بازدید 2590

افزایش 15 درصدی قیمت کالاهای صادراتی ایران به بازار عراق در سال 1394

مسئول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بازار عراق با حفظ سهم 17 درصدی خود از صادرات غیرنفتی ایران در سال 94 همچنان در جایگاه دومین شریک صادراتی کشور قرار دارد، گفت: ارزش کالاهای صادراتی ایران به عراق 15 درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۵۸۲۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵ 23 April 2016
مسئول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بازار عراق با حفظ سهم 17 درصدی خود از صادرات غیرنفتی ایران در سال 94 همچنان در جایگاه دومین شریک صادراتی کشور قرار دارد، گفت: ارزش کالاهای صادراتی ایران به عراق 15 درصد افزایش یافته است.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مهدی نجات‌نیا مسئول دفتر امور تجاری عراق با اعلام این خبر، افزود: در  سال 1394 متوسط هر تن کالای صادراتی ایران به عراق با 57.9 دلار افزایش به 429.5 دلار رسید این در حالی است که سال پیش از آن متوسط هر تن کالای صادراتی به عراق 371.6 دلار بود.

وی افزود: در سال گذشته انواع کالاهای مصرفی و واسطه‌ای با حجم صادراتی 6.2 میلیارد دلار به کشور عراق صادر شد که بیشترین کالای صادر شده مربوط به گروه مواد غذایی است که ماست سرآمد محصولات این گروه محسوب می‌شود، دومین گروه کالایی صادراتی ایران به عراق از نظر ارزش صادرات نیز گروه مصالح ساختمانی است که سرآمد آن کاشی و سرامیک بوده است.

نجات‌نیا اظهار داشت: روند صادرات به عراق با وجود کاهش کل صادرات کشور در سال 94، تنها 4 درصد کاهش یافته اما افزایش قیمت کالاهای صادراتی این کمبود را جبران کرده است.

وی در تشریح عوامل کاهنده صادرات ایران به عراق نیز گفت: تنزل قیمت جهانی نفت و در نتیجه کاهش توان خرید عراق و همچنین افت هزینه‌های بازسازی و رشد اقتصادی عراق به دلیل جنگ و درگیری‌های داخلی در مناطق غربی آن کشور از جمله موثرترین عوامل در کاهش میزان صادرات ایران به این همسایه غربی است.

مسئول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت، مسدود شدن راه‌های مواصلاتی تجاری عراق با برخی کشورهای همسایه‌ مانند سوریه، اردن و ترکیه را فرصت مضاعفی برای صادرات ایران به این کشور دانست و افزود: رفع موانع تجاری موجود می‌تواند راهگشای صادرات کالاهای ایرانی به بازار استراتژیک عراق باشد.

نجات‌نیا با اشاره به مهمترین عوامل و اقدامات موثر در کاهش قیمت تمام شده محموله‌های تولیدی و رشد صادرات ایران به عراق، گفت: تسهیل در حمل یکسره کالاهای ایرانی تا مقاصد مختلف در عراق، پذیرش معیارهای استاندارد کالاهای ایران، کمک به عمده‌فروشی مستقیم کالاهای ایرانی در خاک عراق و صادرات اقلام نیم ساخته و تولید نهایی در عراق می‌تواند به گسترش حجم روابط تجاری ایران و عراق بسیار کمک کند.

به گفته نجات‌نیا تجمیع تولیدات پراکنده و صادرات یکپارچه کالاهای ایرانی در عراق، تلاش در جهت حذف تعرفه‌های جدید گمرکی عراق و امضای موافقتنامه تجارت آزاد، ایجاد خطوط اعتباری خرید برای دولت و بخش خصوصی عراق و برقراری نظام بانکی و اعتبارات اسنادی میان ایران و عراق از دیگر عواملی است که توسعه حجم روابط تجاری تهران و بغداد را میسر خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار