بازدید 37021
۶
تایید و تکذیب ها ادامه دارد

بالاخره سود بانک ها حلال است یا حرام؟

مسئله بانکداری بدون ربا سال ها اس که در ایران مطرح است؛ بانکداری که در آن سود بانکی گاهی حرام و گاهی حلال اعلام می شود.
کد خبر: ۵۷۹۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴ 10 April 2016
 مسئله بانکداری بدون ربا سال ها است که در ایران مطرح است؛ بانکداری که در آن سود بانکی گاهی حرام و گاهی حلال اعلام می شود.
 به گزارش رویداد24، دفتر آیت الله مکارم شیرازی در حالی طی اطلاعیه ای با کذب خواندن خبر حرام بودن سودهای بانکی از سوی وی، اعلام کرد این سودها حلال است که آیت الله جوادی آملی روز سیزدهم فروردین صراحتا از حرام بودن حقوق کارمندان بانک های ربوی به دلیل حرام بودن دریافت سود سخن گفته بود.
 
در اطلاعیه دفتر آیت الله  مکارم شیرازی آمده است: در بعضی از سایت‌ها از قول آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی نقل کرده‌اند که معظم‌له هرگونه سود بانکی را تحریم کرده‌اند؛ این سخن کذب محض است.
 
سودهای بانکی که به وسیله عقود اسلامی به دست می‌آید، هم برای مردم و هم برای بانک حلال است. آنچه معظم‌‌له در آن اشکال کرده‌اند، جریمه دیرکرد است که امیدواریم بانک‌ها هر چه زودتر در آن تجدید نظر کنند.
 
این در حالی است که آیت الله جوادی آملی، وی چهارشنبه گذشته در دیدار استاندار و شهردار قم تاکید کرده بود: شخصی که یک کارمند بیچاره ای است و در بانکی که ربویی است کار می کند و از طریق گرفتن سود درآمد کسب می کند حقوقی که آن کارمند از آن بانک می گیرد حلال نیست، چرا که حقوق حلال در برابر کار حلال است.
 
این مرجع تقلید تصریح کرد: اگر کسی در یک موسسه ای کار کند که کار و در آمد آن حلال است، در نتیجه حقوقی که از آن موسسه می گیرد نیز حلال است، ولی اگر در موسسه ای که کار آن حرام است مشغول به کار باشد در آمدی که از این طریق بدست می آورد نیز حرام است.
 
این در حالی است که طی سال های اخیر اجرایی شدن مسئله بانکداری بدون ربا بارها مورد بحث قرار گرفته و در مقاطعی نیز چنین اختلاف نظرهایی عیان شده است. حال به درستی مشخص نیست که بر اساس نظر علما سود بانکی حرام است یا حلال.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۶
سود سپرده به 29 درصد هم رسید اونوقت چرا حرام نبود؟این حرفها جهت دار هستن.تازه الان این 18 درصد که میگن اگر بانک بده کارمزد هم اضافه میشه.
بانكهاي دولتي هلال و بانكهاي خصوصي به دليل زدو بند هاي پشت پرده و سفته بازي و شركت در معاملات خارج از چارچوب شبهه ناك است .

حوزه - يونس محمدي
بحث ربوی بودن یا نبود باید طبق قرارداد مضاربه ای که مشتری امضاء می کند بررسی بشود. این بحثها کارشناسی است و کارشناسان مالی بانکها و کارشناسان فقه حوزوی باید نظر بدهند.
در خصوص سودی که بانکها به مردم می دهند هم باید گفت این مضاربه به ضرر مشتری است، زیرا که سودی که پرداخت می شود شاید حداکثر 22 درصد در سال به نظر زیاد بیاید ولی این فقط قسمتی از ارزش افزوده پول است که در حال افت ارزش است. با تورمی با نرخ 25 درصد این پول ضرر هم می دهد ولی مردم چون کاسبی ای را نمی شناسند به بانک رجوع می کنند تا ارزش پولشان افت نکند. بانک باید چیزی بیشتر از تورم بپردازد تا سود محسوب بشود.
وقتی قران می گه ربادهنده و گیرنده هر دو در دوزخ اند دیگه انقدر مسئله را عوض نکنید و پشت دلیل های بیخودی قایم نشین
چرا حقوقهای نجومی حلال است ولی سود بانک‌ها حتی کم حرام؟
باسلام در بحث وضعیت شرعی بانک ها دو مساله مطرح است ۱_متن عقود بانکی ۲_اجرای عقود. در بحث متن عقود مشکلی از نظر شرعی نیست ولی متاسفانه در بحث اجرای عقود بی تقوایی مسولین زیربط ونا اگاهی مردم از متن عقود باعث گردیده که متن عقود جنبه صوری داشته باشد لذا هر بانکی که برحسب متن عقود عمل نمی کند معامله را حرام می کند به همین خاطر ایت الله مکارم شیرازی می فرمایند اگر بانک ها برحسب عقود عمل کنند معامله بانک ها وسود ان حلال است واز طرفی برخی بانک ها هستند که متاسفانه برحسب عقود عمل نمی کنند لذا برخی مراجع انگشت برعملکرد چنین بانک هایی می گذارند ومعامله وسود چنین بانکی را حرام می دانند پس در کل اختلافی در نظر مراجع نیست وهمه بالاتفاق می گویند که متن عقود صحیح است ودر اجرا مشکل وجود دارد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس