بازدید 11224
مرگ ۵ پلنگ ایرانی، چند ساعت مانده به امضای بیمه نامه جامع پلنگ؛

آیا «بیمه» خواهد توانست پلنگ ایرانی را از انقراض نجات دهد؟

لاشه یک پلنگ ماده در منطقه شکار ممنوع خرمناز توسط محیط بانان در حالی مشاهده شد که یکی از توله‌هایش را به دنیا آورده و در حال زایمان توله دوم بوده است. پس از مشاهده لاشه، موضوع به سازمان مرکزی اعلام و لاشه پلنگ جهت کالبدشکافی به اداره کل دامپزشکی استان منتقل شد.
کد خبر: ۵۸۳۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹ 23 April 2016
بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی در حالی رأس ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه در محل موزه تاریخ طبیعی پارک پردیسان به امضا خواهد رسید که انتشار خبری تلخ، از شیرینی این اتفاق کاسته و به نوعی این اقدام را تحت الشعاع قرار داده است؛ آنقدر که ممکن است در تأثیرگذاری این اقدام تردیدهایی جدی به وجود آید.

به گزارش «تابناک»، تا ساعاتی دیگر تفاهم نامه بیمه جامع پلنگ ایرانی در حضور آخیم اشتاینر، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی برنامه محیط زیست این سازمان ـ که به منظور شرکت در دومین سمینار بین المللی «محیط زیست، دین و فرهنگ» به کشورمان آمده ـ و معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشورمان به امضا خواهد رسید.

بدین ترتیب یکی از خواسته‌های بزرگ دوستداران حیات وحش کشورمان جامه عمل خواهد پوشید و انتظار می‌رود، به کمک این بیمه نامه، سایه انقراض از سر بزرگ‌ترین گربه سان ساکن کشورمان دور شده و پلنگ‌هایی که به دلیل تداخل قلمروشان با محل زندگی انسان‌ها و چرای دام‌ها قربانی می‌شوند، از بین نروند.

منظور آن دسته پلنگ‌هایی هستند که‌ گاه از گرسنگی به دام‌های اهلی حمله ور می‌شوند و یا نزدیک شدنشان به روستا‌ها و مناطقی که هموطنانمان در آن‌ها ساکن هستند، موجب نگرانی ایشان شده و به روش‌های مختلفی کشته می‌شوند؛‌ گاه با طعمه گذاری مسموم،‌ گاه با تله گذاری، تیراندازی، حمله با چوب و چماق و... .

این در حالی است که ریشه بسیاری از این حوادث، ضرر و زیان‌هایی است که یا متوجه مردم می‌شود و یا بیم وارد آمدن آن می‌رود؛ اتفاقی که با بیمه شدن پلنگ‌ها، امید می‌رود از شمار آن کاسته شده و به مرور شاهد حذفشان باشیم، زیرا از این پس قرار است زیان‌های وارده توسط این گونه منحصر به فرد، از محل این بیمه نامه تأمین شده و هیچ کس به صرافت انتقام گرفتن از پلنگ‌ها با کشتار این گونه نیفتد.

بنابراین، امضای بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی گامی مؤثر در حفاظت از این گونه در خطر انقراض خواهد داشت و مایه مسرت خواهد بود؛ آنقدر که جا دارد خواستار در پیش گرفتن چنین شیوه‌ای برای مراقبت از دیگر گونه‌های حیات وحش کشورمان باشیم و از مسئولان بخواهیم هر چه سریع‌تر برای بیمه کردن دیگر گونه‌های باقی مانده در اقلیم کشورمان، به ویژه گونه‌هایی که ممکن است زندگی شان با کشت و زرع و دام پروری مردم در تعارض قرار گیرد، اقدام کنند.

البته این پایان راه نیست و بیمه کردن پلنگ، تنها یک گام کوچک در دور کردن سایه انقراض از سر امثال پلنگ ایرانی به شمار می‌آید. این را می‌شود از خبر تلخی که پس از چند روز از وقوع، ساعاتی پیش منتشر شده دریافت؛ خبری که دقت در جزئیات آن ثابت می‌کند بیمه کردن پلنگ‌های ایرانی برای مراقبت از این گونه منحصر به فرد، چه سهمی دارد و برای حفاظت کامل از این گونه، چه سلسله اقدامات کامل نیاز است.


کشف لاشه یک پلنگ ماده و چهار توله اش در یاسوج

دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران در این باره می‌نویسد: متأسفانه لاشه یک پلنگ ماده آبستن که چهار توله داشته و آماده زایمان بود، در منطقه شکار ممنوع خرمناز یاسوج مشاهده شد و ضایعه بزرگی برای محیط زیست کشور رقم خورد.

اسداله هاشمی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: عصر روز دوشنبه ۹۵/۱/۳۰ لاشه یک پلنگ ماده در منطقه شکار ممنوع خرمناز توسط محیط بانان در حالی مشاهده شد که یکی از توله‌هایش را به دنیا آورده و در حال زایمان توله دوم بوده است. پس از مشاهده لاشه پلنگ، موضوع به سازمان مرکزی اعلام شده و لاشه پلنگ جهت کالبدشکافی و بررسی‌های تخصصی به اداره کل دامپزشکی استان منتقل شد.

فردای کشف، لاشه پلنگ توسط دامپزشک معتمد اداره کل دامپزشکی کالبد گشایی و مشخص شد، پلنگ چهار تولهٔ آماده تولد داشته است. در حال حاضر نمونه برداری و آزمایش های لازم برای تعیین علت دقیق مرگ انجام شده است؛ اما بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که دلیل مرگ، سخت زایی بوده و احتمالا حین زایمان از بین رفته است. نتیجه قطعی و نهایی در خصوص علت مرگ این پلنگ ماده و توله‌هایش پس از مشخص شدن نتیجه آزمایش ها و بررسی‌های تخصصی اعلام خواهد شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر