بازدید 3020

ترس قاهره از گسل نارضایتی بزرگ مردم مصر

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به واگذاری جزایر مصری به عربستان گفت: وطن فروشی السیسی موجب ترس قاهره از گسل نارضایتی بزرگ مردم مصر شده و حکومت مصر شروع به بازداشت گسترده منتقدان کرده است.
کد خبر: ۵۸۳۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱ 23 April 2016
فروش جزایر مصری به عربستان در قاهره و شهرهای دیگر این کشور موجب شکل گیری اعتراضاتی شده است. مصری ها سیسی را متهم کرده اند که این جزیره ها را در ازای سرمایه گذاری سعودی ها به آن ها  به مبلغ 27میلیارد و 800 میلیون دلار فروخته است.
محمدصالح جوکار

محمدصالح جوکار،عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت ضمن تقبیح اقدام صورت گرفته گفت: حکومت مصر به دلیل ضعف پشتوانه های مردم و کمبود منابع مالی حاضر به فروش سرزمین خود به عربستان شده است. السیسی،رئیس جمهوری مصر متاسفانه دچار سرسپردگی به رژیم سعودی شده است.

وی با بیان این که حکومت نظامی حاکم بر مصر برای جبران کمبود اقتدار در قاهره دست به وطن فروشی زده است ، گفت: حق حاکمیت بر سرزمین متعلق به مردم است و دولت اجازه فروش سرزمینی ندارد. اقدام صورت گرفته نشان خوبی برای وجهه یک کشور نیست.

این نماینده مجلس نهم گفت: عربستان سعودی با تصاحب جزایر مصری در واقع به دنبال تامین منافع رژیم صهیونیستی است. وطن فروشی قاهره به ریاض تبعات ناخوشایندی برای خاورمیانه خواهد داشت زیرا نفوذ و ارتباط رژیم صهیونیستی با عربستان تسهیل خواهد شد.

بازگشت معترضان مصری و موج سرکوب

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اقدام السیسی باعث فعال شدن گسل های اعتراضی مردم مصر خواهد شد. نارضایتی و فقدان پشتوانه مردمی حکومت مصر با اقدام صورت گرفته نمود بیرونی خواهد یافت.

گفتنی است به فاصله چند روز پس از واگذاری جزایر مصری ، هزاران معترض (27 فروردین) در بزرگ ترین تجمع مردمی طی دو سال گذشته خواستار بازگردانده شدن جزایر صنافیر و تیران شدند. پلیس مصر برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد، خشونت رخ داده مسیر اعتراضات را متوجه حکومت السیسی کرد.

براساس برنامه ریزی معترضان روز دوشنبه به خیابان خواهند آمد و حکومت نظامی حاکم بر مصر در جهت سرکوب نارضایتی ها اقدام به بازداشت منتقدان کرده است. به گزارش الجزیره، گروهی از وکلای مصری با انتشار فهرست اسامی 59 نفر از معترضان و فعالان، از تشدید موج بازداشت مخالفان توسط نیروهای امنیتی این کشور خبر دادند. گفته می شود که بازداشت ها از پنج شنبه شب آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

جوکار می گوید: حکومت مصر به شدت نگران تبدیل اعتراضات به یک شورش فراگیر است. فعال شدن گسل نارضایتی ها می تواند منجر به یک انقلاب فراگیر شود. السیسی می داند که مطالبات انقلاب مصر محقق نشده است و همین موضوع دردسری کشنده برای حکومت نظامی مصر است.
پادشاه عربستان مصر

سناریوهای عقب نشینی تاکتیکی

براساس گزارشی که روزنامه الاخبار منتشر کرده است ، « عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر، گزارش های مرتبط با ارزیابی مواضع را که « بسیار بد» توصیف شده اند، دریافت کرده است. در جهت کنترل اعتراضات 2سناریو تدارک دیده شده است.

گفته می شود که براساس سانریوی نخست، ریاست جمهوری مصر سناریوهای عقب نشینی از توافق با سعودی در خصوص ترسیم مرزهای دریائی و واگذاری جزایر تیران و صنافیر به آن را در صورت افزایش و گسترش شدید اعتراض های مردم این کشور بعداز تظاهرات روز دوشنبه بررسی خواهد کرد.

سناریوی دوم، درخواست برخی نمایندگان عضو ائتلاف حمایت از مصر که اکثریت پارلمان را در اختیار دارند، برای برگزاری همه پرسی از مردم مصر در خصوص سرنوشت دو جزیره تیران وصنافیر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به سناریوهای طراحی شده می گوید که احتمالا عقب نشینی السیسی از قرارداد با پادشاه سعودی بسیار ضعیف است.

وی در ادامه می گوید: حکومت مصر اگر از ارعاب و بازداشت منتقدان نتیجه نگیرد مسئله همه پرسی را برای حفظ ظاهر در دستور کار قرار خواهند داد. همه پرسی در واقع عقب نشینی تاکتیکی و موقت است.

جوکار گفت: هجمه رسانه های دولتی مصر  که در جریان سفر ملک سلمان گزارش های اغراق آمیز منتشر می کردند در روزهای آینده تشدید خواهد شد.مسئله اساسی برای دولت مصر اینجاست که مردم قانع نشده اند و به همین دلیل السیسی برای قانع کردن آنها درصدد است گام هائی را برای بهبود اوضاع اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان و همچین افتتاح چند طرح توسعه در صحرای سینا همزمان با سالروز آزادسازی آن اعلام کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل