بازدید 8446

واقعیت‌های سیلاب خوزستان از نگاه هیأت اعزامی محسن رضایی

سرپرست هیأت اعزامی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهم‌ترین عوامل تشدید بحران را دوگانگی در مدیریت سد دز، عدم لایروبی رودخانه ها، عدم بازسازی کانال‌های توزیع آب، عدم مدیریت واحد بر رودخانه‌ها از پشت سد تا نقطه پایان (خرمشهر)، عدم ساماندهی روستاهای حاشیه رودخانه ها، عدم اطمینان کافی به اطلاعات دقیق هواشناسی، اجرای پروژه ‌های گردشگری در حاشیه رودخانه‌ها و عدم آمادگی بعضی ستادهای بحران برشمرد
کد خبر: ۵۸۳۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵ 25 April 2016
جمع بندی کارشناسان و مدیران حاضر در خوزستان، حاکی از آن است که سیل اخیر در 55 سال گذشته بی سابقه است و غافلگیری در نحوه مدیریت بحران به ویژه در سد دز و شهر دزفول کاملاً ملموس بوده و تمرکز خسارات از حیث کشاورزی و روستایی در منطقه شاهور اهواز و شعیبیه شوشتر و عمده خسارات تأسیسات گردشگری در حاشیه رودخانه دز و شهر دزفول بوده است.

به گزارش «تابناک»، در روزهای گذشته در استان‌های غرب و جنوب غربی کشور، حجم قابل توجهی از بارندگی باعث خروش بی‌سابقه رودهای جاری منطقه و این اتفاق باعث شکل گیری سیلاب‌های گسترده‌ای شد و مردم مناطق غرب و جنوب غرب کشور نیز خساراتی متحمل شدند.

«تابناک» همزمان با این وقایع به بررسی ابعاد و چرایی وقوع این سیلاب‌ها پرداخت و همچنین سوتعبیرها از این سیلاب که منجر به بهره برداری‌های سیاسی برای برخی تصمیمات شده بوده را مورد ارزیابی و تحلیل کارشناسی قرار داد. همزمان محسن رضایی ضمن پیگیری وضعیت سانحه دیدگان، هیأتی را به مناطق سیل زده گسیل کرد تا پیگیر وضعیت سانحه دیدگان باشند.

این هیأت به سرپرستی «سیدرضا میرزاده»، رئیس ستاد شخصی دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام و سرپرست هیأت اعزامی به بررسی دقیق ابعاد حادثه پرداخت و اکنون درباره آنچه در جریان بارش کم‌سابقه و سیلاب اخیر رخ داد، به جمع بندی رسیده است.

سیدرضا میرزاده، در رابطه با  عمده فعالیت های سفر مذکور گفت: اعضای هیأت اعزامی پس از رسیدن به استان به سه گروه تقسیم شدند و در تمام زمان استقرار در خوزستان ضمن حضور در منطقه سیل زده با مقاماتی نظیر فرمانده ارشد سپاه پاسداران در استان، دبیر ستاد بحران استانداری خوزستان، فرمانداران شهرهای دزفول، شوش، رامهرمز، اندیمشک،  بعضی ائمه جمعه، شورای شهر  و شهرداری دزفول دیدار و تلاش کردند روند رسیدگی به مشکلات را تسریع بخشند.

مدیر عامل بنیاد صبح قریب در مورد چگونگی و عمق خسارات ادامه داد: جمع بندی اظهارات ما به اتفاق کارشناسان و مدیران حاضر در استان حاکی از این بود که سیل اخیر خوزستان طی 55 سال گذشته بی سابقه است و عملاً مدیران بحران غافلگیر شدند. این غافلگیری در نحوه ی مدیریت بحران به ویژه در سد دز و دزفول کاملاً ملموس مشاهده شد.

بر پایه بررسی ها، تمرکز خسارات از حیث کشاورزی و روستایی در منطقه شاهور اهواز و شعیبیه شوشتر بود و عمده خسارات تأسیسات گردشگری در حاشیه رودخانه ی دز و شهر دزفول بود و سیل حاصل از باز کردن دریچه های سد دز تأسیسات گردشگری را به طور کلی نابود کرد.

مسئولین محلی به ویژه نماینده دزفول معتقد بودند در صورت اعمال مدیریت بموقع در کنترل و هدایت آبهای پشت سد دز، امکان کاهش خسارات وجود داشت، که این نکته از حیث کارشناسی قابل بررسی است.

سرپرست هیأت اعزامی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهم‌ترین عوامل تشدید بحران را «دوگانگی در مدیریت سد دز به دلیل قرارگیری در حوزه مدیریتی دو شهرستان اندیمشک و دزفول»، «عدم لایروبی رودخانه ها و کانال ها»، «عدم بازسازی کانال های توزیع آب در منطقه»، «عدم مدیریت واحد بر رودخانه ها از پشت سد تا نقطه پایان (خرمشهر)»، «عدم ساماندهی روستاهای حاشیه رودخانه ها»، «عدم اطمینان کافی به اطلاعات دقیق هواشناسی»، «اجرای پروژ‌ه های گردشگری در حاشیه رودخانه‌ها» و «عدم آمادگی بعضی ستادهای بحران» برشمرد و بر لزوم چاره‌اندیشی برای این عوامل در راستای عدم تکرار این وقایع تأکید کرد.

میرزاده با توجه به خسارات وارده به مردم و زیرساخت های استان گفت: با عنایت به خسارات گسترده وارده به استان خوزستان به ویژه بخش کشاورزی و روستایی، انتظار می رود، وزارت خانه های مرتبط، قرارگاه خاتم الانبیاء، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، مؤسسه جهاد نصر و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) اقدامات عاجلی را در راستای کاهش آلام مردم منطقه و جبران خسارت ها انجام دهند.

فرمانده سابق سپاه استان خوزستان در پایان اضافه کرد: با توجه به توقف ساخت سد بختیاری به دلیل کمبود بودجه باید این طرح از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء تسریع شود، زیرا انجام این پروژه مهم می تواند از حوادث احتمالی آینده پیشگیری کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها