بازدید 3454

ظریف: آمریکایی ها از سنگ اندازی دست بکشند+فیلم

ظریف وزیر امور خارجه از آمریکایی ها خواست از سنگ اندازی در مبادلات تجاری کشور و بانک های بزرگ با ایران دست بکشند.
کد خبر: ۵۸۲۰۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶ 18 April 2016
ظریف وزیر امور خارجه از آمریکایی ها خواست از سنگ اندازی در مبادلات تجاری کشور و بانک های بزرگ با ایران دست بکشند.

تعداد بازدید : 10

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از خبرگزاری صدا وسیما پس از برجام قرار بود کلیه موانع بانکی درست همزمان با رفع تحریم ها برداشته شود، برجام اجراشد، هسته اراک خارج شد، ایران به اعتراف آژانس بین المللی هسته ای به کلیه تعهداتش، حتی بیشتر از آن عمل کرد و در مقابل طرف آمریکایی با بدعهدی تاریخیش بار دیگر بر طبل بی اعتمادی ایرانیان علیه خود کوفت، همین امر موجب شد رئیس بانک مرکزی با حضور در شورای روابط خارجی آمریکا از عدم پایبندی آمریکایی ها به توافق برجام به شدت انتقاد و از برجام به عنوان طرحی که هیچ دستاوری برای ایران نداشته است یاد کند، وی تاکید کرده است: تقریبا هیچ چیزی اتفاق نیفتاده است، براساس برنامه جامع اقدام مشترک، اتحادیه اروپا و آمریکا متعهد شدند تمام اقدامات لازم اداری و قانونی را برای اطمینان از برداشتن موفقیت آمیز و موثر تحریم ها انجام دهند تا بتواند موجب بازگشت دوباره ایران به بازارهای بین المللی گردد. ما نمی توانیم از وجوه مسدود شده در خارج از کشور استفاده کنیم. آنها به الزامات و تعهدات خود عمل نکرده اند. باید به بانک های بین المللی اطمینان داده شود که به خاطر همکاری با ایران جریمه نمی شوند! غرب نیاز است این کارها را انجام دهد در غیراین صورت برنامه جامع اقدام مشترک مفهوم خود را از دست خواهد داد.

سیف در ادامه تاکید کرد: یکی از نیازهای ما تبدیل ارز است تا اینکه بتوانیم پول تامین کنندگان کالاها را بدهیم، این کار مستلزم داشتن دسترسی به شبکه مالی آمریکا است و در برجام بخش هایی در این خصوص وجود دارد که آمریکا باید به آن پایبند باشد.

ساعتی بعد اما جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ایران نه تنها از کم کاری های خود در قبال برجام اظهار شرمساری نکرد بلکه گفت: آمریکا همچنان جلوگیری از دست یابی ایران به نظام مالی آمریکا را در دستور کار دارد، در توافق هسته ای بندی یا ماده ای به نام دسترسی ایران به نظام پولی و مالی آمریکا وجود ندارد و ما نیز چنین چیزی را در دست بررسی نداریم. این توافق همچنین مبادلات بین بانکی را که در آن بانکی خارجی واسطه انتقال دلار به نفع ایران شود را در برنمی گیرد. ما اجازه دسترسی به هر یک از گزینه های بالا را پیشترهم رد کرده ایم.

دکتر ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در واکنش به سخنان سخنگوی کاخ سفید از آمریکایی ها خواست از سنگ اندازی در مبادلات تجاری کشورها و بانک‌های بزرگ با ایران دست بکشد، حتی در دیدار با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران نیز این موضوع را یادآور شد و با انتقاد از سیاستهای غیر اخلاقی ایالات متحده علیه ایران یادآور شد: بانک‌های بزرگ جهان برای بازگشت به تجارت با ایران همچنان نگران مجازات های آمریکا هستند.

از سوی دیگر عراقچی رئیس ستاد پیگیری برجام با انتقاد صریح از عملکرد نامتعارف طرف امریکایی در برجام گفت: براساس ارزیابی های صورت گرفته طرف آمریکایی با سفر به کشورهای اروپایی نه تنها شرایط را تسهیل نمی کند بلکه دراقدامی معکوس طرف اروپایی را از همکاری با ایران نهی می کنند، اگرچه این موضوع جدیدی نیست و ما پیشتر می دانستیم که طرف اروپایی و آمریکایی بدقلقی می کنند.
مقام معظم رهبری نیز در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی کاخ سفید یادآور شدند: اینها نشان دهنده دشمنی آشکار آمریکایی ها علیه ایران است، کسانی بودند که به دنبال این مذاکرات بودند و هدف اصلی آنها گشایش اقتصادی با سرمایه گذاری طرف خارجی بود که امروز آمریکایی ها روی این نقطه دست گذاشته اند و می خواهند جلوی آن را بگیرند، این موارد به خوبی چهره آمریکایی ها را به مردم جهان نشان داد، این است ماهیت حقیقی آمریکایی ها. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل