بازدید 14367

آجودانی جایگزین مینو خالقی شد

بر اساس نظر وزارت كشور، عليرضا آجوداني، نفر ششم حوزه انتخابيه اصفهان است كه ۲۵ درصد آراء صحيح ماخوذه را كسب كرده است. آجوداني، يكي از اعضاي پنج نفره ليست اميد اصفهان بود كه در دور نخست انتخابات، نفر ششم شد.
کد خبر: ۵۷۹۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۵ 10 April 2016
يكي از اعضاي ائتلاف اميد در اصفهان بود. با ۱۹۳۳۹۹ راي، سومين منتخب مردم اصفهان در انتخابات مجلس دهم شد. شادماني مردم اصفهان از چنين نتايجي تا ۲۹ اسفند بيشتر طول نكشيد. آراء مينو خالقي ابطال شد. واكنش‌ها به اين خبر، از تحير همگاني حكايت داشت.

به گزارش آرمان، سوال اين بود كه وقتي شوراي نگهبان صحت انتخابات را در حوزه انتخابيه اصفهان تاييد نموده، چطور امكان دارد كه آراء يكي از منتخبان باطل شود. اگر ترديدي در سلامت انتخابات وجود دارد، پس بايد تمامي آرای ابطال شود. خبرها يكي پس از ديگري دست به دست مي‌شد تا اينكه، سخنگوي شوراي نگهبان، آب پاكي را روي دست همه ريخت. بر اساس اظهارنظر سخنگوي شوراي نگهبان، ابطال آرای خالقي نه به جهت تشكيك در سلامت انتخابات و روند راي‌گيري، كه به دليل رد صلاحيت او از سوي شوراي نگهبان بوده است. اينكه در تاريخ انتخابات در كشور چنين موضوعي مسبوق به سابقه نبوده است و اينكه منتخب، بر فرض وجود مداركي دال بر عدم صلاحيت براي نمايندگي مجلس، بايد توسط مجلسيان و در فرآيند تاييد اعتبار نامه قرار گيرد، بارها و بارها توسط سياسيون و حقوقدانان در مدت بيست روز تاكيد شد اما مينو خالقي كه تلاش مي‌كرد با تاكتيك سكوت و صبر، اختلاف پيش آمده را حل و فصل نمايد، به ايستگاه آخر رسيد. گرچه وزارت كشور از همان بدو امر، گفت كه براي حل اين موضوع با شوراي نگهبان رايزني خواهد كرد و خبرها حكايت از آن داشت كه پرونده مينو خالقي روي ميز كار رئيس‌جمهور است، اما روز شنبه، قائم مقام وزير كشور اعلام كرد كه وزارت متبوعش نتوانسته است راي شوراي نگهبان را تغيير دهد و خالقي از راهيابي به مجلس بازماند.

ايستگاه نهايي براي خالقي


حسينعلي اميري، درباره تكليف وضعيت منتخب سوم مردم اصفهان در انتخابات مجلس دهم، ضمن اشاره مجدد به اختلاف نظر وزارت كشور و شوراي نگهبان در اين خصوص، گفت: « با توجه به اينكه استنباط وزارت كشور از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي با استنباط حقوقي شوراي نگهبان متفاوت است، پيگيري‌هاي لازم در نشستي با حضور وزير كشور و اينجانب با دبير محترم شوراي نگهبان انجام شد. اما شوراي نگهبان، چهارشنبه گذشته، كماكان نظر قبلي خود را درباره منتخب اصفهان اعلام كرد.»با اعلام رسمي نتيجه رايزني‌هاي وزارت كشور با شوراي نگهبان، سوال مهم اين است كه جايگزين مينو خالقي در مجلس دهم، چه كسي خواهد بود. آيا جايگزين خالقي، نفر ششم انتخابات خواهد بود يا در دور دوم انتخابات مشخص خواهد شد؟ قائم مقام وزارت كشور، معتقد است كه جايگزين خالقي از شيوه نخست به مجلس راه خواهد يافت. اميري در اين باره گفت: «با فرض مذكور، منتخب بعدي در حوزه انتخابيه اصفهان با توجه به اينكه ۲۵ درصد‌ آراي ماخوذه صحيح را كسب كرده است، از نظر وزارت كشور منتخب محسوب مي‌شود.»

عضو ائتلاف اميد جایگزين خالقي


بر اساس نظر وزارت كشور، عليرضا آجوداني، نفر ششم حوزه انتخابيه اصفهان است كه ۲۵ درصد آراء صحيح ماخوذه را كسب كرده است. آجوداني، يكي از اعضاي پنج نفره ليست اميد اصفهان بود كه در دور نخست انتخابات، نفر ششم شد. اما آيا شوراي نگهبان هم با وزارت كشور درباره شيوه جايگزيني منتخب مردم اصفهان هم عقيده است؟ قائم مقام وزير كشور معتقد است با توجه به اينكه، اين شيوه در گذشته هم درباره بعضي‌ها حوزه‌هاي انتخابيه مسبوق است، پس جايگزين خالقي به دور دوم نخواهد رفت. اميري گفت: «در گذشته چنين موردي اتفاق افتاد كه با ابطال برخي آرا در آن حوزه انتخابيه نفر بعدي به مجلس شوراي اسلامي راه يافت.» اما مشخص نيست شوراي نگهبان كه درباره موضوع مينو خالقي با وزارت كشور هم عقيده نبود، در شيوه جايگزيني او با وزارت كشور هم نظر باشد. گرچه، به فرض تاييد نظر وزارت كشور از سوي شوراي نگهبان، عليرضا آجوداني هم در مقام يكي از اعضاي ائتلاف اميد اصلاح‌طلبان به مجلس خواهد رفت، اما از دولت انتظار مي‌رفت درباره موضوع خالقي خلاقيت بيشتري از خود نشان دهد. مينو خالقي، نه به خاطر شخص مينو خالقي، بلكه به جهت احترام به راي و حقوق مردم اصفهان، بعد از موصوف شدن به صفت منتخب، لازم بود تا آن چنان كه پيش از اين عرف بوده، در مجلس دهم و با در دست داشتن اعتبارنامه اش، مورد بررسي قرار مي‌گرفت.

اصلاح‌طلب نماها عليه خالقي


پيش از اين اما، عضو سابق هيات نظارت بر انتخابات اصفهان، با بيان اينكه شوراي نگهبان در دسترسي به مستندات عليه خالقي، علم لدني ندارد، مدعي شد كه اصلاح‌طلبان، مستندات رد صلاحيت خالقي را در اختيار شوراي نگهبان قرار داده‌اند. سيد احمد مير مرشدي گفت: «در حقيقت هم قطاران و همفكران خالقي در جبهه اصلاح‌طلبان، مستندات رد صلاحيت اين نامزد را افشا كردند وگرنه شوراي نگهبان علم لدني ندارد.» وي با بيان اينكه رد صلاحيت مينو خالقي، بعد از تاييد صحت انتخابات توسط شوراي نگهبان، دفاع از حق‌الناس است، منتخب مردم اصفهان را به پنهان كاري متهم كرد و افزود:
« رد صلاحيت مينو خالقي توسط شوراي نگهبان بر اساس دفاع از حق الناس، دفاع از آراء مردم و قانون انتخابات، دفاع از اعتماد صادقانه و خالصانه آحاد مردم است. مينو خالقي در ابتداي امر، در برخورد با شوراي نگهبان و ارائه سوابق خود براي بررسي صلاحيت‌ها صادقانه عمل نكرده و با پوشاندن گذشته خود، باعث فريب ناظران صلاحيت‌ها شد و اين به نوعي غش در معامله است.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل