بازدید 3198
بسج دانشجویی11دانشگاه کشاورزی طی نامه ای از وزیرجهادکشاورزی درخواست کردند

امنیت غذایی با خودکفایی در محصولات اساسی و حمایت از تولید داخلی

بسج دانشجویی 11دانشگاه کشاورزی در کشور طی نامه ای سرکشاده از وزیر جهاد کشاورزی در خواست کردند برای تحقق اقتصاد و تأمین امنیت غذایی از طریق خودکفایی در محصولات اساسی و حمایت از تولیدات داخلی به صورت جدی وارد میدان اقدام و عمل شوند .
کد خبر: ۵۸۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴ 11 April 2016
بسج دانشجویی 11دانشگاه کشاورزی در کشور طی نامه ای سرکشاده از وزیر جهاد کشاورزی در خواست کردند برای تحقق اقتصاد و تأمین امنیت غذایی از طریق خودکفایی در محصولات اساسی و حمایت از تولیدات داخلی به صورت جدی وارد میدان اقدام و عمل شوند  
به گزارش تابناک اقتصادی بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز،دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج، پردیس ابوریحان دانشگاه تهران،دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان، دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید باهنر، دانشگاه علوم کشاورزی ساری، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، دانشگاه علوم کشاورزی گرگان، دانشگاه رامین اهواز، دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک در نامه ای مشترک  به مهندس حجتی؛ وزیر جهاد کشاورزی از اتخاذ تدابیری همچون افزایش حجم ذخایر راهبردی گندم، مشروط کردن واردات روغن و دانه‌های روغنی به خرید تولیدات داخلی، وضع تعرفه مناسب و اخذ مبلغ معینی بابت واردات برنج، مدیریت تعرفه‌ای واردات شکر و همچنین ممانعت از واردات میوه‌های خارجی در کنار افزایش صادرات فرآورده‌های دامی و شیلاتی تشکر کردند.
متن این نامه بدین شرح است:
باسمه تعالی
جناب آقای مهندس حجتی؛ وزیر محترم جهاد کشاورزی
با سلام و احترام
همانطور که مستحضرید سال 1395، از سوی مقام معظم رهبری (مدظله)، به عنوان سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامگذاری گردید که در همین راستا بر همه واجب است برای تحقق اقتصاد مقاومتی، از هیچ کوششی دریغ ننمایند و از دادن شعارهای تکراری دست کشیده و وارد میدان اقدام و عمل شوند.
نگاهی به آمارهای اقتصادی گویای آن است که بخش کشاورزی در سال گذشته از رشد اقتصادی مثبتی برخوردار بوده که علاوه بر افزایش 13.5 درصدی حجم تولیدات داخلی، تراز منفی تجارت محصولات کشاورزی نیز کاهش یافته که نشان از کاهش حجم واردات در کنار افزایش صادرات دارد.
اتخاذ تدابیری همچون افزایش حجم ذخایر راهبردی گندم، مشروط کردن واردات روغن و دانه‌های روغنی به خرید تولیدات داخلی، وضع تعرفه مناسب و اخذ مبلغ معینی بابت واردات برنج، مدیریت تعرفه‌ای واردات شکر و همچنین ممانعت از واردات میوه‌های خارجی در کنار افزایش صادرات فرآورده‌های دامی و شیلاتی از اقدامات مثبت وزارتخانه جنابعالی در سال گذشته بود.
روشن است که واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی اثر مستقیمی بر تولید داخلی این محصولات می‌گذارد، به طوریکه در سال‌های رونق واردات، کشور شاهد بی‌رونق شدن تولیدات داخلی و از دست رفتن فرصت‌های اشتغال زیادی بوده است.
به گواه بسیاری از کارشناسان، از مهم‌ترین عوامل کسب توفقیات اخیر این وزارتخانه در زمینه بهبود تراز تجاری و در پی آن رونق تولیدات داخلی، واگذاری وظایف بازرگانی و تجارت این محصولات به وزارت جهاد کشاورزی، در پی تصویب "قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی" می‌باشد که بر اساس این قانون کلیّه وظایف بازرگانی، واردات و صادرات محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی محوّل گردیده است.
وزیر محترم جهاد کشاورزی
لازمه‌ی تداوم حرکت بخش کشاورزی در مسیر اقتصاد مقاومتی، پایبندی بر اصل تأمین امنیت غذایی از طریق خودکفایی در محصولات اساسی و حمایت از تولیدات داخلی است. هرچند که در این مسیر پیوسته جریان‌های مخالف و معاندی در حال سنگ اندازی هستند، اما از حضرتعالی استقامت و پایبندی بر اصول را خواستاریم.
بر همین اساس پس از اقدام قابل دفاع وزرات جهاد کشاورزی در ممنوع کردن واردات گندم در سال جاری که با هدف حمایت از تولیدات داخلی و قطع وابستگی کشور انجام گرفته، مخالفت‌هایی شنیده می‌شود که بخشی نیز از درون دولت، همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت، به گوش می‌رسد.
هرچند که وجود تفکرات مخالف با خودکفایی گندم در مواردی همچون تعیین قیمت نه چندان مطلوب خرید تضمینی این محصول، در بین برخی مسئولین ثابت شده، اما تلاش ویژه وزارت جهاد کشاورزی اثر این مخالفت‌ها را به حداقل رسانده و هم اکنون پیش‌بینی شده تولیدات داخلی در سال جاری، نیاز به واردات را به صفر برساند.
جناب آقای مهندس حجتی
بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشاورزی سراسرکشور ضمن اعلام حمایت از اقدام قانونی جنابعالی در ممنوع کردن واردات گندم در سال جاری، تداوم در مسیر خودکفایی در محصولات اساسی و حمایت از تولیدات داخلی را تنها راه تحقق اقتصاد مقاومتی در این بخش دانسته و از هرگونه حرکت در این مسیر نیز حمایت و پشتیبانی کامل را خواهند داشت.
از خداوند متعال طول عمر با عزت برای رهبر معظم انقلاب و کسب توفیقات بیشتر برای جنابعالی را خواستاریم.
و من الله التوفیق

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل