بازدید 3878

روحانی : مسکن مهر را تکمیل می‌کنیم

کد خبر: ۵۷۹۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲ 09 April 2016
رئیس جمهور گفت: دولت با وجود همه‌ی مشکلات مسکن مهر را تکمیل می‌کند و تحویل می‌دهد.

به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دیدار معاونین و مدیران ارشد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، به مناسب سالروز تاسیس بنیاد مسکن ضمن انتقاد از پروژه مسکن مهر، اظهار کرد: اینکه تنها یک ساختمان دیوار دار و سقف دار ساخته شود بدون آن که نیازمندی‌هایی مثل امنیت، بهداشت، آموزش، آب ، برق، گاز و غیره در نظر گرفته شود درست نیست و مردم چطور می‌توانند از ساختمانی که در بیابان ساخته و رها شده استفاده کنند، بنابراین برای حل مساله مسکن باید راه صحیح را انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم در زمینه مسکن برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده و دولت می‌داند که مساله مسکن اهمیت خاصی دارد و به هر حال مسکن مهر را هم با هر مشکلی که دارد تکمیل می‌کند و تحویل مردم می‌دهد.از طرفی تلاش دولت بر این است که طرح‌های عمرانی نیمه تمام را ولو با قیمت صفر به مردم واگذار کند که اجرای آن می‌تواند تحول خوبی در زمینه‌ی ساخت و ساز و خروج از رکود مسکن به وجود بیاورد.

روحانی بااشاره به فراز و فرودهای مسکن در سال‌های اخیر یاد آور شد: در این سال‌ها مساله مسکن فراز و فرودهایی داشته ، سرمایه‌گذاری کشور در این زمینه که حدود 30 تا 35 درصد در مسکن صرف می‌شد یک دفعه در اواخر دهه‌ی 80و اوایل دهه 90 به دو برابر رسید و بخش بزرگی از آن برای خانه‌های مجلل ، لوکس و مراکز تجاری صرف شد. از طرفی تورم به شدت بالا رفت و از طرف دیگر سود پس از آن به صورت دستوری کاهش یافت.و سرمایه گذاری برای تولید نیز به دلیل صادرات بی رویه دچار معضل شد.

وی اضافه کرد:‌در زمانی که سود بانکی کمتر از تورم بود و به دلیل واردات زیاد تولید صرفه‌ی اقتصادی نداشت یکی از راه‌هایی که مردم برای پس انداز پیدا کرده بودند مسکن بود آن هم نه به عنوان جایی برای زندگی، بلکه جایی برای تفنن. به همین دلیل مسکن حالت خاصی پیدا کرد. لذا سرمایه گذاری بزرگی به این سمت رفت و قیمت مسکن نیز به طور مداوم در حال افزایش بود.

وی ادامه داد:در این زمان می‌بینیم که در سال 91 و اوایل 92 با مسکن فراوان و شروع رکود ، خانه‌های خالی ، مراکز تجاری و برج‌های نیمه تمام مواجه می‌شویم.

رئیس دولت یازدهم با بیان این که در این دولت تلاش شد تورم مهار شود افزود: از زمانی که کاهش تورم شروع شد به دلیل این که با مسکن اضافی روبرو بودیم می‌بینیم که در دو سه سال اخیر تقریبا قیمت مسکن رشد نداشته و اخیرا تغییراتی در آمار به وجود آمده است . در دولت گذشته برای جبران این شکاف از مسیر خطرناکی از پول بانک مرکزی برای ساخت مسکن استفاده شد.در حالی که دست زدن به پول بانک مرکزی برای پروژه‌های بزرگ ریسک بزرگی است.

وی ادامه داد: از پول بانک مرکزی تنها در شرایط اضطرار و آن هم به صورت محدود می‌توان استفاده کرد، اما وقتی پول بانک مرکزی وارد مسکن شد یکی از عوامل بزرگ تورم شد.از طرفی ارزش پول مردم هم یک دفعه کاهش یافت؛ چرا که برداشت از بانک مرکزی برداشت از جیب مردم و عامل تورم می‌شود.

رئیس دولت تدبیر و امید به فعالیت‌های این دولت برای کنترل تورم اشاره کرد و افزود: ما در دولت بر پایه‌ی پولی و عدم بهره برداری در روزهای سخت از پول بانک مرکزی تاکید کردیم. البته از این بگذریم که بانک مسکن هم در دولت معضلی پیش پای دولت بود؛ چرا که به هر حال دولت قبلی قولی به مردم داده بود و دولت جدید را موظف می‌کرد که آن قول‌ها را عملی کند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تاریخچه‌ی تاسیس بنیاد مسکن خاطر نشان کرد: این که می‌بینیم یکی از نهادهایی که درهمان ماههای آغازین انقلاب ، حضرت امام دستور تشکیل آن را دادند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است نیاز جامعه به مسکن و اهمیت مسکن در زندگی مردم را نشان می‌دهد و در حکم امام کاملا روشن است که حضرت امام از این که اقشار کم درآمد جامعه مسکن مناسب ندارند، در رنج است. از آن فرمان امام بر می‌آید که اراده ایشان بر این بوده در زمان کوتاهی افراد نیازمند را برای تامین مسکن یاری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته از حکم امام این گونه برداشت می‌شود که امام می‌خواسته دولت در زمینه‌ی تامین زمین، ثروتمندان در تامین سرمایه در کنار بنیاد مسکن قرار بگیرند تا مساله مسکن را در حد زیادی حل کند.

روحانی همچنین بیان کرد:‌مسکن مثل امنیت، سلامت و آموزش جزو نیازهای عام و فراگیر جامعه است. در فرهنگ ایرانی نیز مسکن هم به عنوان محل زندگی و هم به عنوان پس انداز اصلی خانواده بوده است. البته مسکن تنها به معنای محل خواب شبانه یا خوابگاه نیست.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن عنوان کرد: بیت و خانه باید محل آرامش و سکون باشد. برخی از افراد جامعه بیشتر عمرشان را در محیط خانه می‌گذرانند. مثل خانم‌های خانه دار یا افرادی که شغلشان در همان خانه است. علاوه بر این مسکن تنها محل استراحت نیست، بلکه محل عبادت ، دعا و توسل هم به حساب می‌آید. تربیت فرزندان نیز از همان مسکن آغاز می‌شود به همین دلیل مسکن یک مکان جامع و برای یک مسلمان یک مکان مقدس است.

وی در ادامه یاد آور شد: خداوند با وجود همه نشانه‌هایی که خودش خلق کرده وقتی می‌خواست نشانه‌ای برگزیند خانه‌ای به نام خانه‌ی خدا برگزید. خانه‌ای که محل اجتماع و عظمت و عبادت مسلمانان باشد. و در واقع خانه سازی و ساخت مسکن اقتدا به راه ابراهیمی هم است؛ چرا که حضرت ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع) مامور به بنیان خانه خدا شدند. در مجموع مسکن جزء نیازهای اولیه ماست و حضرت امام و مقام معظم رهبری همواره به این نکته تاکید فراوان داشتند.

روحانی اضافه کرد: اساس بنیاد مسکن برای روستاها و شرایط خاص غیر قابل پیش بینی و افرادی که شرایط درآمدی‌شان به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد روزی صاحب مسکن شوند بنیان نهاده شده است.در بسیاری از موارد درآمد افراد به گونه‌ای نیست که قدرت تهیه مسکن را داشته باشند و دراینجا دولت، بانک، و خیرین باید به کمک بیایند. در بخش مسکن ما هنوز در بخش خصوصی توانمندی این که این بخش بتواند بار مسکن را به دوش بکشد در کشور نداریم.

رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد:‌ در بسیاری از کشورهای دنیا بخش خصوصی عهده دار مساله مسکن است. و در ساخت ، حفظ ، کاهش انرژی، بهره برداری از فضا، و نوع مصالح پیشرفت‌های زیادی در دنیا وجود داشته است. امروزه انواع مصالح و سبک‌های مختلف در زمینه مسکن در دنیا در حال تولید است و ما هم باید در زمینه تحقیقات جلو برویم. تا بتوانیم مسکن ارزان ، مقاوم در برابر حوادث غیر مترقبه و کاهنده مصرف انرژی داشته باشیم و حتی دراین زمینه جنبه‌های فرهنگی را نیز باید در نظر بگیریم.

رئیس دولت یازدهم با بیان این که بنیاد مسکن در طول تاریخ فعالیتش موفقیت‌های خوبی داشته است گفت: برای بازسازی و بهسازی مسکن‌ها و سامان دهی روستاها فعالیت‌های خوبی در بنیاد مسکن انجام شده و پوشش 38 هزار روستای بالای 20 خانوار و طرح هادی برای آینده و سامان دهی روستاها مسیر خوبی است.

وی افزود: ما در دولت برای کل مسکن صندوق پس از انداز قرار می‌دهیم که افراد به ویژه زوج‌های جوان و مسکن اولی‌ها بتوانند با پولی که پس انداز می‌کنند و وامی که معادل آن را از بانک مسکن می‌گیرند مسکن خود را تامین کنند. البته تامین مسکن در محدوده شهر که امکانات دارد خیلی با مسکن مهر وسط بیابان تفاوت می‌کند.

روحانی در ادامه تصریح کرد: شاید با صرفه‌ترین کار این بود که به بافت فرسوده رسیدگی می‌شد، چون آنجا امکانات وجود دارد و تنها باید بافت فرسوده را ترمیم کرد. در بسیاری از کشورها نیز در این زمینه بخش خصوصی فعالیت می‌کند. ما هم در این زمینه خیلی نیاز به سرمایه داریم که باید از طریق بخش خصوصی داخلی و خارجی جذب شود و حتی می‌تواند در همین تهران ظرف دو سال اگر مشکلات حقوقی حل و فصل شود مساله‌ی بسیاری از بافت‌های فرسوده را حل کرد.

رئیس جمهور همچنین بیان کرد: اگر بنیاد مسکن در این امور طرح‌هایی داشته باشد مشروط بر این که بخش خصوصی را جذب کند و هدف حل و فصل مشکل مردم در زمینه مسکن باشد، دولت از آن استقبال می‌کند. به هر حال بودجه‌ی دولت محدود است و می‌توان در محدوده‌ی خاصی حرکت کرد در حالی که نیاز جامعه زیاد است.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد:‌کار دیگری که می توان در زمینه مسکن انجام داد آماده کردن مکان‌هایی برای ساخت شهرک و شهر است؛ چرا که خیلی فرق می‌کند یک شهر از ابتدا طراحی شود و اگر بتوانیم مکان‌های مناسبی پیدا و آب و امکان آن را تامین کنیم تحول بزرگی درزمینه ی مسکن به وجود می‌آید. که البته فعالیت‌هایی هم در این زمینه صورت گرفته باید توجه کرد که رکود مسکن بخش بزرگی ازرکود ما را دربر می‌گیرد و اگر حل شود می‌تواند بخشی از مشکلاشتغال را حل کند.

وی با تشکر از بنیاد مسکن برای کمک به دولت در زمینه احیای روستاها تاکید کرد: روستاهاخیلی مهم هستند؛ چرا که امنیت غذایی ما را تامین می‌کنند. علاوه بر این بسیاری از روستاها در گردشگری و هنرهای دستی می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند. 30 درصد جمعیت درروستاها زندگی می‌کنند که ای کاش بیشتر بود و اگر به روستاها نرسیم این میزان هم کاهش پیدا خواهد کرد.

روحانی در ادامه گفت: دولت امسال بیش از پارسال به بنیاد مسکن کمک می‌کند و من هر جایی که فعالیت‌های بنیاد مسکن را دیده‌ام تحسین برانگیز بوده که به طور مثال می‌توان به بازسازی حرم حضرت احمدبن موسی شاه چراغ که خود من از آن بازدید کردم اشاره کرد. به هر حال بخش بزرگی از تمدن یک ملت را آثار و ابنیه آنها معرفی می‌کند.در طرح تحول بافت‌های فرسوده نیز اگر بنیاد مسکن طرحی دارد به شرطی که با کمک بخش خصوصی باشد دولت از آن استقبال می‌کند.

وی افزود:‌دراین زمینه یکی از مسئولیت‌های دولت خروج از رکود است. البته آمارها نشان می‌دهد که حرکتی برای خروج از رکود در مسکن آغاز شده است،اما هنوز مسیر زیادی در پیش داریم.

روحانی در پایان اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم حساب صد امام و آرمانی که در ذهن حضرت امام بود را برآورده کنیم و امسال در زمینه‌ی مسکن پیشرفت داشته باشیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان