بازدید 6833

واردات غیرشرعی ژلاتین خوک به کشور

حجت‌الاسلام کلانتری گفت: برخی گزارش‌های واصله حکایت از واردات غیر مجاز ژلاتین‌های غیر حلال به کشور دارد.
کد خبر: ۵۷۹۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳ 09 April 2016
حجت‌الاسلام کلانتری گفت: برخی گزارش‌های واصله حکایت از واردات غیر مجاز ژلاتین‌های غیر حلال به کشور دارد.

حجت الاسلام حمزه کلانتری مسئول حوزه نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی در گفتگو با نسیم آنلاین با انتقاد از وضعیت واردات ژلاتین دامی گفت: نظارت شرعی بر واردات کلیه محصولات با منشاء پروتئین حیوانی از جمله ژلاتین دامی بر عهده حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی است. اخیرا وزارت بهداشت طبق معیار نامعلومی بدون اینکه از ما نظر خواهی کند،  این کار را انجام می دهد. فصل الخطاب نظارت بر مواد گوشتی و دامی، قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید است که متاسفانه برخی از دستگاهها هیچ توجهی به آن نمی کنند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی افزود: ژلاتین از استخوان یا پوست گاو و خوک استحصال می شود. بطور کلی واردات ژلاتین خوکی به کشور ممنوع است و ما به هیچ وجه مجوز نمی دهیم. اما در خصوص ژلاتین گاو فتواها مختلف است. برخی از مراجع محترم عظام می گویند در صورتی که گاو تذکیه شده باشد می توانیم از ژلاتین آن استفاده کنیم و برخی ها هم می گویند از استخوان گاو غیر مذکی هم می توان استفاده کرد. اما پوست گاو باید طبق فقه شیعه تذکیه شده باشد.


حجت الاسلام کلانتری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما ناظرینی برای واردات ژلاتین در برخی از کشورها مانند برزیل داریم ولی از آنجائیکه اطلاعات مورد نیاز در این زمینه در اختیار قرار نمی گیرد برایمان مشخص نیست ژلاتین را از چه کشورهایی وارد می کنند. برخی گزارش های واصله حکایت از واردات غیر مجاز ژلاتین های غیر حلال نیز داشته که در مقطعی که وزارت بهداشت با ما  همکاری داشت جلوی واردات آن گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نظارت بر واردات ژلاتین را بر عهده گرفته که باید در خصوص حلیت ژلاتینهای وارداتی به مردم اطمینان دهند، چون ما به عنوان متولی قانونی در این خصوص نظارتی بر این موضوع نداریم و وزارت بهداشت راسا عمل می کند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی گفت: وزارت بهداشت ادعا می کند که از شورای استفتائات دفتر مقام معظم رهبری و موسسه موضوع شناسی احکام فقهی در مورد حلیت مواد غذایی استعلام می گیرد که این نهادها  هم این مسئله را تکذیب کرده و قویا اعلام کرده اند تنها نماینده مقام معظم رهبری بر امر نظارت بر حلیت محصولات غذایی با منشاء دامی و پروتئینی چه بصورت خام و چه بصورت فرآوری شده حضرت آیت الله عالمی به عنوان نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی است.

حجت الاسلام والمسلمین حمزه کلانتری در خصوص وظایف نمایندگی ولی فقیه در این سازمان اظهار کرد: مسئولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در سازمانهای دامپزشکی کل کشور به عنوان ناظرین شرعی دو وظیفه دارند. اولین وظیفه آنها این است که حلیت گوشت را برای مردم تایید می کنند. دوم این که طهارت آن را براساس قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید و آئین نامه دولت جمهوری اسلامی ایران تضمین می کنند.

وی افزود: در همین راستا در همه کشتارگاهها و مراکزی که قانون مشخص کرده، افرادی را به عنوان ناظر داریم که بر این روند نظارت می کنند. در کل کشور در حدود 700 ناظر داریم و در خارج از کشور هم بر تمامی محصولاتی که وارد کشور می شود نظارت می کنیم.

 وی در خصوص پرداخت حقوق ناظرین شرعی بیان کرد: طبق قانون، حقوق ناظرین از محل دریافت عوارض از کشتارگاههای دام و طیور تامین می شود که این عوارض به حساب دولت واریز می شود و دولت هم مبلغی از آن را جهت پرداخت اختصاص می دهد. ولی متاسفانه امسال در این زمینه همکاری لازم صورت نگرفته و با وجود تخصیص از طرف دولت پرداخت آن با مشکلاتی مواجه شده که این عدم پرداخت امر نظارت را در آینده دچار مشکل خواهد کرد.    

حجت الاسلام کلانتری گفت: ذابحین در داخل و خارج کشور تحت نظارت ناظرین کار می کنند. ذابحین مسلمان در کشورهای مختلف توسط ناظرین آموزش می بینند تا ذبح را در چارچوب احکام اسلامی انجام دهند. وارد کنندگان برای واردات محصولات گوشتی به کشور ابتدا باید از بخش شرعی و بهداشت ما مجوز بگیرند.

وی بیان کرد: ناظر شرعی و بهداشتی ما از ابتدای ذبح تا پایان بارگیری در خارج از کشور حضور پیدا می کنند و ما اطمینان می دهیم که یک کیلو گوشت بدون نظارت ناظر شرعی و بهداشتی ما وارد کشور نمی شود. تا زمانی که ناظر ما ورود محصولات گوشتی را تایید نکند ما اجازه ورود محصولات را نمی دهیم.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: در مورد آبزیان در داخل و خارج کشور نظارت داریم و در این زمینه چند چیز برای ما مهم است. ابتدا باید دید آن آبزی ماهی است و یا میگو. دوم این که آبزی دارای فلس باشد و زنده از آب صید شود. در این خصوص هم چه در داخل و چه در خارج کشور ناظرین شرعی بر روند کار نظارت می کنند.

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان