بازدید 6269
یک نماینده در گفت و گو با «تابناک»؛

اگر ورادات برنج انجام شود، یعنی وزیر تسلیم رانت خواران شده است

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به سخنان وزیر جهاد کشاورزی گفت: آقای وزیر ادعا می‌کنند، از بابت واردات برنج در فشارند. اگر چنین است، چرا وزیر نام کسانی که وی را در فشار گذارده‌اند، ارایه نمی‌دهد؟ وزارت جهاد در قبال این واردات مسئول است.
کد خبر: ۵۸۱۹۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵ 18 April 2016
اگر ورادات انجام شود، یعنی وزیر تسلیم رانت خواران شده است بار دیگر دلالان بازار برنج، سریال تکراری برای وارد کردن برنج‌های بی‌کیفیت خارجی را آغاز کرده‌اند؛ سریالی که با جمع آوری برنج‌های داخلی و افزایش قیمت آن در بازار آغاز می‌شود و در ‌‌نهایت با نقره داغ شدن کشاورزان شالی کار به پایان می‌رسد.

به گزارش «تابناک»، مراحل کاشت و داشت برنج در بسیاری از نقاط کشور ـ که زمینه مناسب برای این محصول پرطرفدار در ایران را دارد ـ آغاز شده و از حدود دو ماه دیگر، مرحله برداشت محصول شروع می شود؛ بنابراین، کشاورزان و شالیکاران در این روز‌ها ـ که بیش از سال‌های گذشته از نعمت باران بهره‌مند شده‌اند ـ در تکاپو برای کاشت این محصول ارزشمند هستند.

اما در این میان، دلالان نیز بیکار ننشسته‌اند و همچون سال های گذشته، تلاش خود را برای کنترل بازار و واردات برنج‌های خارجی شروع کرده‌اند. این افراد که از هیچ کاری فروگذار نمی‌کنند حتی صدای وزیر کشاورزی را نیز درآورده‌اند.

وزیر کشاورزی در روزهای گذشته درباره این موضوع اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی و من به شدت تحت فشاریم؛ هرچند قرار است حدود هشتصد تن برنج در زمان معین ثبت سفارش و وارد بازار شود، عده‌ای فشار‌ها را مضاعف کرده‌اند و در موعد برداشت برنج، قصد بر هم زدن بازار را دارند. این در حالی است که هم اکنون بازار از برنج خارجی اشباع است و نیازی به واردات جدید نیست.

به گفته رئیس بنکداران کشور، برنج به حدی در انبارهای کشور وجود دارد که تا دو سال آینده نیز پاسخگوی نیاز ما خواهد بود. از سوی دیگر، مازاد برنج انبارها در برخی مناطق در سال های گذشته آنقدر افزایش پیدا کرده که گزارش هایی از تمام شدن تاریخ مصرف آن‌ها در ماه های گذشته منتشر شده است.

جعفر‌زاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در گفت‌و‌گو با تابناک در این باره اظهار داشت: هر سال این موقع دلالان قیمت برنج ایرانی را افزایش می‌دهند و این کار بهانه‌ای می‌شود برای مجوز ثبت سفارش برنج. البته زمانی هم که ثبت سفارش می کنند، پس از دو ماه برنج به دست وارد کننده می‌رسد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه این زمان دقیقا زمان برداشت برنج در ایران است، گفت: در این موقع، دلالان با اشباع کردن بازار از برنج‌های خارجی، بر سر برنج ایرانی می‌زنند و با بهای اندکی آن را از کشاورزان می خرند. بار دیگر در سال جدید برنج‌های خود را از انبار‌ها خارج می‌کنند و با گل آلود کردن فضا، برنج ها را به قیمت‌های دلخواه در بازار به فروش می‌رسانند و این پروسه هر ساله به همین شیوه ادامه دارد.

این نماینده مجلس گفت: این وسط تنها کشاورز است که بعد از یک سال تلاش و کوشش با دستان خالی باید در انتظار بهاری دیگر باشد تا شاید بتواند سودی از بازار پاییز آن بردارد؛ غافل از اینکه دلالان همچنان در کمین محصولات هستند.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به سخنان وزیر جهاد کشاورزی گفت: آقای وزیر ادعا می‌کنند، از بابت واردات برنج در فشارند. اگر چنین است، چرا وزیر نام کسانی که وی را در فشار گذارده‌اند، ارایه نمی‌دهد؟ وزارت جهاد در قبال این واردات مسئول است.

وی در پایان گفت: اینکه بگویند ما در فشاریم و بعد هم کار خودشان را انجام دهند که نمی‌شود. اگر برنجی وارد کشور شود، یعنی فشار‌ها اثر کرده و عده‌ای با رانت و یا هر ابزار دیگری توانسته‌اند مجوز واردات دریافت کنند، و وزیر در واقع تسلیم رانت خواران شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار