بازدید 2554
۱
باتکذیب خبر ایران خودرو به وجود آمد؛

سکوت مدیران و 2 شائبه بزرگ در "خودرو"

مدیریت ارتباطات ایران خودرو در حالی بر غیر قابل استناد بودن اخبار و اظهار نظرهای گوناگون پیرامون نحوه همکاری ایران خودرو و شرکت های خودروساز جهانی تأکید کرد که مدعی شد اینگونه اظهارنظرها غیر مسئولانه، غیر مرتبط و غیر مستند بوده و تنها موجب ایجاد اختلال در روند مذاکرات و توافق های در دست پیگیری این مجموعه می شود.
کد خبر: ۵۸۰۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱ 11 April 2016
 مدیریت ارتباطات ایران خودرو در حالی بر غیر قابل استناد بودن اخبار و اظهار نظرهای گوناگون پیرامون نحوه همکاری ایران خودرو و شرکت های خودروساز جهانی تأکید کرد که مدعی شد اینگونه اظهارنظرها غیر مسئولانه، غیر مرتبط و غیر مستند بوده و تنها موجب ایجاد اختلال در روند مذاکرات و توافق های در دست پیگیری این مجموعه می شود.
خرید سهام ایران خودرو توسط فیات در حالی با انتشار خبری در آخرین دقایق معاملات روز قبل از سوی مدیریت ارتباطات ایران خودرو کذب خوانده شد که سهم "خودرو" پس از چندین بار جمع آوری صف های فروشندگان، با پایداری صف عرضه 12 میلیون سهمی در حداقل قیمت مجاز روزانه به معاملات خود در دامنه منفی قیمت ها پایان داد تا برخی سهامداران برای فروش سهام خود در صف منتظر معاملات امروز باشند.
 به گزارش بورس نیوز، مدیریت ارتباطات ایران خودرو در حالی بر غیر قابل استناد بودن اخبار و اظهار نظرهای گوناگون پیرامون نحوه همکاری ایران خودرو و شرکت های خودروساز جهانی تأکید کرد که مدعی شد اینگونه اظهارنظرها غیر مسئولانه، غیر مرتبط و غیر مستند بوده و تنها موجب ایجاد اختلال در روند مذاکرات و توافق های در دست پیگیری این مجموعه می شود.
 این سخنان در حالی به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل "خودرو" روی خط خبری رسانه ها منتشر شد که بالاخره معلوم نیست مدیریت و نحوه اطلاع رسانی صحیح و درست چه زمانی در بورس اجرایی می شود؟
 
چرا که در حالی خبر فروش و جا به جایی سهام بین "خودرو" و فیات کذب خوانده شد که در هفته گذشته در برخی رسانه ها به نقل از روابط عمومی "خودرو" اخباری مبنی بر انعقاد قرارداد با فیات و فروش سهام به این خودروساز ایتالیایی منتشر شد.
 
بر همین اساس سوال اصلی اینجاست که واقعاً تا به کی این رویه در بورس پا برجا خواهد بود که مدیران شرکت ها تا هر زمان که می خواهند اطلاعات را پیش خود نگه داشته و هر زمان می خواهند منتشر می کنند؟!
 
حال آنکه بیش از دو هفته می گذرد که اخباری مبنی بر همکاری ایران خودرو با فیات در تالار شیشه ای بورس پیچیده، اما طی این مدت هیچ واکنشی از سوی مدیران "خودرو" جهت شفاف سازی به منظور رد یا تکذیب آن دیده نشده است. با این وجود تنها دو روز مانده به ورود نخست وزیر ایتالیا به ایران جهت انعقاد برخی قراردادهای بزرگ بین دو کشور از جمله اعلام خبر همکاری مشترک بین دو خودروساز مذکور، خبرمنتشره قبلی پیرامون فروش سهام از سوی یکی از مدیران "خودرو" کذب خوانده می شود.
 
اینجاست که دو شائبه مهم و احتمالی به میان می آید که این خبر تکذیب واقعی است یا تکنیک ناب و همیشگی مدیران ایرانی ؟!
 
اول اینکه یا مدیران "خودرو" میخواهند موضوع انعقاد قرارداد فیات فعلاً در سکوت خبری باقی بماند تا در روزهای آتی و پس از ورود نخست وزیر ایتالیا و هیأت همراهش به صورت رسمی اطلاع رسانی شود که این موضوع در شرایط فعلی قدری بعید به نظر می رسد و دوم اینکه شاید از ابتدا چنین برنامه ای اصلاً در میان نبوده و خبر انعقاد قرارداد و نیز فروش سهام به شرکای خارجی هم از پایه و اساس کذب بوده است و حال مدیران این غول خودروسازی که ادعای برتر بودن را در صنعت خودروی ایران داشته و جایگاه نخست این حوزه را از آن خود می دانند، قطعی شدن سفر نخست وزیر ایتالیا و اینکه بزودی قرار است دستشان بابت انتشار برخی اخبار کذب رو شده و بالاخره پرده ها کنار زده شود، برای حل و فصل کردن و پوشش حرف های نادرست خود دست پیش را گرفته اند که پس نیفتند و با انتشار این خبر سعی در تکذیب موضوع دارند؛ که اگر این هدف و مقصود در جریان باشد، رفتاری غیر اخلاقی بوده که در نهایت ماهیت بازار سهام و شفافیت آن را تحت تأثیر خود قرار می دهد.
 
افزون بر این، نکته جالب توجه آنجاست که از وقتی اخبار خودرویی در بورس داغ شده، مدیران "خودرو" برخلاف مدیران گروه سایپا که برنامه های متعددی را پیرامون انعقاد قرارداد و شراکت با خودروسازان خارجی دنبال کرده و به سرانجام رسانیده است، هیچ واکنش اثر بخشی از خود نشان نداده اند.
 
اما بایستی پرسید پس چرا علی رغم عدم نهایی شدن این برنامه ها در مجموعه ایران خودرو، هیچ شفاف سازی دقیقی صورت نگرفت و تا این حد اجازه افزایش قیمت به سهم داده شد تا بعد از آنکه قیمت سهم به صورت قابل توجهی صعود کرده، اعلام شود که هیچ خبری در میان نیست و موضوع از سوی یکی از مدیران آن کذب خوانده شود؟!! آیا این نحوه اطلاع رسانی از نظر حرفه ای و اخلاقی امری پسندیده است؟
 
حال آنکه به نظر می رسد مسئولین ایران خودرو بایستی دید و نگاه خود را به این موضوع تغییر دهند تا بتوانند اعتماد و اطمینان بازار سهام و فعالان آن را به خود جلب کنند.چرا که در شرایطی هنوز پیرامون سهام "خودرو" اخبار ضد و نقیض زیادی مبنی بر مذاکره با شرکای خارجی و احتمال انعقاد قرار دادهای جدید به گوش می رسد که طی همین مدت سایپا با دو مجموعه سیتروئن و رنوی فرانسه به تفاهم نهایی دست یافته و حتی موفق شده بخشی از سهام سایپا کاشان خود را به شرکای خارجی اش واگذار کند.
 
با این اوصاف، در حالی همیشه یکی از ادعاهای بزرگ گروه ایران خودرو داشتن عنوان برترین و اولین خودرو سازی بزرگ ایران بوده است که سایپا در عمل نشان داده در جذب شریک و سرمایه گذار خارجی توانسته سریع تر و چابک تر باشد که این امر به وضوح از اقبال هفته های اخیر سرمایه گذاران بورسی به سهام "خساپا" نیز کاملاً مشهود است. شاید وقت آن رسیده باشد که در بحث پیشرو بودن "خودرو" در صنعت خودرو سازی تجدید نظر کنیم تا از این پس سایپا به مجموعه ای بی رقیب و یکه تاز جاده مخصوص بدل شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دزدی هزار راه دارد!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل