بازدید 11743

انتخابات دور دوم مجلس و اصولگرایانی که در خواب هستند

هنوز تکلیف ۶۶ کرسی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی (حدود یک‌چهارم پارلمان) نامشخص است و با توجه به برابری نسبی اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و مستقل‌ها در دور اول، داشتن اکثریت مجلس به انتخابات آتی وابسته است.
کد خبر: ۵۸۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰ 23 April 2016
با این طرح، یک نفر هم صاحب خانه نمی شوددر انتخاباتهفتم اسفند ماه گذشته، سرنوشت ۲۲۴ کرسی مجلس دهم مشخص شد. در این دور از انتخابات، رقابت بسیار تنگاتنگی بین اصلاح طلبان و اصولگریان به وجود آمد.

به گزارش «تابناک»، اصولگریان با تمام قوا و با حداکثر ظرفیت در انتخابات گذشته حاضر شدند و توانستند ۶۴ نامزد مورد حمایت خود را راهی مجلس کنند. اصلاح طلبان نیز موفق شدند، بخش قابل توجهی از کرسی بهارستان را از آن خود کنند که تنها سی کرسی آن، متعلق به لیست اصلاح طلبان در پایتخت است.

از نکات مهم در این دوره از انتخابات مجلس، اقبال مردم به نامزدهایی بوده که مستقل در عرصه رقابت حاضر شده‌اند. آن‌ها در این دوره تاکنون ۵۵ کرسی را تصاحب کرده و با توجه به اینکه انتخابات در برخی از حوزه‌ها به دور دوم کشیده شده، این شانس را دارند که دست کم ۲۰ درصد کرسی‌های مجلس را کسب کنند.

در کنار لیست اصلاح طلبان و اصولگرایان، صدای ملت هم در برخی از حوزه‌های انتخابیه نامزد معرفی کردند که در مجموع ده نامزد اختصاصی آنان توانسته به مجلس دهم راه یابند.

با شمارش آرا در حوزه‌های انتخابیه، تعیین تکلیف ۶۶ کرسی نیز به دور دوم کشیده شده که مقرر شده است در دهم اردیبهشت تکلف آن مشخص شود.

با این حساب، پنج روز دیگر مانده تا کرسی‌های خالی مجلس دهم تعیین تکلیف شوند. همچنین از سه روز پیش، تبلیغات رسمی کاندیدا‌ها در حوزه‌هایی که به دور دوم کشیده شده‌اند، آغاز شده و چهره این شهر‌ها را انتخاباتی کرده است.

جناهای سیاسی نیز که خود را از مدت‌ها پیش برای این رویارویی آماده کرده بودند، فعالیت‌های خود را برای کسب حداکثری صندلی‌های خالی آغاز کرده‌اند، به همین منظور در روزهای گذشته از سوی کارگروه هماهنگی امور استان های شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان، اسامی کاندیدای لیست امید برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

اما نکته جالب در این بین، سکوت اصولگریان در آمادگی برای حضور در دوم انتخابات بود، به گونه ای که حتی انتشار فهرست انتخاباتی اصلاح طلبان و حامیان دولت برای کرسی‌های باقی مانده مجلس شورای اسلامی هم باعث نشد تا شورای ائتلاف اصولگرایان لیست نامزدهای تحت الحمایه خود را منتشر کنند.

سکوت حاکم بر اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان ـ آن هم در شرایطی که کمتر از پنج روز دیگر از مهلت قانونی تبلیغات انتخابات مجلس باقی مانده ـ این گزاره را مطرح کرده که شاید اصولگرایان اساسا در نیمه دوم انتخابات فهرستی ارائه ندهند.

چنانکه حسین ابراهیمی، عضو ارشد شورای ائتلاف اصولگرایان با اعلام این خبر گفته است، این نهاد، برای انتخاباتی که دهم اردیبهشت ماه در ۲۱ استان برگزار می‌شود، برنامه‌ای ندارد. وی با بیان اینکه «از ابتدا هم بنا نبوده، شورای ائتلاف برای شهرستان‌ها تصمیم‌گیری کند»، تأکید کرد: جلسات نهاد انتخاباتی اصولگرایان دیگر همانند گذشته داغ نیست و جسته و گریخته برگزار می‌شود.

حجت الاسلام احمد سالک از منتخبان اصولگرای مجلس دهم و از اعضای فراکسیون اصولگریان درباره چرایی منتشر نشدن لیست اصولگرایان برای دور دوم انتخابات به عبارت «عجله نکنید» بسنده می‌کند و درباره اینکه اساسا اصولگرایان لیستی منتشر می‌کنند یا نه نیز گفت: فعلا نه!

سخنانی که با اندکی تساهل و تسامح می‌تواند به منزله نقطه پایان بر فعالیت تشکیلاتی تلقی شود که عزم جزم کرده بود، همانند دوازده سال گذشته، اکثریت کرسی‌های مجلس را فتح کرده و نبض پارلمان را برای چهار سال دیگر در دست داشته باشد. اما آن گونه که به نظر می‌رسد، شکست نامزدهای این ائتلاف در تهران، ائتلافی‌ها را به این نتیجه رسانده که بی‌سر و صدا به فعالیت تشکیلاتی خود پایان بدهند.

این در حالی است که هنوز تکلیف ۶۶ کرسی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی (حدود یک‌چهارم) پارلمان نامشخص است و با توجه به برابری نسبی اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و مستقل‌ها در دور اول، داشتن اکثریت مجلس به انتخابات آتی وابسته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار