بازدید 3362

بازتاب بین المللی بی نتیجه ماندن نشست نفتی دوحه

نشست اعضای اوپک و تولید کنندگان غیر اوپک در حالی در قطر برگزار شد كه رسانه های جهان شركت نكردن ایران در این نشست را عامل شكست آن معرفی كردند.
کد خبر: ۵۸۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰ 18 April 2016
نشست اعضای اوپک و تولید کنندگان غیر اوپک در حالی در قطر برگزار شد كه رسانه های جهان شركت نكردن ایران در این نشست را عامل شكست آن معرفی كردند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ قرار بود در این نشست كه سه ماه پس از ملاقات غیرمترقبه ماه فوریه (بهمن ماه) گذشته اعضای اوپك و غیر اوپك با شركت روسیه، عربستان سعودی، ونزوئلا و قطر در همین شهر، برگزار شد، میزان تولید نفت جهان در سطح ماه را در قیمت ژانویه (دی ماه گذشته) آن تثبیت كند.
خبرگزاری انگلیسی «رویترز» امروز به نقل از دو منبع آگاه نوشت كه نشست امروز دوحه برای توافق در مورد طرح تثبیت تولید نفت به دلیل درخواست جدید عربستان سعودی در لحظات آخر با مشكل روبه رو شد.
براساس این گزارش، اگرچه سعودی ها پیشتر می خواستتند ایران به این دلیل كه نمی خواهد در تثبیت تولید نفت شركت كند، مستثنا شود، اما اكنون گفته است می خواهد همه اعضا در این گفت و گوهای مهم نفتی شركت كنند.
این خبرگزاری همچنین به نقل از یك منبع نفتی دیگر اعلام كرد: نشست یكشنبه تولیدكنندگان اوپك و غیراوپك در قطر در لحظات آخر دچار یك مشكل شد كه به نظر می رسد به دلیل تشدید تنش میان عربستان سعودی و ایران باشد.

تارنمای رادیو فرانسه نیز آورده است: «نشست روز یكشنبه تولیدكنندگان نفت در دوحه در حالی برگزار شد كه غیبت ایران تردیدهایی را در مورد دستیابی شركت كنندگان به توافق، به وجود آورده است».

این خبرگزاری عدم موفقیت نشست دوحه را یك خطر جدی توصیف كرد و افزود: «اگرچه ایران می خواهد میزان تولید نفت را به سطح پیش از اعمال تحریم ها برساند، اما عربستان سعودی نیز اعلام كرده اگر دیگر كشورهای تولیدكننده، عرضه خود را محدود نكنند این كشور هم توقف افزایش سطح تولید را نخواهد پذیرفت».

براساس این گزارش، آخرین اظهارنظرهای مقامات ایرانی و سعودی تردیدهایی در مورد موفقیت آمیز بودن نشست دوحه ایجاد كرده است. بنابراین نشست دوحه می تواند تنها مرحله ای در برگزاری نشست های سازنده تر در ماه های آتی باشد.

پایگاه اینترنتی بی.بی.سی فارسی نیز از عدم شركت نماینده ایران در این اجلاس خبر داد و افزود: ایران از تصمیم قبلی خود برای اعزام یك نماینده به دوحه كه با هدف تلاش برای رسیدن به توافقی برای محدود كردن تولید نفت برگزار می شود، صرف‌نظر كرده است.

این شبكه خبری ضمن تاكید بر اینكه تهران هفته پیش اعلام كرد كه وزیر نفت ایران در نشست دوحه شركت نخواهد كرد به نقل از بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران افزود: ما به این نتیجه رسیدیم كه نشست دوحه برای كسانی است كه می خواهند طرح فریز نفتی را امضا كنند و اگر می خواستیم نماینده ای از ایران در این نشست حضور داشته باشد برای این بود كه حمایت خود را از این طرح نشان دهیم، اما از آن جا كه قرار نیست ایران این طرح را امضا كند، بنابراین ضرورتی برای حضور نماینده ایران در این نشست وجود ندارد.

این شبكه افزود: «به گفته ناظران با توجه به موضع گیری ایران در مورد نشست دوحه و شرط عربستان برای حمایت از محدود كردن تولید، یعنی پایبندی ایران به آن، چشم انداز موفقیت این نشست تیره به نظر می رسد.»

به گزارش بی بی سی، بانك عظیم سرمایه گذاری گلدمن سكس آمریكا نیز هفته گذشته در گزارشی نوشت:‌ «در نهایت ما معتقدیم كه بزرگترین مانع در راه رسیدن به هر گونه توافق معنی داری در این نشست، مواضع متغایر عربستان سعودی و ایران خواهد بود و حتی اگر این نشست به توافق برسد و این كشورها موفق به افزایش قیمت نفت شوند، با مشكل دیگری مواجه خواهند بود.»

روزنامه آمریكایی «وال استریت ژورنال» نیز با اشاره به اختلافات بوجود آمده در روابط سیاسی میان ایران و عربستان، این اختلافات را به روابط اقتصادی دو كشور و نیز در این نشست تعمیم داد و افزود: ادامه خصومت ایران و عربستان خطر تضعیف یا نابودی هر توافقی را به دنبال دارد.

این روزنامه برای اثبات ادعای خود به اظهارات مقامات ایران و عربستان اشاره كرد. جانشین ولیعهد عربستان پیشتر در این خصوص گفت: ریاض با محدود كردن تولید موافقت نخواهد كرد مگر آنكه تهران نیز تولید خود را محدود كند. اما تهران گفته است به این توافق ملحق نخواهد شد و روز شنبه نیز اعلام كرد نماینده ای به این نشست نمی فرستد.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی با اعلام اینكه اختلافات میان ایران و عربستان سعودی هر نوع توافق در این نشست را تهدید می كند با ایجاد تردید در نتیجه این نشست ضمن تكرار اظهارات مقامات ایرانی و سعودی افزود: آژانس بین المللی انرژی نیز پیش بینی كرد توافق در دوحه می تواند اثری محدود بر عرضه نفت داشته باشد.

تارنمای رادیو فرانسه نیز نوشت: نشست تولیدكنندگان نفت در دوحه امروز در حالی برگزار شد كه غیبت ایران تردیدهایی را در مورد دستیابی شركت كنندگان به توافق، به وجود آورده است.

این رسانه با اعلام اینكه نشست دوحه می تواند تنها مرحله ای در برگزاری نشست های سازنده تر در ماه های آتی باشد، افزود: بازارهای نفت جهان در حالی به نشست دوحه چشم دوخته اند كه موفقیت آن بشدت در خطر است. زیرا ایران در آن شركت نكرده و عربستان سعودی نیز اعلام كرده است چنانچه دیگر كشورهای تولیدكننده، عرضه خود را محدود نكنند این كشور هم توقف افزایش سطح تولید را نخواهد پذیرفت.

شبكه تلویزیون اقتصادی «بلومبرگ» آمریكا نیز از بروز اختلاف میان اعضای شركت كننده در این نشست خبر داد و نوشت: مذاكرات در دوحه میان برخی از بزرگترین تولید كنندگان نفت جهان در خصوص تثبیت میزان تولید نفت به سبب تغییرات در مورد جمله بندی توافق كه تا حدودی ناشی از اختلافات ایران و عربستان است، به بن بست رسید.

این گزارش به نقل از «ویلسون پاستور» نماینده اكوادور در اوپك نوشت: «اگرچه توافق كلی حاصل شده است، اما اكنون اختلاف هایی در خصوص متن توافق وجود دارد». 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر