بازدید 6833
۹

با حذف بودجه ریزگردها دولت به فکر توزیع ماسک رایگان باشد!

چند سالی است، با شروع فصل گرما در کشور ورود میهمان ناخوانده به فضای کشور حتی نفس کشیدن را نیز برای مردم به خصوص ساکنان جنوب و جنوب غرب کشور سخت کرده است، ریزگردهایی که گاهی غلظت آن به قدری بالاست که هنگام تنفس مزه خاک را می‌شود حس کرد.
کد خبر: ۵۸۳۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵ 25 April 2016
با این طرح، یک نفر هم صاحب خانه نمی شودحدود یک هفته از تصویب لایحه بودجه سنواتی در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، نمایندگان مجلس در روز دوشنبه هفته گذشته توانستند لایحه بودجه سال 95 را  کامل به تصویب برسانند؛ هرچند به گفته نمایندگان این بودجه نسبت به بودجه‌های سال‌های گذشته بهتر تنظیم شده بود، نکات قابل‌توجهی از جمله حذف ردیف بودجه مبارزه با ریزگردها وجود دارد که موافقان و مخالفان بسیاری در بین نمایندگان مجلس داشت.

به گزارش «تابناک»، چند سالی است با شروع فصل گرما در کشور، ورود میهمان ناخوانده به فضای کشور حتی نفس کشیدن را نیز برای مردم بخصوص ساکنان جنوب و جنوب غرب کشور سخت کرده است؛ ریزگردهایی که گاهی غلظت آن به ‌قدری بالاست که هنگام تنفس مزه خاک را می‌شود حس کرد.

گاهی هوا به ‌قدری آلوده می‌شود که حتی عبور مرور را نیز با مشکل مواجه می‌کند و تقریباً بیرون رفتن بدون ماسک را غیرممکن می‌نماید، موضوع ریزگرد در سال‌های اخیر و بخصوص روی کار آمدن دولت روحانی، به یکی از چالشی‌ترین موضوعات مورد بحث بین مسئولان اجرایی و نمایندگان مردم تبدیل شده بود؛ هرچند  قول‌هایی نیز برای بهبود اوضاع بارها از سوی مسئولان داده‌ شده است.

بخشی از گره ریزگردها با اختصاص منابع مالی قابل باز شدن است و برای این منظور باید منابع مالی خاصی برای این منظور در نظر گرفته شود و تقریباً حل این مشکل نیاز به منابع ملی و سرمایه گزاری های اساسی دارد، ولی در کمال ناباوری، امسال دولت بودجه‌ای را برای مبارزه با ریزگردها در نظر نگرفته است؛ موضعی که با انتقاد بسیاری از نمایندگان مواجه و حتی پیشنهادهای جایگزین برای آن در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در نظر گرفته شد.

نمایندگان مجلس بر این باور بودند که حذف این بند از بودجه صدمات جبران‌ناپذیری را به محیط ‌زیست وارد خواهد کرد و اکنون‌ که دولت بند مربوط به مبارزه با ریزگردها را از قلم انداخته، نمایندگان فکری به حال آن کنند.

عباس پاپی زاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی محیط زیست در این ‌باره گفته است، انتظار ما این بود که دولت به فکر محیط زیست باشد و حداقل منابعی را نیز به این منظور در بودجه قرار دهد؛ اما متأسفانه در لایحه بودجه امسال این ماده حذف شده بود، ولی نمایندگان پیشنهاد دادند که بند به لایحه بازگردد، اما با مخالفت دولت مواجه شد.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: مخالفت دولت با این بند به‌ قدری بود که حتی برای لحظاتی نیز جلسه کمیسیون متشنج شد. به هر صورت این مشکل مستقیم به مردم برخواهد گشت و نمی‌توان از کنار این مشکل جدی که هر سال نیز بر شدت آن افزوده می‌شود، به‌ سادگی عبور کرد.

وی گفت: گسترش این پدیده مخرب با این وضعیت روز به روز شدیدتر و بر سرعت آن افزوده خواهد شد و در کوتاه‌مدت دولت در سال‌های آینده مجبور خواهد شد تا هزینه‌های بسیار بالاتری برای مبارزه با این موضوع اختصاص دهد.

پاپی زاده در این‌ باره گفته است: ریزگردها پدیده ای نوظهوری است و هر سال حدود 22 استان در کشور را دربرمی گیرد. تعلل دولت در این خصوص خسارات جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد؛ بنابراین، جا دارد در مورد این موضوع تأمل بیشتری داشت.

اما دولت توجیه دیگری برای این کار دارد. مسئولان دولتی بر این اعتقاد هستند که نیازی به تصویب بودجه در لایحه وجود ندارد، زیرا بنا بر قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مجاز است برای مبارزه با ریزگردها و همچنین مقابله با خشکسالی منابعی را اختصاص دهد.

هرچند دولت اعتقاد دارد، منابع لازم برای مبارزه با ریزگردها را در نظر گرفته است؛ اما تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد، در بحث مبارزه با این موضوع همیشه یک پای قضیه به دلیل کمبود منابع لازم لنگ بوده است و چنانچه منابعی برای این کار در ردیف بودجه در نظر گرفته می‌شد، ادامه کار را تسهیل می‌کرد.

اما نکته در این ‌میان، افزایش ریزگردها در کشور است، به‌ گونه ای ‌که حتی در سال‌های گذشته به مناطق مرکزی و حتی پایتخت نیز رسیده‌اند، ریزگردها کاری با بودجه و اختلاف دولت‌ها و مجلس‌ها با یکدیگر ندارند زمانی که قصد می‌کنند جایی هجوم برند، زندگی آن منطقه را نابود می‌کنند.

حال باید دید امسال دولت چه برنامه‌ای برای مبارزه با این پدیده خواهد داشت، البته باید به این نکته هم توجه داشت که اگر تا قبل از پایان بارندگی‌ها و خشک شدن رطوبت زمین، کاری برای مهار ریزگردها انجام نشود، دیگر تشکیل ستاد بحران و کمیته مبارزه با ریزگرد زیاد چاره‌ساز نخواهد بود و دولت دوباره باید به فکر توزیع ماسک رایگان در بین مردم باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۹
اگر نمی تونید لااقل شجاعت داشته باشید به مردم واقعیت رو بگید. این مردم آنقدر بزرگوار هستند که با مشکلات کنار بیان.
اینو گفتم چون میدونستم قرار نیست از مردم بخاطر ناتوانی در حل مشکل عذرخواهی کنید
بعید می دونم این دولت برای همین حداقل کار دست به جیب بشه !!
امید است هرچه سریعتر این نقص بودجه و برنامه ریزی مربوطه برطرف شده و در مناطقی که صنایع خاصی باعث بیابان زدایی شده اند ،صنایع مربوطه موظف به کمک مالی و فنی در جهت اصلاح وضعیتی که مسبب آن بوده اند باشند.
دم دولت گرم از همه لحاظ .. دوستان محترم در دولت هنوز عیدی بازنشسته های راه آهن پرداخت نکردند واقعا جای تاسف بعد بخوان با ریزگرد مقابله کنند فقط شعار ....
وقتی حرف گوش نمیدید...
خدایی تا حال بودجه آن صرف چه شده به جز اینکه بعضی کارخانه دار و صاحب ملک و املاک شدن ما که چیزی ندیدیم در این زمینه برای رفع مشکل ریز گرد ها هزینه شود گذاشتن بودجه کافی است عمل نمی خواهد
انشالا خاک و ریزگردها به تهران هم برسن
کدوم ماسک رایگان؟؟!! اینجا تو اهواز حتی فحش رایگانم به ما نمیدن
بله ما نه ترکیم و نه اصفهانی که صدای ما به پایتخت برسد
آب ما را میبرند نفت ما را میبرند برق را به ما گران ولی گاز را در کشور ارزان میفروشند حق ما به راحتی خورده میشود با هر اعتراضی موج نیروهای انتظامی و لباس شخصی اعتراض را سرکوب میکنند
حال هوای ما که به دلیل خشکی تالاب ها و رودخانه ها سرشار از خار و خاشاک ناشی از مدیریت دوره های چند دهه گدشته شده برای کسی مهم نیست فقط نفت ما مهم است از 72 ملت ایران در این خاک نان میخورند و مهمان ما هستند ولی کسی حال این چرخاننده چرخ ایران را نمیپرسد مردم ما به انواع مریضی های پوستی و حساسیت ها و سایر بیماری ها مبتلا میشوند کسی برایش مهم نیست هوای تهران مهم است آب زاینده رود مهم است کارون نه دریاچه ارومیه مهم است تالاب شادگان نه(به قول یکی از مسئولان بین سوریه و خوزستان ترجیح میدهیم خوزستان از دست برود سوریه بماند)
تابناک از تو انتظاری برای پخش گفته ام ندارم چون شما هم جرعت گفتن حقیقت را ندارید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان