بازدید 12442

برق که قرار بود گران نشود، باز هم گران شد

بهای برق مصرفی در سال آینده با مصوبه جدید مجلس، حدود 7 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که دولت و مجلس در روزهای آینده بر سر افزایش پیدا نکردن بهای خدمات دولتی تأکید داشته‌اند.
کد خبر: ۵۸۰۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶ 13 April 2016
دولت درباره بیکاری آدرس غلط می دهدسال جدید که آغاز می‌شود، شور و شوق خوبی در دل مردم به پا می کند، ولی دیگر سال‌هاست که این شور شوق تحویل سال با دلشوره و استرس آخر سال همراه شده است؛ هرچند آغاز سال جدید، نویدبخش زندگی خوب در آینده است، خبر گرانی و بالا رفتن قیمت‌ها در این روزها اگر کام مردم را زهر نکند، نگرانی‌های زیادی در میان قشرهای کم‌درآمد ایجاد خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»، قرار بود امسال سال گرانی نباشد. دولت قول داده بود، اوضاع زندگی مردم را بهتر کند، ولی همین ‌که سال عوض شد، وعده‌های خود را فراموش کرده و خود اولین کسی است که بر طبل گرانی می‌زند. در روزهای گذشته، بهای برخی اقلام و کالاها از جمله فراورده‌های لبنی، قیمت خودرو، نرخ کرایه تاکسی و چند قلم دیگر چراغ خاموش و البته با نظر مساعد دولت افزایش پیدا کرده است.

زمزمه افزایش قیمت نان نیز کم‌کم به گوش می‌رسد. اقلام دیگری مانند نرخ بنزین و حامل‌های انرژی نیز در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفته و مشخص نیست، خروجی جلسات مشترکت دولت و مجلس در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس چه باشد.

البته دولت و مسئولان امسال وعده داده بودند که قیمت خدمات دولتی از جمله قیمت آب و برق را افزایش نخواهند داد. سخنگوی دولت پنج روز پیش این خبر را اعلام کرد و گفت: دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت برق در سال 95 ندارد.

پیشتر نیز علیرضا دائمی، معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر نیرو اعلام کرده بود، در نیمه نخست سال هیچ افزایشی در قیمت‌های آب و برق اعمال نخواهد کرد. فعلاً برنامه‌ای برای تغییر این تعرفه‌ها نه در دولت و نه در این وزارتخانه با توجه به قانون هدفمندی یارانه‌ها وجود ندارد و طبعاً از آن تاریخ به بعد نیز هر تغییری در نرخ‌ها باید با تصویب دولت و شورای اقتصاد صورت گیرد.

اما اگر از ماه آینده افزایش 10 ‌درصدی در قبض‌های برق ایجاد شد، جای تعجب نخواهد داشت، زیرا مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1395 کل کشور با بند (ه) تبصره 6 لایحه بودجه 95 موافقت کردند.

در این بند آمده است؛ وزارت نیرو موظف است، علاوه بر دریافت بهای برق به ازای هر کیلو وات‌ساعت برق فروخته ‌شده، مبلغ سی (30)‌ ریال به‌ عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق از جمله باغشهرها و خانه باغ‌های اطراف روستاها و شهرها به‌ استثنای مشترکان خانگی روستایی و چاه‌های کشاورزی دریافت کند. وجوه حاصله به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و از درآمد حاصله تا سقف چهار هزار میلیارد ریال، صرفاً بابت حمایت از توسعه و نگهداری شبکه‌های برق روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک توسط شرکت توانیر و سه هزار میلیارد ریال جهت نگهداری و به‌روزرسانی دستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی با اولویت مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته در اختیار سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.

شاید در نگاه اول به نظر برسد که افزایش 3 تومانی در قبض‌های برق تأثیر آن‌چنانی روی هزینه‌ها نخواهد داشت؛ اما با در نظر گرفتن مبلغ 409 ریال به ازای هر کیلووات ساعت برق، افزایش 3 تومانی حکایت از افزایش بیش از 7 درصد در هر ساعت مصرف دارد.

به‌ عبارت ‌دیگر بهای برق مصرفی در سال آینده با مصوبه جدید مجلس حدود 7 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که دولت و مجلس در روزهای آینده بر سر افزایش پیدا نکردن بهای خدمات دولتی تأکید داشته‌اند.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد، نه دولت و نه مجلس زیاد پایبند گفته‌های خود نیستند و با افزایش‌های هرچند جزئی به بهانه‌های مختلف، سعی در پر کردن خزانه دولت دارند. افزایش قیمت‌ها به ‌صورت موردی، کوچک و خرد در نگاه اول به نظر بسیار ناچیز است، وی تجمیع آن در پایان ماه هزینه سنگینی به افراد وارد خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۶
انتشار یافته: ۳۹
حالا اگر گرون کنند کار هم ایجاد کنند حرفی نیست ، مشکل اینجاست کار هم کم شده و درآمدها هم پایین اومده و یا میاد.
مکه قرار نبود هر موقع به حامل های انرژی اضافه شد به یارانه هم اضافه شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
دلت خوشه هااااااا!!!
کمالی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
داداش اینجا ایران است نه اوروپا که !!!!!!!!!!!همیشه قوانین در کشور ما تا جایی اجرا مشه که به نفع دولت و مجلس و و.. باشه نه من و شمای . درضمن اگر به قنون اساسی کشور مراجعه فرمایید متوجه میشود که 30درصد قانون اساسی هم در این مملکت درست اجرا نمی شه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
تا به حال از موقع پرداخت يارانه ها ،آب و برق و گاز بالاي 10 مرتبه افزايش قيمت داشتند اما يارانه همون 45 تومنه اونم از آخر براي فقيرها قطع ميشه و براي ثروتمندان مي مونه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
چه توقعاتي داري ! مديريت تو اين کشور فقط يه راهکار داره اونم افزايش قيمت شما تا حالا ديديد اتفاق ديگه اي هم بيفته.
موقع گران کردن همه آمادگی دارند ولی هنگام سرویس دهی هیچ اداره ای درست کار نمی کند . اینجا در لواسان اگر رعد و برق بزند یا باد شدید بیاید برق قطع می شود و ساعت ها طول می کشد تا خرابی اصلاح شود . هیچکس هم مسئولیت این خرابی ها را گردن نمی گیرد .
من واقعا از پس پول برق ديگه نمي تونم بربيام،
تابناک بگو چ کسی گران کرده!!!!
مثل اینکه نمایندگان محترم دارند خورده حسابشون را با مردم تصفیه می کنند.اول قیمت پلکانی بنزین حالا هم قیمت برق
دلواپس نشو تابناک عزیز

این همه از مزایای و ثمره های افتاب تابان برجامه!
پس این برق اتمیتون کجا رفت با وفا
پس هزینه های غیر محسوس دولت بایستی از کجا تامین بشه؟!!!
اینم از این دولت راستگویان. تابناک خدوکیلی نطرات مردمو منتشر کن که اینا ببین مردم چقدر ناراضی اند. این مجلسی ها این آخری دارن انتقام از مردم میگیرند و میرن.خدا به داد این مردم بدبخت برسه
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
چرا قضاوت نابجا برای مجلس می کنی قربون شکل ماهت بشم این از کرامات دولت تدبیر وامیداست اگر دولت طرح گران کردن حامل های انرژی رو به مجلس نده مجلس که خودش نمی تونه از پیش خودش چیزی رو گرون کنه دولتی شده ،دولت تدبیر و امیدها ؟؟؟ولی گمونم تقصیر احمدی نژاده نه دولت تدبیر مشکل دارد و نه مجلس ببینیم کجا می تونیم احمدی نژاد را مقصر کنیم وبگردن ایشون بندازیم
لطفا ب نظرات کاربران احترام بگذارید

ما همه ایرانی هستیم

صدایمان را به گوش مسئولان برسانید
چرا باید هر سال منتظر گرون تر شدن کالاهای اساسی مون، خدمات دولتی، کرایه، بنزین و غیره و غیره باشیم. هر دولتی که می یاد بزرگترین دست آوردش گرونی نان و بنزین و دلار است. همش وعده و انتخابات و رای دادن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
راست می گید ؛ رای ندید دیگه
تابناک جان خواهشاً چاپ کنید:
این انرژی هسته ای که می گفتیم حق مسلم ماست کجا به درد ملت خورده؟ما که خبر نداریم ولی میگن برق نیروگاه بوشهر وارد شبکه شده خوب این خوبه اما چه نفعی به حال این ملت داشت؟برقشون ارزون شد؟نشد...پس چرا داریم بازم اصرار به ....ای بابا
این سی ریال دو سال هستش به قبض برق اضافه شده لطفا شایعه پراکنی نکنید .مردم را نترسانید این بودحه بند ز هستش که کمک شایانی به شرکتهای توزیع برق جهت خدمات رسانی به مشترکین برق شدهاست .
حامل انرژی یعنی چی ؟؟ من نمیدونم یعنی چی ؟
دولت جایی نمیخوابه که آب زیرش بره :::
میدونید چرا گران شد ؟؟؟ چون فصل تابستون اومد و کولرها روش میشه ، پس مصرف برق مردم هم بالا میره و بهترین زمان برای افزایش نرخ برق هستش .... حالا وقتی که زمستون شد چون برای گرم شدن , بخارها فوران می کنند پس گاز افزایش پیدا می کنه ... تلفن هم بهاره ؛ چون تماس ها زیاد میشه و آب هم تابستونه چون مردم به خاطر گرما و بوی عرق تندتند حموم میرند ...
دیدید دولت جایی نمیخوابه که آب زیرش بره ...

تابناک تا حالا هیچ مطلبی از من نمایش ندادی !!!
تکلیف خوزستانیا با این جهنمی که توش زندگی میکنن چیه؟
برق هنوز هم ارزان است و با قیمت تمام شده فاصله دارد
چند سال آخر دولت دهم و دو سال اول دولت یازدهم بخش عنده منابع وزارت نیرو صرف پرداخت یارانه نقدی می شد
پروژه های نیروگاه سازی به کلی تعطیل بود چون سازمان توسعه برق ایران هفت هزار میلیارد تومان به شرکت مپنا یعنی تنها نیروگاه ساز ایران بدهکار بود که به جای پول دو نیروگاه سنندج و پرند را داد، البته اینها به درد مپنا نمیخوره چون او هم باید طلب صدها پیمانکارش را بدهد و مضافا پول برق نیروگاههای در حال کار هم با شش ماه تاخیر پرداخت میشد و اگر این رویه ادامه پیدا میکرد الان ما هم مثل ونزوئلا باید قید استفاده از سشوار و کولر را می زدیم
این 30 ریال در سال گذشته هم بود بااین تفاوت که فقط صرف شبکه های روستایی می شد ولی امسال به صدا وسیما هم میدهند
این 3تومن الان هم هست چیز جدیدی نیست
برای یک بار هم شده داد نامه ما را منتشر کنید همه اش هوای پولدارها وقدرتمندهارا ووابسته های قدرتمندهارا نداشته باشین امان از دست این مجلسی ها
ثابت نگهداشتن قیمت اب و برق خیانت بزرگی به به اینده این مملکت است .اگر قیمتها از اول واقعی بود افزایش آن با توجه به تورم طبیعی بود اما اکنون که هزینه تولید بالاتر از نرخ فروش است با تثبیت قیمتها فقط افزایش مصرف و ورشکستگی صنعت اب و برق را شاهد خواهیم بود . توسعه شبکه انتقال برق در چندسال گذشته بدلیل عدم وجود بودجه تقریبا متوقف شده ولی عوامفریبان فریاد تثبیت قیمت سر میدهند .
تا جايي كه من خبر ديدم دو تا سه سالي هست كه اين مباغ تحت عنوان عوارض برق روي قبض برق هست.
برق ارزانترین کالای مصرفی است هنوز..
تا بحال کدوم دولت در ایران پس از جنگ به حرفها و قولهای خودش پابند بوده که این دولت فعلی دومیش باشه؟
نميدونم چرا هر دولتي كه مياد سركار با مردم سر جنگ داره
به واژه تدبیر و امید کلمه صداقت را باید اضافه کرد.
اگر به بهانه ( صرفاً بابت حمایت از توسعه و نگهداری شبکه‌های برق روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک توسط شرکت ) از مردم پول مي خوان بگيرن مگه حق انشعاب نمي فروشن و يا آبونماه روي هر قبض نمي گيرن فقط به دنبال كسب درآمد اسم ها و آيتم هاي دريافتي رو اضافه مي كنن و كسي پاسخگو نيست
قرار بود رایگان بشه!!!!!!!!!!!!
ظاهرا از این قرار ها زیاد است گران نمیشود و بعد گران می‌شود.
رو چه حسابی نظرات رو گلچین می کنید؟؟؟
خوب شد برق در صدها سال پیش اختراع شد وگرنه تو کشور ما حدود پنجاه سالی با اون مخالفت میکردن بعد قبولش میکردن و تبلیغ هم میکردند ....
واقعا چه منطقی وجود داشت که برق را گران کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل