بازدید 3268

برنامه‌ای معلق در هوای بهارستان!

کد خبر: ۵۸۳۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹ 23 April 2016
با بسته شدن پرونده بودجه سال 95، سوالمان این است که چه زمانی نوبت رسیدگی به برنامه ششم توسعه در بهارستان می‌شود؟

همه دیدیم برنامه‌ ششمی که دولت در ارائه‌اش تاخیر داشت، به جهت آنکه از نظر برخی نمایندگان مجلس کامل نبود و تنها شامل 30 احکام  برای اجرای برنامه بود، از صف بررسی طر‌ح‌ها و لوایح مجلس کنار گذاشته شد.

از سوی دیگر حرف نمایندگان مخالف با برنامه ششم با تمدید یکساله برنامه پنجم در جلسه علنی روز یکشنبه (16 اسفند ماه) به کرسی نشست تا لایحه بودجه سال 95 بی‌برنامه نباشد و در قالب برنامه پنجم بررسی شود.

حال که پرونده بررسی لایحه بودجه سال 95 با تصویب در بهارستان بسته شد، شاید دیگر وقت آن رسیده باشد که برنامه ششم توسعه که مهم‌ترین سند اقتصادی بلندمدت کشور است، در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب شود.

بر همین مبنا، در هفته‌ای که گذشت اصحاب رسانه، سوالات زیادی درباره کم و کیف وضعیت بررسی برنامه مذکور در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه داشته‌اند و به نوعی جویای زمان دقیق قرائت گزارش آن در صحن علنی مجلس از برخی نمایندگان می‌شدند.

اما نکته قابل تامل در این میان آن است که با نگاهی به اظهارات وکلای ملت در پاسخ به سوالاتی با این مضمون، نمی‌توان به یک وحدت فکری در میان آنان پیرامون زمان قطعی بررسی برنامه ششم در مجلس رسید. برخی با استناد به اینکه چیزی حدود یک ماه به عمر مجلس نهم باقی ست، می‌گویند در این مدت محدود باید طرح‌ها و لوایح دیگری را بررسی کرد و بررسی این لایحه مهم و کلان را به مجلس دهم موکول کرد. در مقابل هستند نمایندگانی هم که تاکیدشان بر این است که کمیسیون تلفیق برنامه ششم به زودی گزارشاتش پیرامون این برنامه را برای قرائت در صحن علنی نهایی می‌کند تا در مجلس فعلی تصویب و سپس جایگزین برنامه پنجم و لازم‌الاجرا شود.

کارگروهی جدید برای تلفیق مصوبات قدیم

بر همین اساس چند روز پیش محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در تشریح جلسه کمیسیون متبوعش با اشاره به اینکه گزارش 4 کارگروه کمیسیون (کارگروه امور زیربنایی و تولیدی، کارگروه فرابخشی، کارگروه اجتماعی و فرهنگی و کارگروه امنیتی و دفاعی) در جلسه ارائه شد اظهار داشت: به دلیل کمبود وقت، کارگروه جدیدی برای جمع بندی مصوبات 4 کارگروه قبلی تشکیل شده است تا بدین ترتیب نیمه اول اردیبهشت گزارش کمیسیون آماده قرائت در صحن علنی مجلس شود.

این اولین باری نیست که مفتح از تصویب برنامه ششم در مجلس نهم سخن می‌گوید، چرا که وی بعد از انتخابات مجلس دهم یعنی اواخر اسفند سال گذشته نیز گفته بود: مصوبه مجلس در مورد تمدید برنامه پنجم به معنی توقف فعالیت کمیسیون تلفیق برنامه ششم نیست؛ بلکه این تمدید بدین منظور است که مطابق قانون نمی‌شود سال 95 را بی‌برنامه آغاز کنیم.

وی در آن موعد بر این نکته نیز تاکید نموده بود که تمدید برنامه پنجم یک ساله نخواهد بود بلکه برنامه پنجم تا زمان لازم الاجرا شدن برنامه ششم تمدید می‌شود  و تمام تلاش کمیسیون این است که برنامه ششم تا پایان اردیبهشت ماه تصویب و از ابتدای خرداد لازم الاجرا شود.
 
فرجه‌ای کوتاه برای برنامه‌ای بلند!

علاوه بر این غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم نیز چندی پیش با بیان اینکه احتمالا برنامه ششم  بعد از بررسی و نهایی شدن بودجه 95 در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد گفته بود: به مجرد اینکه لایحه برنامه ششم در مجلس به تصویب برسد، جایگزین برنامه پنجم خواهد شد و ما نباید فرض را بر این بگیریم که یک سال فرجه برای برنامه ششم وجود دارد زیرا اگر چنین تصوری شود در پایان سال 95 باز هم با مشکل نبود برنامه برای تصویب بودجه 96 روبرو می‌شویم.

برنامه‌ای معلق در هوای بهارستان!

با وجود بیانات صریح رئیس و سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم مبنی بر احتمال زیاد تصویب برنامه ششم در مجلس نهم، محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس روز دوشنبه (30 فروردین)، با اشاره به رو به اتمام بودن بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق گفت: با توجه به وجود طرح‌ها و لوایحی که رسیدگی به آنان برای مجلس در اولویت است، امکان بررسی و تصویب برنامه ششم در صحن علنی مجلس فعلی کم است و به احتمال زیاد بررسی لایحه مزبور به صحن علنی مجلس دهم موکول خواهد شد.

علاوه بر دهقان، محمدرضا پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه نیز بر این مسئله معتقد است که بررسی برنامه ششم توسعه به مجلس دهم می‌رود و به این مجلس نخواهد رسید.

با وجود اظهارات متفاوت نمایندگان مجلس پیرامون زمان بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه در صحن علنی، نمی‌توان به جواب واحدی در این باره رسید و باید منتظر ماند و دید سرنوشت برنامه‌ ششم توسعه‌ که پنج سال آینده‌مان را رقم می‌زند، چه خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار