئولیت من قرار ندارد.

حدادعادل هیچ مستندی به وزارت کشور ارائه نکرده است

سخنگوی وزارت کشور گفت: مستندات آقای حدادعادل یا باید به بنده یا آقای وزیر یا به آقای مقیمی ارائه شود که به هیچ یک از ما ارائه نشده است.

حسینعلی امیری  در جمع خبرنگاران با اشاره به انتخابات اصفهان و انتقادهای علی مطهری نسبت به تصمیم شورای نگهبان عنوان کرد: ما با آقای مطهری تماس تلفنی داشتیم، ایشان در جریان ریز کارهایی که ما انجام می‌دهیم هست. آنچه برای ایشان مهم است اجرای قانون و پیگیری حقوق کسی که منتخب شده، است.

جنتی گفت موضوع انتخابات اصفهان در شورای نگهبان مطرح می‌شود

او با بیان اینکه ما از تمام ظرفیت‌های قانونی خود استفاده می‌کنیم، افزود: در مورد منتخب اصفهان ما با شورای نگهبان اختلاف سیاسی نداریم، اختلاف نظر حقوقی داریم. آن‌ها از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی یک برداشت دارند، ما هم برداشت دیگری داریم. استدلال‌های خود را هم با دبیر شورای نگهبان و تعدادی از اعضای آن مطرح کرده‌ایم.

امیری ادامه داد: استناد اعضای شورای نگهبان به ویژه دبیر آن بر موضوع نظارت استصوابی است آن‌ها معتقدند که دامنه نظارت استصوابی تا این مرحله که انتخابات اصفهان انجام گرفته است وجود دارد، لذا باید قدری صبوری کنیم تا ببینیم ماجرا به کجا خواهد رسید.

قائم مقام وزیر کشور در مورد میان‌دوره‌ای شدن انتخابات نفر سوم اصفهان گفت: راجع به این مسئله که موضوع دوم است قبلاً هم گفته‌ام که بر فرض اصرار شورای نگهبان در خصوص منتخب اصفهان ما معتقدیم نفر بعد چون ۲۵ درصد آرای صحیح ماخوذه را کسب کرده منتخب محسوب می‌شود برای این موضوع هم استدلال حقوقی داریم و این استدلال را با دبیر شورای نگهبان مطرح کرده‌ایم و ایشان گفتند که باید این موضوع را در شورا مطرح کنم که نمی‌دانم این موضوع تاکنون در شورا مطرح شده است یا خیر.

اگر دولت در انتخابات دخالت داشت، شورای نگهبان آن را تایید نمی‌کرد

او در مورد اظهارات اخیر حداد عادل در خصوص شائبه دخالت دولت در انتخابات افزود: جواب این مسئله بسیار روشن است. شورای نگهبان بر کلیه مراحل انتخابات نظارت دارد، این یک قانون است که همه آن را پذیرفته‌اند. وظیفه شورای نگهبان هم بررسی صحت برگزاری انتخابات در حوزه‌های انتخابیه است. وقتی شورای نگهبان جهت انتخابات را در مرحله اول در کل حوزه‌های انتخابیه جز دو حوزه تایید کرد باید این را بر تمام استناد‌ها و شکایت‌ها مفروض بگیریم. یعنی به تمامی گزارش‌ها رسیدگی شده است اگر شورای نگهبان دخالت مسئولان را در امر انتخابات مستند و محکم می‌رسید تعارف نداشت و صحت انتخابات را در آن حوزه‌ها تایید نمی‌کرد.

حدادعادل مستنداتش را ارائه کند

امیری یاد آور شد: در دوره‌های گذشته که من هم عضو شورای نگهبان بودم مواردی بود و گزارش‌هایی می‌آمد. شورای نگهبان آن را بررسی می‌کرد که این گزارش‌ها وارد است یا خیر در صورت وارد بودن انتخابات را ابطال می‌کرد، بنابراین ضمن احترام زیاد برای حدادعادل می‌گویم اگر مستند و اسنادی وجود دارد. اگر این مستندات مربوط به مرحله اول بوده قاعدتاً باید آن را به شورای نگهبان داده باشند.

سخنگوی وزارت کشور خاطرنشان کرد: با یکی از اعضای شورای نگهبان صحبت کردم و گفتند در مرحله اول گزارش‌هایی به دستشان رسیده در این مرحله هم ما تاکید زیادی بر بی‌طرفی مجریان داریم در ۱۰ منطقه ۱۸۰۰ فرماندار، بخشدار و مجری انتخابات را جمع کرد‌ه‌ایم و اعضای ستاد انتخابات با آن‌ها صحبت کردند، جلساتی گذاشتند یکی از مسائلی که روی آن در این جلسات بسیار تاکید شد بی‌طرفی مجریان انتخابات بود. حتی اگر گزارش‌های بدون مستند نیز به ما رسیده باشد بلافاصله با استاندار و یا فرماندار مربوطه صحبت کرده و آن را پیگیری کردیم.

حضور من از شورای نگهبان در وزارت کشور موید فراجناحی بودن دولت روحانی است

امیری تاکید کرد: برای ما واقعاً اصل بر بی‌طرفی است. وزارت کشور و دولت هیچ نظری ندارند که در این انتخابات جریانی پیروز شود یا جریانی شکست بخورد. دولت آقای روحانی فراجناحی است همانطور که می‌بینید در دولت نیز از نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرا حضور دارند. در بین استانداران هم به همین نحو است حضور من از شورای نگهبان در وزارت کشور هم موید همین مسئله است که دولت روحانی فراجناحی است.

وی ادامه داد: ضمن احترام به حداد عادل می‌گویم اگر مستنداتی دارد به ما بدهد و مطمئن باشد که به آن رسیدگی خواهد شد.

معاونت حقوقی در صورت لزوم تهمت‌ها به دولت را پیگیری می‌کند

امیری در پاسخ به این سوال که آیا دولت این تهمت حداد عادل را پیگیری قانونی خواهد کرد یا خیر گفت: دولت از جهت حقوقی تعریف خاص خود را دارد اگر معنی دولت هیات وزیران است معاونت حقوقی رئیس جمهور باید پاسخ این مطلب را بدهد. حوزه بنده وزارت کشور است ما در وزارت کشور آنقدر کارمان زیاد است که بنا هم نداریم به حاشیه‌ها بپردازیم. علاوه بر این همه مسائل را به وادی برخوردهای قضایی بردن خیلی به صلاح نیست. کار سیاسی از این مسائل هم دارد این مسئله از نظر ما خیلی مهم نیست و ما به کار خودمان اطمینان داریم.

حدادعادل هیچ مستندی به وزارت کشور ارائه نکرده است

او در پاسخ به این سوال که حداد عادل گفته مستندات خود را به وزارت کشور ارائه کرده است، گفت: مستندات یا باید به آقای وزیر یا به آقای مقیمی و یا به بنده ارائه شود که به هیچ یک از ما ارائه نشده است. باز هم می‌گویم آقای حداد اگر مستنداتی دارند به ما بدهند و تردید نداشته باشند که حتماً پیگیری می‌کنیم. البته ممکن است مستندات خود را به شورای نگهبان داده باشند. مسولیت استانداران و فرمانداران با وزارت کشور است کما اینکه آقای ره‌پی تاکنون با من تماس گرفته و گفته به فلان استاندار خود تذکر بدهید. مدتی پیش مجدداً آقای توکلی با من تماس گرفت و تاکید کرد به فلان فرد در شهرستان تذکر بدهید که بی‌طرفی خود را حفظ کند ما هم این کار را انجام دادیم.

امیری افزود: با توجه به اینکه مسئولیت فرمانداران و بخشداران اجرای انتخابات است قاعدتاً باید مستندات مربوطه را به ما بدهند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است. برای ما این موضوع در فضای سیاسی قابل درک است.

مرحله دوم انتخابات در مازندران 2 ساعت تمدید شد

براساس اعلام ستاد انتخابات استانداری مازندران، مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در 6 شهر مازندران برای دو ساعت تمدید شد.

بر اساس این اطلاعیه، واجدین شرایط رأی دادن در بابل، قائم‌شهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه و سوادکوه شمالی تا ساعت 20 امروز فرصت دارند نسبت به دادن رأی خود اقدام کنند.


هیچ شخص یا مجموعه‌ای حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را ندارد

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مرحله دوم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اطلاعیه شماره (1) خود اعلام کرد: هیچ شخص یا مجموعه‌ای حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را ندارد.

در این اطلاعیه آمده است:

به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند با توجه به آغاز انتخابات مرحله دوم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 55 حوزه انتخابیه در 21 استان کشور، هیات‌های نظارت و ناظرین شعب اخذ رای بر صحت جریان انتخابات، نظارت داشته و از آراء مردم عزیز ایران اسلامی صیانت خواهند نمود. فلذا هیچ شخص یا مجموعه‌ای تحت عنوان نظارت و یا هر عنوان دیگر حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را نخواهد داشت.

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مرحله دوم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی

مهر انتخابات در اولین مربع خالی سمت چپ صفحه انتخابات زده شود

در اطلاعیه شماره 110 ستاد انتخابات کشور آمده است، همان گونه که مسئولین شعب ثبت‌نام و اخذ رأی آگاهی دارند، در شناسنامه‌های موجود، صفحه چهارم یا آخر اختصاص به انتخابات دارد که دارای 30 خانه است لذا باید مهر انتخابات مرحله دوم در اولین مربع خالی سمت چپ از بالای صفحه مخصوص انتخابات زده شود و عدد 10.2 با خودکار قرمز روی مربع ممهور درج شود.

ضمنا چنانچه صفحه مزبور کاملا پر شده باشد، مهر انتخابات در قسمت مناسبی از صفحه مخصوص مهرهای اضطراری ضرب می‌گردد.

در انتخابات مرحله اول تمامی شعبه ها تایید شدند

 عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در نشست خبری اعلام آغاز رای‌گیری مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  رای گیری تا ساعت 19 ادامه می یابد گفت: امیدوارم در پناه خداوند متعال انتخابات را در فضایی امن برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه در انتخابات مرحله اول تمامی شعبه ها تایید شدند اظهار کرد: از مردم عزیز ایران که در مرحله اول انتخابات مصمم در پای صندوق های رای حاضر شدند تشکر کنم.

وزیر کشور در ادامه بیان کرد: مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 55 حوزه انتخاباتی در 121 شهر برگزار می شود.

هیچ مدرکی به غیر از شناسنامه قابل قبول نیست

در اطلاعیه شماره 107 ستاد انتخابات کشور آمده است به اطلاع کلیه هم‌وطنان عزیز و اعضای شعب اخذ رأی می‌رساند که اخذ رأی در کلیه شعب سیار و ثابت فقط با ارائه شناسنامه رأی‌دهنده توسط شخص رأی‌دهنده امکان‌پذیر است و هیچ مدرک دیگری به جز شناسنامه قابل قبول نمی‌باشد ضمنا از کلیه رأی‌دهندگان گرامی درخواست می‌شود جهت تسهیل در امر رأی‌گیری کارت یا شماره ملی خود را حتما همراه داشته باشند.

حضور حدود 75 هزار ناظر در شعب اخذ رای در مرحله دوم انتخابات مجلس

سیامک ره‌پیک با تبیین تمهیدات شورای نگهبان برای مرحله دوم انتخابات مجلس گفت: اقداماتی که برای این مرحله صورت گرفته بسیار متنوع است که مانند مرحله نخست انتخابات، بخشی از اقدامات مربوط به قبل از انتخابات است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: با توجه به تعداد شعب اخذ رأی در هر حوزه انتخابیه، ناظرها تعیین شده اند و هماهنگی های لازم با دستگاه های ذی‌ربط انتظامی و امنیتی صورت گرفته است تا هم از تخلفات احتمالی پیشگیری شود و هم گزارش‌های لازم درباره تخلفات تنظیم و ارسال شود تا تصمیم مقتضی در این باره گرفته شود.

ره‌پیک بیان کرد: در استان‌هایی که نیاز به بازرس بوده است با توجه به شرایط و متناسب با حوزه‌های انتخابیه، گروه‌های بازرسی اعزام شده‌اند.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات صدور کارت‌های شناسایی مربوط به نمایندگان نامزدها برای حضور در شعب اخذ رأی را از دیگر اقدامات شورای نگهبان برای مرحله دوم انتخابات برشمرد.

ره پیک در پاسخ به این پرسش که آیا نظارت ها در مرحله دوم انتخابات با مرحله نخست تفاوت دارد؟ گفت: تفاوت عمده ای وجود ندارد و احکام نظارت همان احکام مرحله نخست است، فقط برخی تفاوت ها مربوط به انتخاب کنندگان است که شرایط آنان اعلام شده است.

اطلاعیه شماره 103 ستاد انتخابات کشور

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۰۳ این ستاد اعلام کرد: رأی دهندگان در مرحله دوم منحصرا در حوزه انتخابیه‌ای که در مرحله اول رأی داده‌اند می‌توانند رأی بدهند.

متن اطلاعیه شماره ۱۰۳ ستاد انتخابات کشور به این شرح است:

«به اطلاع کلیه هموطنان عزیز می‌رساند بر اساس تبصره ۴ ماده ۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی رأی دهندگان در مرحله دوم منحصرا در حوزه انتخابیه‌ای که در مرحله اول رأی داده‌اند می‌توانند رأی بدهند و کسانی که در مرحله اول در هیچ یک از حوزه‌های انتخاباتی رأی نداده باشند نیز می‌توانند در انتخابات شرکت کرده و رأی خود را به نامزد مورد نظر بدهند.»

وضعیت انتخابات در استان لرستان

صبح امروز 10 اردیبشهت ؛مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سه حوزه انتخابیه خرم آباد وچگنی ، دروود وازنا ، وهمینطور بروجرد واشترینان شروع شده ومردم با حضور در پای صندوق های اخذ رای انتخاب نمایندگان منتخب خود را برای نشستن بر کرسی های سبز بهارستان کلید زدند.

گفتنی است این مرحله از انتخابات دراین سه حوزه انتخابیه استان لرستان در 769 شعبه و صندوق اخذ راي درحالی برگزار می شود که در حوزه انتخابيه خرم آباد و دوره چگني 343 شعبه ،بروجرد با 238 شعبه وهمچنین حوزه انتخابیه دورود و ازنا با 188 شعبه کار انتخابات در حال انجام است.

لازم به ذکر است که در این سه حوزه انتخابیه رقابت بین 10 کاندیدا برای 5 کرسی در حال برگزاری است .

نمایندگان قبلی درحوزه های پلدخترومعمولان ،الیگودرز ، سلسله ، دلفان ، کوهدشت ورومشگان در همان مرحله اول به مجلس راه یافتند. .
لرستان دارای 11 شهرستان و7 حوزه انتخابیه است که کاندیداها کلا برای 9 کرسی مجلس با هم به رقابت می پردازند.

در خرم آباد 4 کاندیدابه نامهای( محمد بیرانوندی ، اعظم محمدی نیا ، مرتضی محمود وند، محمد رضا ملکشاهی راد ) برای دو کرسی ودر بروجرد 4 کاندیدابه نامهای( اعلا الدین بروجردی ،فاطمه مقصودی ، هادی مقصدسی ، عباس گودرزی )برای دو کرسی  و در حوزه درود وازنا نیز دو کاندیدا به نامهای (حسین گودرزی و مجید کیانپورب)رای یک کرسی با هم در رقابت هستند.

اشاره می شودکه میزان مشاركت مردم استان درمرحله اول انتخابات دهمین دوره مجلس شوراي اسلامي را 64 درصد دانسته اند.

حضور گسترده مردم مناطق كردنشين اروميه در پاي صندوق راي





سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر