بازدید 18582

پشت پرده تحرکات نظامی جدید روسیه و آمریکا در سوریه

بی‌بی سی مدعی است، همه نشانه‌ها حاکی از شکست آتش بس نسبی در سوریه و به بن بست خوردن مذاکرات صلح است و ارتش روسیه به همراه متحدان خود یعنی ایران و حزب الله در حال آماده سازی خود برای راه اندازی یک تهاجم گسترده در حلب هستند.
کد خبر: ۵۸۴۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۲ 27 April 2016
پشت پرده تحرکات نظامی جدید روسیه و آمریکا در سوریهروز دوشنبه گذشته، یک مقام آمریکایی به روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا طرح اعزام 250 نیروی زمینی به سوریه را امضا کرده است. بدین صورت تعداد نیروهای زمینی آمریکایی حاضر در سوریه به 300 تن افزایش خواهد یافت.

به گزارش «تابناک»، با وجود عدم اعلام محل اعزام این نیرو‌ها از جانب اوباما در سفر اخیرش به آلمان، او مدعی شد که این نیرو‌ها نه برای جنگیدن بلکه به منظور آموزش و حمایت از نیروهای محلی اعزام خواهند شد؛ اما همه نشانه‌ها حاکی از این است که این نیرو‌ها به پایگاهی که از ماه مارس گذشته در حال ساخت است، اعزام خواهند شد. پایگاهی در جنوب شهر «عین العرب» (کوبانی) در شمال شرق استان حلب و بخش دیگری از این نیرو‌ها نیز به پایگاه «رمیلان» در منطقه «الجزیره» در استان «الحسکه» سوریه خواهند رفت.

از سوی دیگر، باید به روسیه اشاره کرد که پس از شروع مذاکرات ژنو برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه، بخشی از نیروهای نظامی خود را از سوریه بیرون کشید؛ اما نشانه‌ها حاکی از آن است که بعد از شکست تقریبی مذاکرات ژنو برای پایان دادن به بحران سوریه و بعد از اعلام اعزام نیروهای آمریکایی به این کشور، روس‌ها نیز درصدد بازگشت دوباره نیروهای خود به سوریه هستند.

در همین زمینه، خبرنگار بی‌بی سی گزارش داده است، روسیه قصد خروج از سوریه را ندارد و به زودی شاهد تحرکات جدید نظامی از سوی روس‌ها در سوریه خواهیم بود. بی‌بی سی مدعی است، همه نشانه‌ها حاکی از شکست آتش بس نسبی در سوریه و به بن بست خوردن مذاکرات صلح است و ارتش روسیه به همراه متحدان خود یعنی ایران و حزب الله، در حال آماده سازی خود برای راه اندازی یک تهاجم گسترده در حلب هستند.

در همین راستا، چند روز پیش نیز مؤسسه مطالعات جنگ در گزارش خود پیرامون تحولات سوریه گزارش داد که واحدهای توپخانه روسیه در حال انتقال تجهیزات خود از پالمیرا به حلب هستند. هفته گذشته نیز پنتاگون گزارش داده بود، نیروهای ارتش سوریه با همراهی ایران و روسیه در حال آغاز فاز جدیدی از حملات در حلب هستند.

ولادیمیر پوتین در ماه مارس گفته بود، بخش بزرگی از نیروهای روسی از سوریه خارج می‌شوند، ولی تنها نیمی از هواپیماهای روسی لاذقیه را ترک کردند و عملیات وسیه در سوریه کامل متوقف نشد. در حال حاضر نیز با ورود بالگردهای تهاجمی Ka ۵۲ و Mi-۲۸N، حملات روس‌های تقویت شده است.

چه چیزی در جریان است؟ چرا روس‌های ظاهرا خود را برای حملات جدیدی آماده می‌کنند و چرا آمریکایی‌ها نیروهای خود در سوریه را شش برابر کرده‌اند؟

تحلیلگر بی‌بی سی می‌گوید، آمریکا و روسیه در حال آماده سازی خود برای به دست آوردن زمین حلب هستند. آن‌ها از حصول توافق میان دولت و معارضان ناامید شده‌اند و به همین دلیل، می‌خواهند بازی را در درون صحنه نبرد ادامه دهند.

همچنین به نوشته پایگاه خبری روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، به نظر می‌رسد که باراک اوباما پس از سلسله شکست‌های گروه داعش در سوریه و پیروزی‌های ائتلاف «نیروهای سوریه دموکراتیک» (SDF) و همچنین آزادسازی شهر تدمر از سوی ارتش سوریه، به شکست داعش امیدوار و این مسأله باعث شده تا وی شمار نیروهای آمریکایی در سوریه را شش برابر کند.

بنابراین به نظر می‌رسد، به زودی همه چشم‌ها به سوی حلب خیره خواهد شد؛ جایی که نیروهای کرد با پشتیبانی نیروهای آمریکایی قصد دارند حلب را تحت سیطره خود بگیرند و روسیه نیز با همراهی ارتش سوریه، حزب الله و ایران در تلاش‌اند ضمن بازپس گیری حلب، تمام معارضان را در موضع ضعف قرار دهند و زمینه‌های حملات بزرگ برای پس گرفتن مناطق دیگر و به ویژه رقه را فراهم کنند.

از سوی دیگر، آمریکایی‌ها در صحنه تحولات میدانی سوریه، بیش از حد خود را نیازمند به کرد‌ها خواهند دید و کرد‌ها نیز برای به دست آوردن خودمختاری خود به آمریکایی‌ها دل بسته‌اند.

پشتیبانی آمریکا از کرد‌ها می‌تواند اعتماد به نفس فزاینده‌ای به کرد‌ها برای مقابله با ارتش سوریه بدهد. این موضوعی است که می‌تواند خود را در صحنه میدانی حلب، رقه و در ادامه حسکه نشان دهد و علاوه بر اینکه می‌تواند بر حجم و میزان مداخلات آمریکا و روسیه در سوریه تأثیرگذار باشد، می‌تواند موج جدیدی از منازعات دامنه دار را در سطوح مختلف در صحنه تحولات میدانی سوریه به وجود آورد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی